Kris' skriver:
Hold da op, hvor kan man dog få mange verbale lussinger.
Jeg har selv røget i 13 år, og jeg stoppede den dag, jeg stod med en positiv test i hånden. Just like that, det var ikke let, men jeg synes det er moralsk forkerte ryge under graviditet.
Det skal lige siges, at jeg fik at vide, at jeg ikke kunne blive gravid. Men lige pludselig havde jeg en masse symptomer på graviditet, og den var helt sikker.
Min kæreste stod meget fast på, at vi begge skulle stoppe øjeblikkeligt. Jeg var helt enig og stoppede.
Jeg roder ikke i hans lommer, jeg tømmer hans lommer, når jeg vasker hans tøj - så drop lige jeres verbale lussinger pundet punkt.
Jeg får desværre tit lyst til en cigaret, især når jeg finder ligther og smøger her hjemme. Nu er det sådan, at man sagtens kan gå i bad, børste tænder osv, men hans ånde stikker jo stadig af røg.
Han har sagt til mig, at hvis jeg accepterer hans rygning, stopper han aldrig. Så det måtte jeg ikke. Men jeg må heller ikke skælde ud, når han ryger? Jeg føler mig magtesløs. Han har, hver gang vi har snakket, sagt at han vil og skal stoppe med at ryge. Det er ham der siger det. Jeg aner ikke, hvordan jeg kan hjælpe.
Det lyder som din mand smider ansvaret over på dig - ja undskyld det lyder måske hårdt men sådan lyder det for mig. Og du påtager dig ansvaret, du skal smide det væk og sige til ham: jo du kan stoppe uafhængigt af min accept eller ej... Jeg vil ikke være din moralens vogter og blive skuffet fordi jeg tager dig i løgn.
For ja det er en lille umiddelbart ubetydelig løgn, men ikke desto mindre bliver det en løgn og den vokser, den giver en kedelig stemning osv.
du har truffet et valg, og du har holdt fast - fantastisk. Du har kunnet med din fornuft forstå at det var bedst for jeres lille barn, at du overvandt trangen til cigaretter. Hold fast i den beslutning.
Da jeg holdt op med at ryge holdt min kæreste ikke op, og jeg Lugtede til aksebægeret, jeg vandrede op om natten og holdt cigaretpakken i hånden - men jeg lagde den ned igen og jeg vandt verdens største sejr. Det betød også jeg kunne være i rum med røg med det samme, jeg vidste jeg kunne ligge cigaretpakken ned igen.
Din mand/kæreste har forsøgt at træffe samme valg, men trangen til cigaretter har vundet igen og igen. Den eneste der kan få ham til at stoppe er ham selv, det er når grunden til han stopper, valget om at stoppe, stædighed hvad ved jeg er større end trangen til cigaretten. Det kan ingen gøre for ham, og han må selv tage ansvar. Du kan hjælpe med konkrete ting alla gå en aftentur lige efter aftensmaden hvis det er den smøg der er sværest at komme af med eller...? Men du kan ikke tage ansvaret for hans rygestop.