Vil helst ikke kommentere for meget på denne tråd, da jeg indrømmer min objektivitet forsvinder i kraft af min egen situation - og barn som der ikke ville være til, hvis vi tog denne diskussion til det yderste.
Jeg vil dog gerne bidrage med de fakta, jeg har fået på emnet på den fertilitetsklinik, hvor jeg er tilknyttet:
Visse former for forringet sædkvalitet, kan nedarves gennem fertilitetsbehandling, ligeledes kan PCO også være arveligt...MEN det er altså langt fra størstedelen af fertilitetsbørn, som arver disse faktorer. Der er ingenstudier, der vis er, at børn af fertilitetsbehandling har sværere ved at få børn end øko børn.
Der er ligeledes heller ikke studier der viser, at børn af fertilitetsbehandling klarer sig dårligere i skole, fysisk eller lign. Faktisk er der studier der viser, fertilitetsbørn klarer sig bedre i skolen( dette er dog påvirket af, at i mange lande vil det kun være folk i de højere samfundslag, der har råd til behandling).
fertilitetsbørn er lidt mindre ved fødsel, dette er dog grundet kvindens relative høje alder - korrigerer man for det, er der ikke en påviselig forskel.
Endelig må jeg altså også punktere den påstand, at par i behandling går senere i gang med PB. De starter statistisk på samme tidspunkt som andre, men grundet tiden det tager at blive gravid, ender de med at være ældre når de får børn. Alder er sjældent det eneste problem, men det er en meget vigtig faktor, hvis man i forvejen har faktorer der gør gør, man har nedsat fertilitet.
Anmeld
Citér