Er barnløshed en del af den naturlige selektion?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.560 visninger
74 svar
122 synes godt om
23. april 2015

Sandratoft

Jeg har siddet og tænkt over dette, siden jeg i sidste uge havde forelæsning om det. 

Går vi imod naturens kræfter når der kan behandles for barnløshed?
Skal alle have børn for enhver pris?

Jeg synes at der er noget grundlæggende unaturligt i diverse behandlinger og kunstig befrugtning, når man i virkeligheden ikke er i stand til at lave børn. Jeg respekterer selvfølgelig folk der vælger denne løsning.

At visse former for barnløshed kan være arveligt, kan også gøre mig lidt neurotisk og jeg synes i det hele taget, at det bare er rigtig unaturligt. 

Jeg går ikke ind for hetz mod nogen, men vil gerne høre andres synspunkt på dette emne. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. april 2015

MomInTheMaking

Til at starte med vil jeg skrive at du nok skal forberede dig på at du med dette indlæg har åbnet pandoras æske. Også selv om jeg synes du har formuleret det rigtig fint. men det er er rødglødende emne.

Dernæst vil jeg sige at jeg tit har tænkt det samme som du. Men jeg kender flere der har fået hjælp og jeg under dem det selvfølgelig. Ville da ikke have været de søde børn foruden, men grundlæggende.. Ser jeg det faktisk også som unaturligt og ikke noget jeg selv vil benytte. Men nu er det jo nemt at sige da jeg har en dejlig datter. Dog har jeg det sådan at nu hvor nr. 2 lader vente på sig, ved jeg stadig med mig selv at jeg vil ikke have nr. 2 hvis jeg ikke selv kan lave ham/hende. 

Anmeld Citér

23. april 2015

Panther

Profilbillede for Panther

Du får da virkelig også knaldet nogle heftige emner på banen........

Det er en spændende og relevant diskussion, men jeg tror ikke, den får en konstruktiv gang på et babyforum, hvor mange er ufrivilligt barnløse. Det bliver umuligt at have en objektiv og saglig diskussion om emnet, og ærligt talt finder jeg den en smule unødvendig, da jeg ville være bange for at folk får ødelagt det forum de har til deres sorg.

Anmeld Citér

23. april 2015

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Sandratoft skriver:

Jeg har siddet og tænkt over dette, siden jeg i sidste uge havde forelæsning om det. 

Jeg synes at der er noget grundlæggende unaturligt i diverse behandlinger og kunstig befrugtning, når man i virkeligheden ikke er i stand til at lave børn. Jeg respekterer selvfølgelig folk der vælger denne løsning.

At visse former for barnløshed kan være arveligt, kan også gøre mig lidt neurotisk og jeg synes i det hele taget, at det bare er rigtig unaturligt. 

Jeg går ikke ind for hetz mod nogen, men vil gerne høre andres synspunkt på dette emne. 

Jeg er grundlæggende meget enig med dig, men synes samtidig at det er et svært emne når man kan sidde og brændende ønske sig et barn uden at være i stand til at lave det selv..

Synes jo et eller andet sted at alle der ønsker det burde velsignes med et barn, men ja jeg synes også at det er lidt underligt at gå mod naturen på den måde. - Synes at processen med at lave børn bliver mere og mere kunstig jo mere videnskaben bliver i stand til at gå ind over.... Ikke at jeg på nogen måde er fordømmende overfor dem har får og har brug for behandling, og jeg skal da ikke kunne afvise at jeg selv ville vælge det skulle jeg finde en mand som har svært ved at lave børn sammen med mig.

Anmeld Citér

23. april 2015

Christine

Sandratoft skriver:

Min første tanke var også - wow hun er såguda modig!! Håber ikke du får cyberbank for det 

Altså Ja, man griber jo ind i naturens gang og det er der jo ingen tvivl om. Hvad konsekvenserne kan være, det synes jeg faktisk er lidt sært man ikke hører mere om når barnløshedsbehandling jo er så udbredt. Måske fordi det er et følsomt emne.

Kan godt følge dig i det med det unaturlige, men  uh.. Det er der jo meget der er. Svær diskussion 

Anmeld Citér

23. april 2015

jenny4

Men skulle man tænke det på den måde, så skulle vi jo heller ikke jagte behandlinger og kure mod diverse sygdomme. 

Det kan godt ske, at der fra naturens side er nogle mekanismer der gør, at andre er mere disponerede for børn end andre, men samtidig ser vi jo også par der får hjælp til første barn og så derefter selv kan lave nr 2, 3, 4 osv.

Vi må også bare erkende, at vi med vores samfundsudvikling og alle de kunstige stoffer der nu findes i mad, produkter, luften osv har ændret forudsætningerne for "naturens gang". Hvem ved hvor stor indflydelse dette egentlig har på fertilitet og sygdomme generelt..

Jeg tror ikke vi nogensinde vil kunne få et oplyst grundlag at debattere dette på, og så bliver det mere et udtryk for personlige holdninger. Husk det hvis du som ufrivilligt  barnløs læser med

Anmeld Citér

23. april 2015

Newsence

Om det er naturens måde at sige nej på??

Tja men man skal jo også tænke på at der bliver født for få børn i Danmark.. Så skal vi følge den såkaldte natur ja så står vi med et problem i fremtiden og ja i sidste ende står vi måske med så få mennesker der kan producere børn at det bliver helt incest agtigt..  ( selvfølgelig laaaangt ude i fremtiden)

Men jeg har slev fået hjælp da jeg ikke kunne holde på mine æg.. Og hvert eneste år hører man at nu er der igen født for få børn og at det er et samfundsproblem.. 

Jeg syntes det er en god filosofisk tanke at have MEN man er bare nød til også at have den del med der hedder " hvad hvis vi ikke gør det" 

Anmeld Citér

23. april 2015

Frk.S

Jeg tænker sådan lidt, at hvis det er den tankegang vi skal ud i, at vi ikke skal gå imod naturen, så skal vi heller ikke tage andre af de ting til os, som videnskaben har beriget os med de sidste mange år. Dvs... bliver man syg er det bare sur mås... det er naturens gang og den skal man ikke rode ved vha fx medicin og operationer. Nej vel?

Vi er så heldige, at fejler vi noget, hvad enten det er lungebetændelse, kræft, hjerteproblemer eller ufrivillig barnløshed, så kan man ofte få hjælp - eller i hvert fald forsøge at gøre noget. Jeg tror ikke vi skal ud i, at man ikke skal rode ved naturens gang, det ville være et gigantisk skridt tilbage må man sige.

Desuden tænker jeg lidt, at skulle det være naturens egen selektion, så synes jeg måske ikke den er helt fint indstillet. For ærligt, så findes der jo folk der virkelig ikke burde få børn, men ironisk nok er det jo sjældent dem der er ufrivilligt barnløse.  

Jeg tror såmænd bare dem der er ufrivilligt barnløse, er skide uheldige, ligesom man er hvis man fx bliver alvorligt syg.

Anmeld Citér

23. april 2015

Liviana

Min umiddelbare tanker, er at det i mange tilfælde ikke skyldes folks genetik, at de ikke kan få børn, men f.eks. deres alder eller påvirkninger fra diverse kemikalier m.v. i omgivelserne. Og selvom det gør, f.eks. hvis kvinden har PCOS el. lign. så er det vel ikke noget der gør, at eventuelle børn af denne kvinde ikke vil kunne leve et udemærket liv eller kvinden ikke kan blive en super mor.

Det er da klart, at hvis infertiliteten er en del af et større sygdomsbillede, som vil betyde, at forældrene ikke kan tage sig af barnet eller barnet bliver alvorligt sygt selv, så er der selvfølgelig grund til at tænke sig om.

Det jeg forsøger at sige er nok, at jeg ikke synes, at risikoen for at give problemer med fertiliteten videre til eventuelle børn er stor nok til at nægte efterhånden en hel del mennesker muligheden for at få børn. 

Ja, det er bare min mening 

Anmeld Citér

23. april 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm

Nej det tror jeg ikke - ikke idag ihvertfald. Der er jo vildt mange der ikke kan få børn - det var der ikke for 50 år siden, det er et problem vi har skabt med vores levevis:

vi spiser forberedt mad fyldt med konserveringsmidler, mad/råvarer bliver produceret mere og mere kunstigt, vi smører os med produkter fyldt med unødig kemi, vi bliver mere og mere dovne, vi omgiver os med elektriske signaler, vi stresser rundt for at tjene flere penge istedet for at nyde det simple liv, vi bruger engangsbleer til vores børn - hvor temperaturen dernede bliver ret høj, og det har små testikler ikke godt af, osv, osv

hvor meget af dette der reelt har indflydelse aner jeg jo ikke, dog er jeg ret overbevist om at varmen i engangsbleer påvirker testiklerne, og på sigt sædkvaliteten, men må jo tilstå at jeg opgav at bruge stofbleer - det er simpelthen så nemt med engangs (ja jeg er doven!). Tror ærligt talt at om 100år kan ingen længere få børn naturligt i vesten.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.