Hvad stemmer du?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. juni 2015

Studerendemor

PUHK skriver:

Ja, det kan man bestemt, men hvis man er uenig i de elementære dele af deres partiprogram, så vidner det lidt om, at man måske ikke hører hjemme der.

Jeg ved ikke, hvorfor du skriver alle. Jeg har sagt, at jeg tror (og håber), at det oftere er tilfældet for de mennesker, der stemmer på de mere ekstreme partier.

Hvorfor skriver du ?!? i parantes? Tror du, jeg fysisk presser dem, eller hvad er det, du gerne vil give udtryk for, at du forarget over?

Min tese er naturligvis ikke udelukkende baseret på "nogle af mine venner", og det ved du vist også godt. Det var et eksempel på de kvalitative erfaringer, jeg har gjort mig. Kvantitative er naturligvis nemmere at finde på nettet. Som fx statistik over DF-vælgeres uddannelsesniveau eller andelen af unge, der stemmer EL.

Slutteligt så dømmer jeg ikke nogen personligt. Jeg har naturligvis mine fordomme ligesom alle andre, når jeg møder et menneske, men jeg er bestemt (næsten) altid åben overfor at blive udfordret på disse fordomme.

Jeg tror ikke, at den gængse baby.dk-bruger er helt klar over, hvad det fx kunne komme til at betyde for det (økonomiske) europæiske samarbejde og hvilken minimal positiv effekt det reelt ville have at lukke grænser eller udtræde af europæiske konventioner. Men det lyder godt og nemt at sige "luk grænserne, for så kommer der ikke mere udefrakommende kriminalitet".

Jeg skrev at af alle dem, der stemmer Dansk Folkeparti og Enhedslisten ofte... Her tog jeg udgangspunkt i dit første indlæg. 

Så dvs. at unge og folk med et lavt uddannelsesniveau ofte ikke gider at sætte sig ind i eller kan overskue partiernes egentlige politik? 

Det er godt at du ikke dømmer nogen personligt. 

Jeg er ikke helt klar over, hvad du med det sidste afsnit refererer til. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juni 2015

Panther

Profilbillede for Panther
Mor i Aarhus skriver:

Jeg skrev at af alle dem, der stemmer Dansk Folkeparti og Enhedslisten ofte... Her tog jeg udgangspunkt i dit første indlæg. 

Så dvs. at unge og folk med et lavt uddannelsesniveau ofte ikke gider at sætte sig ind i eller kan overskue partiernes egentlige politik? 

Det er godt at du ikke dømmer nogen personligt. 

Jeg er ikke helt klar over, hvad du med det sidste afsnit refererer til. 

Det vil være min tese, at jo højere uddannelse og jo mere livserfaring et menneske har, des nemmere vil det være at sætte sig ind i det overordnede billede samt konsekvenserne af ført dansk politik. Er du uenig i det?

Tak, jeg er glad for, at du synes, det er "godt".

Det sidste afsnit var et eksempel på Dansk Folkepartis fremsatte ønsker om grænsekontrol og udtræden af europæiske konventioner.

Anmeld Citér

16. juni 2015

Carina:-)

PUHK skriver:

Det vil være min tese, at jo højere uddannelse og jo mere livserfaring et menneske har, des nemmere vil det være at sætte sig ind i det overordnede billede samt konsekvenserne af ført dansk politik. Er du uenig i det?

Tak, jeg er glad for, at du synes, det er "godt".

Det sidste afsnit var et eksempel på Dansk Folkepartis fremsatte ønsker om grænsekontrol og udtræden af europæiske konventioner.

Det synes jeg du har en pointe i 

Jeg er selvstændig men ufaglært.Og det er først de sidste ca 10 år jeg har forsøgt at sætte mig ordentligt ind i hvad de partier jeg stemmer på står for .

Ikke bare det overfladiske billede ,men sådan i dybden.Og det skal jeg ærligt indrømme at det gjorde jeg ikke førhen .Det var først da jeg selv blev selvstændig og kunne se hvad .feks de små private virksomshedsejere må slås med at jeg satte mig for at finde ud af hvem jeg kunne sætte x ved med hovedet og ikke hjertet som jeg stemte med førhen . 

Siger ikke at det er alle der er ligesom mig ,men der er jo lavet undersøgelser der viser at ufaglærte stemmer uden reelt at sætte sig ind i konsekvenserne . Så ja du har en god pointe :) 

Anmeld Citér

16. juni 2015

Krussedulle

Anonym skriver:

Ja, så blev jeg nødt til at lave en tråd! 

Hvad stemmer du - og ikke mindst: hvorfor!  

Stemmer Ø!

Minimumsnormeringer, fællesskab, miljø og større lighed!

Og det er ikke et dilemma for mig!  

Og så er FOR en vækst i den offentlige sektor, da vi på ingen måde har råd til at miste flere pædagoger, socialpædagoger, sosuer, sygeplejersker osv.  

Anmeld Citér

16. juni 2015

Panther

Carina:-) skriver:

Det synes jeg du har en pointe i 

Jeg er selvstændig men ufaglært.Og det er først de sidste ca 10 år jeg har forsøgt at sætte mig ordentligt ind i hvad de partier jeg stemmer på står for .

Ikke bare det overfladiske billede ,men sådan i dybden.Og det skal jeg ærligt indrømme at det gjorde jeg ikke førhen .Det var først da jeg selv blev selvstændig og kunne se hvad .feks de små private virksomshedsejere må slås med at jeg satte mig for at finde ud af hvem jeg kunne sætte x ved med hovedet og ikke hjertet som jeg stemte med førhen . 

Siger ikke at det er alle der er ligesom mig ,men der er jo lavet undersøgelser der viser at ufaglærte stemmer uden reelt at sætte sig ind i konsekvenserne . Så ja du har en god pointe :) 

Jeg vil naturligvis gerne understrege (selvom det gerne skydes mig i skoene), at jeg ikke mener, at man ikke har samfundsindsigt nok til at stemme "ordentligt", hvis man ikke har en lang videregående uddannelse og er over 40 år. Jeg tror bare, at chancen for at have sat sig ind i det overordnede billede er større statistisk set, hvis man har en vis økonomisk og samfundspolitisk indsigt qua sin uddannelse og/eller job/livserfaring.

Anmeld Citér

16. juni 2015

Anonym

Jeg vil bare lige pointere at DF IKKE er et ekstremt højre orienteret parti tværtimod deres udlændinge politik er stram men resten af deres politik er ret venstre orienteret.. 

Anmeld Citér

16. juni 2015

Bella&Lina

Jeg stemmer DF  primært pga deres udlændinge politik . Og så er jeg stor tilhænger af Morten M.  Mere dk og mindre EU. 

Anmeld Citér

16. juni 2015

Panther

Anonym skriver:

Jeg vil bare lige pointere at DF IKKE er et ekstremt højre orienteret parti tværtimod deres udlændinge politik er stram men resten af deres politik er ret venstre orienteret.. 

Hele deres værdipolitik er (ekstremt) højreorienteret.

Deres fordelingspolitik er derimod længere til venstre.

Anmeld Citér

16. juni 2015

Benjamins'mor

Som en anden skriver har jeg også taget den der kandidat test og den sagde jeg havde flest holdninger til fælles med en politiker fra DF. 

Men stemmer højst sandsynligt Enhedslisten. 

Er meget i tvivl, det er første gang jeg skal stemme til folketinget.

Anmeld Citér

16. juni 2015

Lunae

PUHK skriver:

Sikkert er sandsynligvis. Jeg ville ikke tro, at du sandsynligvis ikke kan eller vil sætte dig ind i det, fordi du stemmer på en af ekstremerne. Men det er min oplevelse, at det ofte er tilfældet i forhold til andre.

Fx oplever jeg mange af mine venner og bekendte, der stemmer enhedslisten, fordi de går ind for solidaritet. Når jeg presser dem på deres holdninger, går de derimod ikke ind for ingen privatejede virksomheder, intet politi/militær o.l. Men de ønsker at skabe en modpol til "alt det andet".

I min optik finders der ingen partier, som man er hundrede procent enige med og jeg tilslutter mig den holdning, at man ønsker at skabe en modpol til midterpolitikken - det betyder absolut ikke at jeg ikke har sat mig ind i partierne og deres valgprogrammer, men blot et udtryk for hvor jeg finder mig mest enig.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.