Debat: Hvorfor (parfumeret) skyllemiddel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. august 2015

Kløver

Skouboe skriver:

Hvis dit tøj ofte kommer til at lugte lidt surt/jordslået, så prøv at vaske et par vaske ved 90 grader hver måned, og evt. en gang maskinrens indimellem. Det hjalp på problemet hjemme hos os.

Det gør vi ret ofte, både kogevask på 90 grader og tom maskine på 90 grader. Vi bruger også af og til sådan noget specielt til vaskemaskinen, som renser maskinen  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. august 2015

Anonym

Jeg bruger ikke meget, men bruger nok til det kan duften,  synes ikke tøjet dufter rent hvis den lugt ikke er der, ved ikke hvorfor, men ja hvis jeg ikke har noget skylle middel så er det sjældent jeg kan gå med tøjet selvom det er nyvasket for synes ikke det lugter rent.. 

Anmeld Citér

14. august 2015

Anonym

SofiaMik skriver:

Hvorfor bruger du skyllemiddel?  Hvorfor vælger du at udsætte dig selv, dine børn og miljøet for de kemikalier, der er i? 

Skyllemiddel ødelægger miljøet og udsætter dig for parfumeallergi. 

Forstår simpelthen ikke, at forældre vasker deres børns tøj med så meget parfume, at jeg næsten ikke kan holde ud at være i stue med kammeraternes medbragte dyne og kuffert med tøj. 

Bliver så ked af det, når jeg har fået babytøj foræret og må kassere det, fordi jeg ikke kan vaske  parfumelugten ud. Eller når min børn er hos svigerforældrene, som lige "hjælper"mig ved at vaske børnenes tøj med skyllemiddel suk! 

Selv har jeg aldrig brugt det. Vasker al tøj i neutral og kommer husholdningseddike i som skyllemiddel. Det bevarer farverne i tøjet, er super billigt og holder maskinen fri for kalk. Og det lugter ikke, kan spises og giver ikke allergi.

Men jer der bruger det - hvorfor? Og hvorfor til baby? 

Jeg er nødt til at besvare som.anonym af hensyn til svigerfamilien. Men når jeg overnatter hos dem er jeg simpelthen ved at dø - jeg kan nærmest ikke få luft pga parfumeret vaskemiddel OG parfumeret skyllemiddel. Endte med at tage eget sengetøj med 

parfume gør altså ikke noget renere!! Har selv kasseret arvet tøj fordi det stank og vasker man bare én strømpe med, ja så lugter hele hytten af bamseline 

Forstår det virkelig heller ikke, kunne ikke drømme om at udsætte mennesker eller miljø for det.

Anmeld Citér

14. august 2015

Christine

Årgangs Mor skriver:

Det gør vi ret ofte, både kogevask på 90 grader og tom maskine på 90 grader. Vi bruger også af og til sådan noget specielt til vaskemaskinen, som renser maskinen  

Husk at maskinen skal stå åben når den ikke vasker 

Og jeg har hørt det er fint at bruge hvidvask en gang imellem - fx neutral hvidvask.

Anmeld Citér

14. august 2015

Mami

SofiaMik skriver:

Hvorfor ikke - de kan jo svare anonymt. 

Læs dit indlæg igen, meget belærende og dømmende  

Anmeld Citér

14. august 2015

Anonym

Jeg er så en af de "slemme" forældre for jeg vasker min datters og vores eget tøj i parfumeret skyllemiddel. Jeg kan godt lide at tøjet dufter godt og friskt. Vores datter har ingen allergi og hun DF meget sjældent syg. Jeg har prøvet at vaske tøjet i uparfurmeret vaskemiddel men det lugter grimt syntes jeg og jeg vil ikke gå i tøj der lugter grimt. Efter min mening kan man godt blive for hysterisk 

Anmeld Citér

14. august 2015

Pernilleh

Profilbillede for Pernilleh

Har det på samme måde som nogle af de andre,jeg synes heller ikke det dufter rent,hvis det ikke dufter svagt parfumeret. Men må så også give ts ret i,at nogen nærmest stinker så man bliver dårlig. 

Anmeld Citér

14. august 2015

januar16

Ingen skyllemiddel her. Er så heller ikke opvokset med det, da min mor er imod for meget kemi. Er ret sart mht lugt, og skyllemiddel har jeg det virkelig stramt med.

Til gengæld er det lykken hvis det har tørret på snoren udenfor. Den duft er det der minder mig om rent tøj Hvis der skal duft i mit klædeskab bliver det en smule lavendel. Bare ind med et bundt (evt i en stofpose) og lade det tørre.

Anmeld Citér

14. august 2015

ErDetSnartNU

SofiaMik skriver:

Hvorfor bruger du skyllemiddel?  Hvorfor vælger du at udsætte dig selv, dine børn og miljøet for de kemikalier, der er i? 

Skyllemiddel ødelægger miljøet og udsætter dig for parfumeallergi. 

Forstår simpelthen ikke, at forældre vasker deres børns tøj med så meget parfume, at jeg næsten ikke kan holde ud at være i stue med kammeraternes medbragte dyne og kuffert med tøj. 

Bliver så ked af det, når jeg har fået babytøj foræret og må kassere det, fordi jeg ikke kan vaske  parfumelugten ud. Eller når min børn er hos svigerforældrene, som lige "hjælper"mig ved at vaske børnenes tøj med skyllemiddel suk! 

Selv har jeg aldrig brugt det. Vasker al tøj i neutral og kommer husholdningseddike i som skyllemiddel. Det bevarer farverne i tøjet, er super billigt og holder maskinen fri for kalk. Og det lugter ikke, kan spises og giver ikke allergi.

Men jer der bruger det - hvorfor? Og hvorfor til baby? 

Hold da op - udtrykker du dig altid så pædagogisk? 

Vi bruger uparfumeret skyllemiddel fra änglamark samt neutral vaskepulver. Vi har lige haft opbrugt en rest parfumeret vaskepulver som jeg fandt bagerst i skabet, og jeg syntes det duftede skønt! Savner helt parfumeret vaskepulver. 

Du lyder lidt som om at det er meget sort/hvidt for dig. Man kan altså sagtens bruge en skyllemiddel som ikke lugter af tysk ajax med kunstige "frisk æblemark" eller "rosenlund gone crazy". Noget af det har altså en fin, svagt parfumeret duft (såfremt man ikke overdoserer) som ikke overfalder folk

Anmeld Citér

14. august 2015

gokkelok

Jeg er så en af de "slemme" forældre for jeg vasker min datters og vores eget tøj i parfumeret skyllemiddel. Jeg kan godt lide at tøjet dufter godt og friskt. Vores datter har ingen allergi og hun DF meget sjældent syg. Jeg har prøvet at vaske tøjet i uparfurmeret vaskemiddel men det lugter grimt syntes jeg og jeg vil ikke gå i tøj der lugter grimt. Efter min mening kan man godt blive for hysterisk 

omvendt kan det også være hysterisk, at tro, at parfume får een til at dufte bedre 

forstå mig ret, tror virkelig ikke at der er andre end en selv, som lægger mærker til det 

jeg synes også selv at det dufter skønt, men bruger det ikke, fordi duften hurtig er ude igen når man har det på, også fordi jeg har en lille bitte smule allergi overfor visse dufte. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.