Er det ok eller ikke?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. januar 2016

serinasmor

Hmm ... Det var vist kun da hun var helt lille at de penge blev brugt på noget hun mangler direkte  

Første gang blev de tilskud til dåb og 3 gang til ny autostol ... Men det er også de eneste gange jeg kan huske  

Pengene er nemlig generelt bare gået ind i vores husholdning og har jo dermed været tilskud til tøj, mad, bleer og institution ... Men også til indskud, maling, mekaniker, benzin, ferie, tøj til de voksne, medicin, julegaver, opsparing, gæld, husleje, El, vand, varme, isolering, togbilletter, flybilletter, huskøb, komfur, vejsalt og værktøj  og hvad man nu ellers bruger penge på i løbet af 6 år  

Hvis en enlig mor ser de penge som en mulighed for at kunne spare op eller gøre lidt lidt ekstra for sig selv - jamen så fred være med det  

Havde i mon haft samme reaktion hvis hun d. 20 januar meldte sig ind i fittnesDK og købte løbesko og fitness tøj - for at komme i form, men ikke nævnte at pengene var dem hun lige havde fået på dagen ?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. januar 2016

Vivienne

Sålænge børnene ikke mangler noget, så kan jeg ikke se noget i vejen med at bruge børnepenge til noget andet. 

Anmeld Citér

16. januar 2016

MorTil3+

Hos os kører børnepenge på budgetten sammen med andre indtægter og bliver brugt på udgifter. Derved har vi et større rådighedsbeløb hver måned istedet for det kun er hver tredje måned. Og vores børn får hvad de har brug for/mangler løbende og ikke kun hver tredje måned. Så ja hvis ens børn ikke mangler noget kan jeg ikke se noget problem i at bruge pengene til noget andet. 

Anmeld Citér

16. januar 2016

MorDk

Det hedder Børnefamilieydelse og er ikke penge øremærket til børnene, men til familien. Det er da fuldstændigt op til en selv hvordan man bruger disse penge. Herhjemme bliver pengene primært brugt til at tøj til ungerne og ting de mangler. Men vi har også købt opvaskemaskine f.eks. og brugt nogle på sommerferie osv. 

Anmeld Citér

16. januar 2016

A.n.onym.

MummiT skriver:

Inspireret af en diskussion i min terminsgruppe:

Er det ok at bruge børnepengene (Altså dem der kommer hver 3. mdr) på noget der overhovedet intet har med børnene/barnet at gøre? F.eks nyt tøj til mor, eller en ny tattoo?

Det konkrete eksempel vi diskuterede var en enlig mor der brændende ønsker sig en tattoo til minde om et barn hun har mistet (den ville ca koste 2000 kr). Hun + hendes 1½ årige barn mangler absolut intet i hverdagen, men hun har ikke råd til at spare de 2000 kr op. Til gengæld kommer der jo børnepenge lige om lidt, og dem har hun ikke øremærket til noget. Der er ikke noget hun står og mangler og barnet mangler heller intet, hverken tøj, sko eller noget som helst.

Så hvad siger I? Er det ok at bruge pengene udelukkende på sig selv, eller skal børnepengene gå ubeskåret til ens børn?

Altså herhjemme ryger de ind som en husstandsindkomst - ligesom løn - jeg betaler f.eks 3200 for den yngstes institution men får "kun" dækket halvdelen af børnepengene - så det er vel bare et spørgsmål om fordeling - pengene kommer jo fra samme kasse i sidste ende!?

Anmeld Citér

16. januar 2016

Benjamins'mor

MummiT skriver:

Inspireret af en diskussion i min terminsgruppe:

Er det ok at bruge børnepengene (Altså dem der kommer hver 3. mdr) på noget der overhovedet intet har med børnene/barnet at gøre? F.eks nyt tøj til mor, eller en ny tattoo?

Det konkrete eksempel vi diskuterede var en enlig mor der brændende ønsker sig en tattoo til minde om et barn hun har mistet (den ville ca koste 2000 kr). Hun + hendes 1½ årige barn mangler absolut intet i hverdagen, men hun har ikke råd til at spare de 2000 kr op. Til gengæld kommer der jo børnepenge lige om lidt, og dem har hun ikke øremærket til noget. Der er ikke noget hun står og mangler og barnet mangler heller intet, hverken tøj, sko eller noget som helst.

Så hvad siger I? Er det ok at bruge pengene udelukkende på sig selv, eller skal børnepengene gå ubeskåret til ens børn?

Jeg synes det er HELT OK! Vi har heller ikke øremærket børnepengene denne gang til noget, så de bruges på at jeg starter på kørekort. Vores børn mangler absolut intet, men det vil helt klart være en fordel for dem at jeg får et kørekort så vi også har mulighed for at tage på besøg hos familien når far ikke er hjemme.

Anmeld Citér

16. januar 2016

Mom

Profilbillede for Mom

Jeg kan slet ikke se problemet, pengene er et tilskud til familien, ikke penge til børnene. Nogle gange går de måske direkte til en eller flere af børnene, andre gange til forældrene, og det er da fuldstændig ligemeget.

Anmeld Citér

16. januar 2016

Mamalou

Det ville være spændende at høre nogen af de 25% der er i mod, hvilke argumenter de har. Jeg er selv enige med flertallet! 

Jeg har hørt dette dilemma i Mads & Monopolet. Moderen ville købe en Mulberry taske. I studiet var Søren Pind og Anette Heick (huske ikke den sidste). Søren Pind kunne ikke se problemet i det, fordi det er penge som familierne selv kan råde over. Mener faktisk han kaldte det lommepenge. Anette Heick var derimod helt i mod. Pengene skulle bruges på børnene og hvis ikke de manglede noget, skulle pengene sparres op. Jeg var lidt rystet over hendes holdning og tænkte om jeg var helt galt på det. Det kan jeg så erfare nu, at jeg ikke er

Anmeld Citér

16. januar 2016

StineW79

Profilbillede for StineW79

Så længe mine børn har alt hva de ska bruge, så ka jeg ik se at det sku være nogen forskel på om pengene til det, kom fra min løn eller fra børnepengene.

så jeg har stemt at det er ok! Vh stine

Anmeld Citér

16. januar 2016

lineog4

Mamalou skriver:

Det ville være spændende at høre nogen af de 25% der er i mod, hvilke argumenter de har. Jeg er selv enige med flertallet! 

Jeg har hørt dette dilemma i Mads & Monopolet. Moderen ville købe en Mulberry taske. I studiet var Søren Pind og Anette Heick (huske ikke den sidste). Søren Pind kunne ikke se problemet i det, fordi det er penge som familierne selv kan råde over. Mener faktisk han kaldte det lommepenge. Anette Heick var derimod helt i mod. Pengene skulle bruges på børnene og hvis ikke de manglede noget, skulle pengene sparres op. Jeg var lidt rystet over hendes holdning og tænkte om jeg var helt galt på det. Det kan jeg så erfare nu, at jeg ikke er

Nu er jeg ikke imod, men du hører lige fra mig alligevel  

bliver så overrasket over indstillingen: pengene er øremærket til børnene, og kunne godt tænke mig at høre fx Anette Heick, om børnene så ikke får mere mad når pengene er brugt op? 

Før der kom børnepenge havde man et skattefradrag når man havde børn. Jeg tænker både fradraget og børnepengene er en tanke om, at når man sætter børn i verden, forsørger dem og opdrager osv. Så bidrager man til samfundet, det vigtigste for er samfunds beståen er den næste generation. Derfor har vi som stat valgt at vi støtter der der gør det, på samme måde som vi støtter dem der vælger at tage en uddannelse da der også er det bedste for samfundets fremtid. Ja for nogle familier er der lommepenge som Pind siger og for andre er det en del af eksistensgrundlaget. Hver evig eneste dag bruger en mor og far lige det lidt mere end den enlige i de nødvendige ting, fordi der bliver spist en kartoffel mere, bliver brugt lidt mere vand, og vaskemaskinen kører lige den ekstra gang. 

Jeg tænker man er økonomisk priviligeret og nok altid har været, hvis man kan udtale at børnepengene kun må bruges på det ekstra til børnene (for jeg tænker ikke hun mener mad, el, vand, institution, sæbe mm.) og ellers skal de sættes til side til barnet, og aldrig har prøvet at tænke; hvor får jeg penge til den efterregning i varme? Havde jeg ikke børn var jeg økonomisk fri, jeg kunne uden at blinke sige mit arbejde op og leve på en sten, nu har jeg valgt at få børn og har dermed en forsørgerpligt og skal sørge for at der er tag over der hoved, tøj på deres krop og mad til deres mave. Og jeg gør det gladeligt og elsker ideen om jeg fik lov ar have børn og tager gladeligt på arbejde en kold november morgen fordi jeg ved jeg tjener til det som jeg anser som det vigtigste i mit liv. Men når jeg på onsdag får ekstra penge på kontoen så er jeg ikke så privilegeret så jeg løber ned i BR og bruger dem alle sammen op, eller sætter dem på en konto til børnene i fremtiden. Nej de er blot med tilbage hver måned har luft til at kunne tage mine børn i teatret, købe økologiske æbler, købe de par bukser min datter sukker over, men så sandelig også så jeg få købt støvsuger når den bryder sammen eller hvis det er tatovering.... 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.