Debat: Hvorfor (parfumeret) skyllemiddel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. august 2015

female

Jeg vasker vores tøj i neutrals vaskemidler - hvid vask, kulørt og skyllemiddel. Jeg har aldrig oplevet, at tøjet lugter surt.

Jeg må dog indrømme, at jeg elsker duften af parfumeret skyllemiddel. Men eftersom vores børn er disponeret for allergi, skiftede jeg til neutral, da jeg stod med første positive graviditetstest. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. august 2015

FruStolpe

Hvorfor bruger du skyllemiddel?  Hvorfor vælger du at udsætte dig selv, dine børn og miljøet for de kemikalier, der er i? 

Skyllemiddel ødelægger miljøet og udsætter dig for parfumeallergi. 

Forstår simpelthen ikke, at forældre vasker deres børns tøj med så meget parfume, at jeg næsten ikke kan holde ud at være i stue med kammeraternes medbragte dyne og kuffert med tøj. 

Bliver så ked af det, når jeg har fået babytøj foræret og må kassere det, fordi jeg ikke kan vaske  parfumelugten ud. Eller når min børn er hos svigerforældrene, som lige "hjælper"mig ved at vaske børnenes tøj med skyllemiddel suk! 

Selv har jeg aldrig brugt det. Vasker al tøj i neutral og kommer husholdningseddike i som skyllemiddel. Det bevarer farverne i tøjet, er super billigt og holder maskinen fri for kalk. Og det lugter ikke, kan spises og giver ikke allergi.

Men jer der bruger det - hvorfor? Og hvorfor til baby? 

Vi bruger aldrig skyllemiddel til ungernes tøj, og alt bliver vasket i neutral.  

Men jeg ELSKER at mit eget tøj dufter lækkert, og så vil jeg s.... højt og flot på hvad du ellers mener om det -bare for at holde det på dit eget debat niveau 

Anmeld Citér

14. august 2015

SandraXOXO

Bruger kun neutral til babyer og små børn og vi andre får vasket både tøj og sengetøj med pulver+skyllemiddel med duft. Kan simpelthen ikke leve uden. Er selv vokset op med duftene tøj og sengetøj og hader når jeg er løbet tør og må bruge det neutrale til mit eget tøj, føler slet ikke tøjet er rent hvis det ikke dufter. Tilgengæld er jeg meget striks på andre punkter, mine børn må ikke være i nærheden af tobaksrøg, vi smider ingen skrald i naturen, køber økokød og æg og så skåner vi miljøet ved ikke at have bil. 

Anmeld Citér

14. august 2015

Diosa85

SofiaMik skriver:

Hvorfor bruger du skyllemiddel?  Hvorfor vælger du at udsætte dig selv, dine børn og miljøet for de kemikalier, der er i? 

Forstår simpelthen ikke, at forældre vasker deres børns tøj med så meget parfume, at jeg næsten ikke kan holde ud at være i stue med kammeraternes medbragte dyne og kuffert med tøj. 

Bliver så ked af det, når jeg har fået babytøj foræret og må kassere det, fordi jeg ikke kan vaske  parfumelugten ud. Eller når min børn er hos svigerforældrene, som lige "hjælper"mig ved at vaske børnenes tøj med skyllemiddel suk! 

Selv har jeg aldrig brugt det. Vasker al tøj i neutral og kommer husholdningseddike i som skyllemiddel. Det bevarer farverne i tøjet, er super billigt og holder maskinen fri for kalk. Og det lugter ikke, kan spises og giver ikke allergi.

Jeg har krydset af i ja. Men udelukkende fordi jeg bor midlertidig hos min mor til min kæreste og jeg kan få en lejlighed og hun bruger parfumeret skyllemiddel. Da jeg boede selv brugte jeg også neutral og ingen skyllemiddel og sådan bliver det igen når jeg flytter 

Anmeld Citér

14. august 2015

anna111

Profilbillede for anna111

Vi bruger neotral vaskepulver 

Men bamseline skyllemiddel 

Har prøvet kun at vaske i neotral men føj syntes som andre at tøjet ikke lygter rent og stinker jeg vaskede alt tøjet om med skyllemiddel 

Og det har vi altid brugt selv til min datters tøj fra hun var nyfødt og gør vi osse til den næste. 

Hun fejler abselut intet 

Syntes virkelig man godt kan blive for hys. 

Jeg har på ingen måde tingt mig at lave det om. 

Anmeld Citér

14. august 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
ErDetSnartNU skriver:

Hold da op - udtrykker du dig altid så pædagogisk? 

Vi bruger uparfumeret skyllemiddel fra änglamark samt neutral vaskepulver. Vi har lige haft opbrugt en rest parfumeret vaskepulver som jeg fandt bagerst i skabet, og jeg syntes det duftede skønt! Savner helt parfumeret vaskepulver. 

Du lyder lidt som om at det er meget sort/hvidt for dig. Man kan altså sagtens bruge en skyllemiddel som ikke lugter af tysk ajax med kunstige "frisk æblemark" eller "rosenlund gone crazy". Noget af det har altså en fin, svagt parfumeret duft (såfremt man ikke overdoserer) som ikke overfalder folk

Men kemikalierne forsvinder ikke af den grund

Anmeld Citér

14. august 2015

Mimic

SofiaMik skriver:

jeg er så en af de forfærdelige mødre der bruger skyllemiddel, og har altid gjort det, lige fra min datter var lille (hun er 9 år nu).

Jeg elsker at det dufter rent, jeg elsker at mine håndklæder og viskestykker er dejligt bløde og jeg elsker duften der spreder sig når jeg har hængt vasketøj op.

Jeg køber som regel halvanden liter af gangen og har en gammel 2 liters dunk stående hvor de bliver hældt over i og fortyndet op med vand (ca 0,5 liter)

Ja jeg er meget forfærdelig, men sparer så på andre steder og skåner miljøet den vej i stedet...

Anmeld Citér

14. august 2015

Anonym

Jeg ved ikke, hvorfor folk bruger skyllemiddel. Jeg forstår det ikke. Det er både miljøbelastende (derfor man ikke kan få svanemærket skyllemiddel), allergifremkaldende og i mine øjne også en virkelig grim lugt.

Hvis folk har problemer med, at vasketøjet lugter surt og IKKE kan forebygge det med eddike (her hjælper det altså ikke at prøve med eddike en enkelt gang og så konstatere, at det ikke virker), så er løsningen da ikke at kamuflere lugten med parfume (ad!), men at få gjort noget ved kilden til lugten. Lur mig om ikke de fleste vil opleve, at den forsvinder, hvis man 1 gang i måneden giver vaskemaskinen en tur med citronsyre og 90 grader.

Anmeld Citér

14. august 2015

SofiaMik

Mami skriver:

Læs dit indlæg igen, meget belærende og dømmende  

Jeg lægger op til en debat og håber at få nogle af dem, der mener det modsatte ud af busken. Men du vil hellere debattere, hvordan vi skal debattere? 

Anmeld Citér

14. august 2015

Mettefpigen

SofiaMik skriver:

Kan til dels godt følge dig. Men har du aldrig overvejet at lade være? �� 

Jeg har prøvet uden og det lugter bare ikk godt....

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.