Debat: Hvorfor (parfumeret) skyllemiddel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. august 2015

Anonym

Anonym skriver:

Jeg er så en af de "slemme" forældre for jeg vasker min datters og vores eget tøj i parfumeret skyllemiddel. Jeg kan godt lide at tøjet dufter godt og friskt. Vores datter har ingen allergi og hun DF meget sjældent syg. Jeg har prøvet at vaske tøjet i uparfurmeret vaskemiddel men det lugter grimt syntes jeg og jeg vil ikke gå i tøj der lugter grimt. Efter min mening kan man godt blive for hysterisk 

Hysterisk er det vel næppe at ønske at skåne sine børn for allergi og skåne miljøet for unødvendige stoffer i afløbet. Derimod kan man diskutere, om det ikke er lidt småhysterisk at mene, at tøj skal lufte af parfume for ikke at lugte

At et barn ikke har allergi, er ikke ensbetydende med at det ikke kan få det. Astma- og allergiforeningen beskriver det så fint med et glas - Det er alle de allergifremkaldende ting, vi udsættes for livet igennem, der kan få glasset til at flyde over. Hos nogle mennesker er glasset større end hos andre, men fælles for alle er, at man ikke ved, hvilken dråbe der vil få det til at flyde over.

Måske er det netop brugen af skyllemiddel, der en dag bliver det, der får dråben til at flyde over for dit barn.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. august 2015

Mettefpigen

Anonym skriver:

Jeg ved ikke, hvorfor folk bruger skyllemiddel. Jeg forstår det ikke. Det er både miljøbelastende (derfor man ikke kan få svanemærket skyllemiddel), allergifremkaldende og i mine øjne også en virkelig grim lugt.

Hvis folk har problemer med, at vasketøjet lugter surt og IKKE kan forebygge det med eddike (her hjælper det altså ikke at prøve med eddike en enkelt gang og så konstatere, at det ikke virker), så er løsningen da ikke at kamuflere lugten med parfume (ad!), men at få gjort noget ved kilden til lugten. Lur mig om ikke de fleste vil opleve, at den forsvinder, hvis man 1 gang i måneden giver vaskemaskinen en tur med citronsyre og 90 grader.

Nu er det Heller ikk alle der har deres egen vaskemaskine ��

Anmeld Citér

14. august 2015

Isabella_mor

Nej vi bruger ikke skyllemiddel. Vores vaskemaskine i huset et i stykker i det rum hvor man kan komme skyllemiddel i, hvor vi plejer at bruge eddike. Men det kan vi jo så ikke bruge. Så vi bruger også kun neutral/änglamark.

men hvad andre vasker deres og deres børns tøj i, det kan jeg ikke se hvorfor det skulle være noget jeg skulle blande mig i eller for den sags skyld have en mening om. Det må folk helt selv styre. 

Anmeld Citér

14. august 2015

Kløver

Christine skriver:

Husk at maskinen skal stå åben når den ikke vasker 

Og jeg har hørt det er fint at bruge hvidvask en gang imellem - fx neutral hvidvask.

Tak, vi bruger storvask, men har i en lang periode brugt hvidvasken til det hvide tøj, men løb tør for et par mdr siden og ikke fået købt nyt, da vi køber store mængder hjem på tilbud. 

Min veninde har samme problem og også en veninde som ingen børn har, og endte med at gå tilbage tilbage til alm vaskepulver 

Anmeld Citér

14. august 2015

Kløver

gokkelok skriver:

omvendt kan det også være hysterisk, at tro, at parfume får een til at dufte bedre 

forstå mig ret, tror virkelig ikke at der er andre end en selv, som lægger mærker til det 

jeg synes også selv at det dufter skønt, men bruger det ikke, fordi duften hurtig er ude igen når man har det på, også fordi jeg har en lille bitte smule allergi overfor visse dufte. 

Min mand fik faktisk påpeget på jobbet st hans skjorter lugtede surt, hvor jeg var løbet tør for skyllemiddel, det er meget lidt vi bruger, men bruger vi udelukkende neutral, lugter tøjet surt og af gammel loft. Neutral skyllemiddel eller eddike hjælper ikke 

Anmeld Citér

14. august 2015

Christine

Årgangs Mor skriver:

Tak, vi bruger storvask, men har i en lang periode brugt hvidvasken til det hvide tøj, men løb tør for et par mdr siden og ikke fået købt nyt, da vi køber store mængder hjem på tilbud. 

Min veninde har samme problem og også en veninde som ingen børn har, og endte med at gå tilbage tilbage til alm vaskepulver 

Det lyder mærkeligt  Og rigtigt irriterende!

Prøver selv på at hænge tøjet til tørre med det samme, så maskinen også kan luftes mellem hver vask. Og så tørrer jeg tøjet udenfor, det giver den skønneste rene duft 

Men har heller ikke andre råd end at få vasket en varm vask på 90 af og til og ellers afkalke og rense maskinen, eddike burde gøre det, da det også taget evt bakterier der kan lugte.

Anmeld Citér

14. august 2015

SofiaMik

Min mand fik faktisk påpeget på jobbet st hans skjorter lugtede surt, hvor jeg var løbet tør for skyllemiddel, det er meget lidt vi bruger, men bruger vi udelukkende neutral, lugter tøjet surt og af gammel loft. Neutral skyllemiddel eller eddike hjælper ikke 

Jeg var faktisk heller ikke glad for Neutral vaskemiddel, jeg er for længst skiftet til Anglemark fra Brugsen eller Irmas Tusindfryd. Syntes ikke Neutral vaskede ordentligt rent. Så måske hænger lugten sammen med det produkt?? 

Anmeld Citér

14. august 2015

Anonym

Anonym skriver:

Hysterisk er det vel næppe at ønske at skåne sine børn for allergi og skåne miljøet for unødvendige stoffer i afløbet. Derimod kan man diskutere, om det ikke er lidt småhysterisk at mene, at tøj skal lufte af parfume for ikke at lugte

At et barn ikke har allergi, er ikke ensbetydende med at det ikke kan få det. Astma- og allergiforeningen beskriver det så fint med et glas - Det er alle de allergifremkaldende ting, vi udsættes for livet igennem, der kan få glasset til at flyde over. Hos nogle mennesker er glasset større end hos andre, men fælles for alle er, at man ikke ved, hvilken dråbe der vil få det til at flyde over.

Måske er det netop brugen af skyllemiddel, der en dag bliver det, der får dråben til at flyde over for dit barn.

Jeg er af den overbevisning at jo mere man "beskytter" og holder væk fra sine børn jo mere disponeret for allergi og sygdom er de osv er de. 

Anmeld Citér

14. august 2015

Anonym

Anonym skriver:

Jeg ved ikke, hvorfor folk bruger skyllemiddel. Jeg forstår det ikke. Det er både miljøbelastende (derfor man ikke kan få svanemærket skyllemiddel), allergifremkaldende og i mine øjne også en virkelig grim lugt.

Hvis folk har problemer med, at vasketøjet lugter surt og IKKE kan forebygge det med eddike (her hjælper det altså ikke at prøve med eddike en enkelt gang og så konstatere, at det ikke virker), så er løsningen da ikke at kamuflere lugten med parfume (ad!), men at få gjort noget ved kilden til lugten. Lur mig om ikke de fleste vil opleve, at den forsvinder, hvis man 1 gang i måneden giver vaskemaskinen en tur med citronsyre og 90 grader.

Men det et også miljøskadeligt at køre i en bil... Sådan kan vi jo blive ved og ved og ved.... 

Anmeld Citér

14. august 2015

Anonym

Jeg bruger skyllemiddel til både knægtens og mit eget tøj, det dufter skønt og jeg er vild med duften, for mig er dét duften af rent tøj. 

Jeg er dog nærig, har en stor dunk stående og blander skyllemiddel op med vand og eddike. 

Jeg har ingen allergier og ej heller sønnen. 

Og hey - jeg bruger sku osse konstant tørretumbler, kun skjorter og tøj der kan krympe går fri 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.