Hvad stemmer du?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. juni 2015

A&F

Jeg vil indgive en stemme på Nationalpartiet

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juni 2015

Mum33

Socialdemokratiet. De har gjort det godt.

må indrømme jeg er i chok over at høre hvor mange der stemmer DF  fatter det ikke ... Sørgeligt menneskesyn. Trist det går den vej. 

Anmeld Citér

16. juni 2015

Anonym trådstarter

Abemor skriver:

Socialdemokratiet. De har gjort det godt.

må indrømme jeg er i chok over at høre hvor mange der stemmer DF  fatter det ikke ... Sørgeligt menneskesyn. Trist det går den vej. 

Enig...

Anmeld Citér

16. juni 2015

Carina:-)

Giraffen skriver:

Her kan jeg lige tilføje at jeg har en høj uddannelse. Dog har jeg aldrig arbejdet på et sygehus og ej heller været på kontanthjælp.

Så den viden man får ved at være højtuddannet viger for en anden slags viden og livserfaring.

Det er arrogant at tro at alle andre mennesker blot bevarer status quo, mens vi, der er på universitetet hælder i os med livserfaring, viden og visdom.

Jeg forstår mig på visse ting og andre ting forstår jeg mig absolut ikke på.

Så når min hårdtarbejdende håndværker familie stemmer blå er det fordi de i deres liv mærker, hvilke behov de har. Omvendt stemmer mine hårdtarbejdende familiemedlemmer indenfor sundhedssektoren rødt, fordi de har nogle reelle behov der.

Sandheden er, at der er behov alle vegne og det bliver stadigt mere udfordrende at dække dem. Og hvor behovet synes størst handler i høj grad om eget udgangspunkt og erfaring.

At du bruger uddannelsesniveau som en målestok for folks evne til at forstå politik får mig til at skamme mig over at være akademiker!

den var til dig

Jeg tror du misforstår hende

Jeg er ufaglært og endda teenagermor ,-Og har brugt en del af mine unge år på at overleve frem for at uddanne mig -og jeg kan sagtens nikke genkendene til noget af det hun skriver uden at føle mig trådt over tæerne :) 

Anmeld Citér

16. juni 2015

Panther

Profilbillede for Panther
Carina:-) skriver:

Jeg er ufaglært og endda teenagermor ,-Og har brugt en del af mine unge år på at overleve frem for at uddanne mig -og jeg kan sagtens nikke genkendene til noget af det hun skriver uden at føle mig trådt over tæerne :) 

Tak Carina, jeg tror desværre også, jeg bliver lidt misforstået, og det er højst sandsynligt mine egne svage kommunikationsevner og mine distræte multitaskingsforsøg, der til dels står til last.  Det går lidt hurtigt nogengange, og man skal naturligvis passe på, at man ikke træder nogen over tæerne eller får dem til at føle sig mindre værd.

Jeg mener naturligvis grundlæggende, at hver en stemme er vigtig og relevant.

Anmeld Citér

16. juni 2015

Anonym

Venstre eller DF 

Anmeld Citér

16. juni 2015

Giraffen

PUHK skriver:

Jeg tror du misforstår mig.

For det første samler du livserfaring og høj uddannelse under samme tag. Det har jeg ikke gjort - jeg har skrevet det som to uafhængige variabler, der i min optik kan give et bedre overblik over de samlede effekter af ført økonomisk og samfundspolitisk politik. Derfor kan ufaglærte Alice altså også være klogere, når hun er 60 end, når hun er 18.

Jeg har ikke skrevet, at man ikke stemmer ud fra de behov, man selv står i - tværtimod! Men netop løsningen med at dække disse behov må ses udfra et større økonomisk perspektiv - og det er bestemt ikke nemt at kunne overskue. Især ikke hvis man ikke har nogen som helst forudsætninger for at kunne sætte sig ind i det. Jeg mener ikke nødvendigvis, at Bentes behov for flere varme hænder er bedre eller værre end Johns behov for at betale mindre i topskat. Men der må man træde tilbage og sige: hvis vi nu giver John lov til at betale meget mere i topskat, så er risikoen for, at han forsvinder ud af landet med sine kompetencer og sin løn større, og dermed mangler vi en skatteindkomst til at dække en varm hånd. Dette er i øvrigt blot et eksempel på en altid aktuel diskussion, og ikke noget jeg som sådan brænder for - hverken på den ene eller den anden side.

Et andet eksempel er, når folk siger, at vi skal lukke grænserne og træde ud af europæiske konventioner. Det er ikke bare "sådan lige" at lukke grænserne. Jeg kan godt forstå, at folk ønsker en løsning på den kriminalitet, der bliver begået af fx østeuropæere, og så er det en populær og nem idé at lukke grænserne. Men konsekvenserne heraf tænkes ikke altid igennem.

Mit grundlæggende argument er, at der skal være det økonomiske fundament til at støtte alle de behov, som man gerne ønsker. Og det er der ikke altid på fløjene. Et excellent eksempel er SF's indtræden og efterfølgende udtræden af regering. Det er rigtig nemt at stå og råbe på fløjen, men når man pludselig bliver holdt til ansvar, så er verden nogengange lidt anderledes. Det kunne fx også være grunden til, at DF ikke ønsker at være i regering

Så er vi jo enige langt hen af vejen

Jeg er dog ikke enig i, at hensigten med politik er at vælge det objektivt bedste. Hele min uddannelse har fokuseret på, hvor kompleks verden i virkeligheden er. At omstændigheder er uforudsigelige og at vi ikke kan forudsige effekten af de ændringer vi laver.

Og så handler det om øjnene der ser. De er alle stort set enige i målene, men mindre enige i vejen dertil og 100% uenige i de vejes konsekvenser. Og problemet er jo også at vi ikke kan vide det.

Og så er vi jo som mennesker indrettet med en art mavefornemmelse, så vi kan vælge nogle repræsentanter, som vi kan føle tillid til og hvor vi føler os forstået. 

Er ret vild med ham hers skildring:

http://www.business.dk/business-magasin/lars-tvede-her-er-de-virkelige-skillelinjer-i-politik

Han er blå og jeg svinger lidt som vinden blæser

Anmeld Citér

16. juni 2015

Giraffen

Carina:-) skriver:

Det jeg vil påstå er at du har en helt anden livserfaring.

Nej måske kender du ikke de makropolitiske omstændigheder (og det gør jeg altså heller ikke). 

Men du har virkelighedsnær erfaring omkring, hvordan uddannelse og forældreskab fungerer i praksis og derfor kan du gennemskue om politikerne er fuld af fub når de snakker om fremdriftsreformer osv. Så derfor er min påstand at vi alle ved noget om noget

Jeg har fx haft fag omkring arbejdsgange i store organisationer, men min veninde, der har været fanget i kontanthjælps-systemet (pga. for forskelligartede diagnoser) kender meget mere til arbejdsgangene i praksis fordi hun lever i dem

Så NEJ vi lærer alle hele livet, det er bare forskellige steder - derfor er vores indsigt og opfattelse af politikerne også derefter

Anmeld Citér

16. juni 2015

lineog4

Jeg vakler mellem det parti jeg har stemt på siden jeg blev stemmeberettiget nemlig SF og det parti der fik vi min stemme ved sidste kommunalvalg, da jeg var totalt dessillusioneret både med offentlighedslov, folkeskolereform, brud på den danske model og og og og... Nemlig Enhedslisten. 

Den ene dag begraver jeg skuffelsen og kan nikke til næsten alt SF siger/skriver. Og den næste får de udtalt noget hø især om folkeskolen, så jeg må græmmes og forstå de bare ikke lytter til de der står i virkeligheden.

Jeg så demokratiets stemme i aften, og blev ikke mere afklaret. Jeg ved jeg grundlæggende er mest enig med SF som SF var i de gode gamle dage, men spørgsmålet er om det blot er fine ord på et papir. Og jeg ved brænder for folkeskolen og der burde jeg stemme Enhedslisten.....

Har aldrig haft så mange betænkeligheder, så mange strategiske overvejelser osv. Men en ting ved jeg, jeg stemmer på et parti der peger pæ en rød ledet regering og jeg stemmer ikke på A 

Anmeld Citér

16. juni 2015

Panther

Profilbillede for Panther
Giraffen skriver:

Så er vi jo enige langt hen af vejen

Jeg er dog ikke enig i, at hensigten med politik er at vælge det objektivt bedste. Hele min uddannelse har fokuseret på, hvor kompleks verden i virkeligheden er. At omstændigheder er uforudsigelige og at vi ikke kan forudsige effekten af de ændringer vi laver.

Og så handler det om øjnene der ser. De er alle stort set enige i målene, men mindre enige i vejen dertil og 100% uenige i de vejes konsekvenser. Og problemet er jo også at vi ikke kan vide det.

Og så er vi jo som mennesker indrettet med en art mavefornemmelse, så vi kan vælge nogle repræsentanter, som vi kan føle tillid til og hvor vi føler os forstået. 

Er ret vild med ham hers skildring:

http://www.business.dk/business-magasin/lars-tvede-her-er-de-virkelige-skillelinjer-i-politik

Han er blå og jeg svinger lidt som vinden blæser

Det er jeg jo så nok farvet af min uddannelse og vil lave risikoprofiler og økonomiske kalkuler ;-) For selvom man aldrig kan forudse konsekvenserne, så kan man kortlægge (mange af) dem og forsøge at mitigere dem, der er mulighed for, for herefter at vælge det mest oplagte og mindst risikofyldte valg... I en ideel situation. Og selvom jeg i det store hele mener, at der er en meget lille forskel på partierne i Danmark, så er der alligevel et par stykker, der springer mig i øjnene som absurde af forskellige årsager. Og disse har netop de mest karismatiske formænd, som trækker vælger som fluer ved at fylde dem med (efter min mening) idealistisk pladder langt hen ad vejen, der ikke er funderet i noget som helst økonomisk rationelt.

Jeg har overværet et foredrag med ham - han er meget inspirerende og en god taler.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.