Ny Kontanthjælps reform

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. november 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

skolen kan ikke forlange at de skal have mobil og computer... 
min søster er lærer så taler er erfaring. 

Jeg er også lærer og taler af erfaring og viden: Jeg er på 8. årgang. HVER time skal eleverne bruge pc eller tablet. I min arbejdskommune har man, som i så mange andre kommuner, indført brugerbetaling ad bagdøren via det socialt skævvridende "Bring your own device"-arrangement. Der stilles IKKE computere til rådighed for langtidsudlån af sociale årsager - så L og M, der ikke har bærbare, må hver morgen satse på at låne en af skolens få udlånscomputere. Nogle gange er alle udlånt. Så må L og M satse på at se med på sidemandens lækre Macbook, og når de kommer til opgaver, hvor de skal skrive fællesdokumenter på Google drev, må de andre i deres gruppe skrive for L og M. Det samme gælder, når klassen skal lave interaktive, grammatiske test, diktater, læseprøver osv. - vi finder en dårlig løsning, og L og M bliver igen udstillet, fordi de ikke selv har grejet. 

Når der skal laves afleveringsopgaver, fx dansk stil, skal eleverne typisk gå på nettet og finde info og inspiration. L har ikke Internet derhjemme, så hans aflevering, et debatindlæg, bærer tydeligt præg af, at han ikke som de andre har kunnet surfe og finde andre eksempler på læserbreve m.v. Formentlig kunne det have hævet hans karakter, men det er jo bare ærgerligt. Oh yes - han kunne selvfølgelig bruge tid om eftermiddagen på at cykle 10 kilometer og gå på byens bibliotek for at læse indlæg dér. Nu går han jo også kun i skole 35 timer om ugen, så selvfølgelig er det fair, at han bruger timer BARE på at finde inspiration til overhovedet at kunne komme i gang med opgaven. (Ironi).