merethe skriver:
Jeg synes det er mærkeligt at du opretter sådan en tråd på en babyside.
Jeg har selv fået 2 børn uden hjælp, men havde jeg ikke kunne få dem naturligt, så ville jeg da klart have haft hjælp til det.
Jeg er glad for at vi lever i en tid, hvor det er muligt at gøre barnløse gravide, at vi kan bekæmpe sygdomme som ellers ville have betydet døden.
Om det er naturligt eller ej, det rager mig en høstblomst, jeg synes det er fedt at man kan det.
Det er vel lige så unaturlig at give sit barn flaske med mælkeerstatning fordi man ikke kan amme, skulle de børn så heller ikke have lov til at overleve fordi det er ikke er naturligt????
Jeg synes det er lidt mærkelig at du skriver, at du har haft en forelæsning om sådan et emne. På hvilket universitet har man forelæsninger, som siger at barnløse ikke burde have lov til at få børn. Synes det er underligt at mine skattekroner skal går til at give unge mennesker sådanne nogle ideer i hovedet.
Et hurtigt skud fra hoften og jeg kunne finde to mulige debatter/forelæsningsemner:
1. Hjælp til graviditet som eksempel på vi udfordrer den naturlige udvælgelse og evolutionen. Er Darwins teorier ikke længere gældende?
2. Den etiske udfordring: hvor meget bør mennesket blande sig i netop den naturlige udvælgelse og evolutionen. De fleste vil sige: ja vi skal hjælpe de som ikke selv kan få børn. Men hvor langt er der så til vi også hjælper dem med genetisk udvælgelse i de familier hvor man ser et større antal af medlemmer med ADHD?
At man tager debatten, betyder jo ikke man siger, at de der ikke kan få børn ikke skal have hjælp.
Personligt er jeg fagligt (som uddannet cand mag i filosofi) dybt interesseret i begge debatter. Men Line, hende der er mor, har mistet er barn, har kendt flere der ikke kunne få børn osv. Hende Line er ikke i tvivl, selvsagt skal man få tilbud om den hjælp der er tilrådighed og som er forsvarlig. Jeg ville sagtens kunne have debatten helt alene med mig selv 
tror i en debat som denne er det vigtigt at skelne mellem: den "filosofiske" undren og så den følelsesmæssige side om hvorvidt ikke alle de der har fået og vil få børn via behandling selvsagt skal have muligheden. I den første debat kan det godt lyde lidt kynisk, men det er jo en debat med et andet udgangspunkt.