Ny Kontanthjælps reform

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. november 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

skolen kan ikke forlange at de skal have mobil og computer... 
min søster er lærer så taler er erfaring. 

Jeg er også lærer og taler af erfaring og viden: Jeg er på 8. årgang. HVER time skal eleverne bruge pc eller tablet. I min arbejdskommune har man, som i så mange andre kommuner, indført brugerbetaling ad bagdøren via det socialt skævvridende "Bring your own device"-arrangement. Der stilles IKKE computere til rådighed for langtidsudlån af sociale årsager - så L og M, der ikke har bærbare, må hver morgen satse på at låne en af skolens få udlånscomputere. Nogle gange er alle udlånt. Så må L og M satse på at se med på sidemandens lækre Macbook, og når de kommer til opgaver, hvor de skal skrive fællesdokumenter på Google drev, må de andre i deres gruppe skrive for L og M. Det samme gælder, når klassen skal lave interaktive, grammatiske test, diktater, læseprøver osv. - vi finder en dårlig løsning, og L og M bliver igen udstillet, fordi de ikke selv har grejet. 

Når der skal laves afleveringsopgaver, fx dansk stil, skal eleverne typisk gå på nettet og finde info og inspiration. L har ikke Internet derhjemme, så hans aflevering, et debatindlæg, bærer tydeligt præg af, at han ikke som de andre har kunnet surfe og finde andre eksempler på læserbreve m.v. Formentlig kunne det have hævet hans karakter, men det er jo bare ærgerligt. Oh yes - han kunne selvfølgelig bruge tid om eftermiddagen på at cykle 10 kilometer og gå på byens bibliotek for at læse indlæg dér. Nu går han jo også kun i skole 35 timer om ugen, så selvfølgelig er det fair, at han bruger timer BARE på at finde inspiration til overhovedet at kunne komme i gang med opgaven. (Ironi). 

M har ikke en mobil. Det går op for ham tirsdag, fredag og søndag, at hans klassekammerater spontant har aftalt at ses aftenen før - aftalt via mobil. Bare ærgerligt for M, at de spontane aftaler går ham forbi, fordi de andre glemmer, han ikke er med på mobilen. Nå ja - M kan da "bare", for 14. gang, beklage sig over, at de andre glemmer ham - og minde dem om for 117. gang, at hans mor ikke har råd til at give ham det, alle de andre opfatter som en helt selvfølgelig ting. 

Til forældresamtalerne minder vi eleverne om, at det er vigtigt at holde sig informeret om, hvad der sker i verden, ved at læse avis. L og M har hverken fysiske aviser eller adgang til nettet derhjemme. De fremstår uvidende - forældrene er heller ikke typerne, der tager politiske emner over aftensmaden. 

Nu er bolden spillet videre, så L og M DAGLIGT bliver fastholdt i deres negative sociale arv. Det har DIREKTE indflydelse på deres muligheder for at dygtiggøre sig, blive parate til uddannelse og sågar til at have et alderssvarende, socialt liv, at deres forældre er på røven økonomisk. Og hvor kan de bare bruge det til meget, at du mener, deres mor skal tage sig sammen, eller at hun slet ikke skulle have fået børn! (Ironi). 

Er du klar over, hvor vidensmæssigt og intellektuelt invaliderende, det er ikke at have adgang til internet i hjemmet? Har du overvejet, hvordan det er at være 14 år og ikke have mobil eller kunne komme på Facebook? 

Velkommen til virkeligheden, hvor den negative sociale arv er et faktum, der stigmatiserer og præger børn og unge HELE TIDEN! 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. november 2015

Mettefpigen

Anonym skriver:

man kan hvad man vil. 

Ajj, det kan man så ikk!... 

Anmeld

25. november 2015

Benjamins'mor

Anonym skriver:

jeg har aldrig sagt i er dovne.. 
det er alle jer der kommentere der bruger det udtryk. 
så stop venligst med at give mig skylden for et ord jeg aldrig har brugt. 

Nu citerer jeg dig direkte fra dit start indlæg "bare vil lalle den af derhjemme", det er stort set det samme som at sige de er dovne. 

Anmeld

25. november 2015

TNBC

Anonym skriver:

Hvad mener du så med at de bare går og laller rundt derhjemme og ikke laver noget?

Anmeld

25. november 2015

Anonym

Mom skriver:

Ok. Så lad os sige 9700 - 2500 = 7200 - 32% = 4800 + 2500 = 7300 pr mand.

Altså 14.600 tilsammen udbetalt.

5.000 kr i husleje og 3000 kr til budget (MEGET LAVT SAT), = 8.000 kr.

14.600 - 8.000 = 5.600 til ALT i husholdningen pr mdr (medicin, tøj, mad, fødselsdag, jul osv.)

Og det er efter min optik ikke mange der kun bruger 8.000 kr pr mdr på udgifter...

EDIT: jeg betaler fx. 42 % i skat og 8 % i arb.mar.bidrag..

Så jeg tænker faktisk at de 40% rammer meget jævnt.

+ 2500 i boligsikring så 8100

Vi har med 3 børn 5200 pr måned efter faste udgifter til mad tøj medicin osv  selv om vi er i arbejde. Vores husleje er kun 3800 men vi ejer så vores bolig så ingen boligsikring + at vi er nødt til at have en bil den koster selvfølgelig selv om der ikke er gæld i den og de penge findes i de 5200 for bil er nødvendig pga vores arbejde. 

Anmeld

25. november 2015

MediaAnarchy

Anonym skriver:

Måske har folk misforstået, hvad du mener her - her fremstår det som om, du kalder folk på kontanthjælp dovne.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

25. november 2015

Sprit25

Anonym skriver:

ja, det er da også kun fair at man skal bruge den først... 

Ja, men så er der jo ingne mening med at spare op?

Anmeld

25. november 2015

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Jeg er også lærer og taler af erfaring og viden: Jeg er på 8. årgang. HVER time skal eleverne bruge pc eller tablet. I min arbejdskommune har man, som i så mange andre kommuner, indført brugerbetaling ad bagdøren via det socialt skævvridende "Bring your own device"-arrangement. Der stilles IKKE computere til rådighed for langtidsudlån af sociale årsager - så L og M, der ikke har bærbare, må hver morgen satse på at låne en af skolens få udlånscomputere. Nogle gange er alle udlånt. Så må L og M satse på at se med på sidemandens lækre Macbook, og når de kommer til opgaver, hvor de skal skrive fællesdokumenter på Google drev, må de andre i deres gruppe skrive for L og M. Det samme gælder, når klassen skal lave interaktive, grammatiske test, diktater, læseprøver osv. - vi finder en dårlig løsning, og L og M bliver igen udstillet, fordi de ikke selv har grejet. 

Når der skal laves afleveringsopgaver, fx dansk stil, skal eleverne typisk gå på nettet og finde info og inspiration. L har ikke Internet derhjemme, så hans aflevering, et debatindlæg, bærer tydeligt præg af, at han ikke som de andre har kunnet surfe og finde andre eksempler på læserbreve m.v. Formentlig kunne det have hævet hans karakter, men det er jo bare ærgerligt. Oh yes - han kunne selvfølgelig bruge tid om eftermiddagen på at cykle 10 kilometer og gå på byens bibliotek for at læse indlæg dér. Nu går han jo også kun i skole 35 timer om ugen, så selvfølgelig er det fair, at han bruger timer BARE på at finde inspiration til overhovedet at kunne komme i gang med opgaven. (Ironi). 

M har ikke en mobil. Det går op for ham tirsdag, fredag og søndag, at hans klassekammerater spontant har aftalt at ses aftenen før - aftalt via mobil. Bare ærgerligt for M, at de spontane aftaler går ham forbi, fordi de andre glemmer, han ikke er med på mobilen. Nå ja - M kan da "bare", for 14. gang, beklage sig over, at de andre glemmer ham - og minde dem om for 117. gang, at hans mor ikke har råd til at give ham det, alle de andre opfatter som en helt selvfølgelig ting. 

Til forældresamtalerne minder vi eleverne om, at det er vigtigt at holde sig informeret om, hvad der sker i verden, ved at læse avis. L og M har hverken fysiske aviser eller adgang til nettet derhjemme. De fremstår uvidende - forældrene er heller ikke typerne, der tager politiske emner over aftensmaden. 

Nu er bolden spillet videre, så L og M DAGLIGT bliver fastholdt i deres negative sociale arv. Det har DIREKTE indflydelse på deres muligheder for at dygtiggøre sig, blive parate til uddannelse og sågar til at have et alderssvarende, socialt liv, at deres forældre er på røven økonomisk. Og hvor kan de bare bruge det til meget, at du mener, deres mor skal tage sig sammen, eller at hun slet ikke skulle have fået børn! (Ironi). 

Er du klar over, hvor vidensmæssigt og intellektuelt invaliderende, det er ikke at have adgang til internet i hjemmet? Har du overvejet, hvordan det er at være 14 år og ikke have mobil eller kunne komme på Facebook? 

Velkommen til virkeligheden, hvor den negative sociale arv er et faktum, der stigmatiserer og præger børn og unge HELE TIDEN! 

men jeg har jo nævnt at man sagtens kan have internet hjemme.. bare via sin mobil.? 

det er da DØD pinligt for børn der intet har det er jeg enig i.. 
men får man ikke virkelig dårlig samvittighed overfor sine børn... det ville jeg da i hvertfald få. og spare mit eget væk og lade mit barn få. 

Anmeld

25. november 2015

Anonym

Det er ikke helt korrekt. Personfradrag er forskellig fra person til person, mit er fx 4000,- fordi jeg er på SU. Din træk procent er normalt 39%, min mands fx er 44%, arbejdsmarkeds bidrag kommer så ved siden af på 8%. Så de 40% hun skrev har intet med arbejdsmarkeds bidrag at gøre. 

Personfradrager er det bundfradrag alle får . Jeg har kun regnet med det almindenlige på 2500 det kan sagtens være højere men går udfra at er man på kh så var det det almindelige perosnfradrag det som alle har ret til fra de 13 år. Over 18 er det på 43400 pr år 3600 pr måned 

Anmeld

25. november 2015

Anonym trådstarter

Benjamins'mor skriver:

Nu citerer jeg dig direkte fra dit start indlæg "bare vil lalle den af derhjemme", det er stort set det samme som at sige de er dovne. 

Ja DU mener det er det sammen. 
det betyder da ikke jeg mener det er det samme.. 
puha i er lige så tunge og danse med som i synes jeg er.. 
hvorfor giver i ikke op, hvis i er så trætte af min holdning? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.