Er barnløshed en del af den naturlige selektion?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. april 2015

aarhusmor

Jeg har ikke læst alle de andres svar, så ved ikke om mit bud er en gentagelse.

Jeg vil blot sige, at en af årsagerne til barnløshed skyldes hormonforstyrrende stoffer og andre kemiske midler i naturen, så det er altså ikke en naturlig barnløshed og derfor skal vi som samfund hjælpe dem der er barnløse

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. april 2015

Sandratoft

Risse skriver:

For det første går jeg og undrer mig lidt over, hvor du bliver af i denne debat? Du forsvandt lidt efter side 3

Når det så er sagt, så vil jeg mene at den naturlige selektion ikke længere hører til i vores moderne samfund. Som andre også er inde på, kan man ikke bruge videnskaben til en ting og sige at det er okay og så ikke til noget andet lignende. Fedme, diabetes, kræft, downs, autisme og alle de andre ting man ellers også ville udstøde, enten ville de dø, eller også ville man have udstødt dem i samfundet, jamen det er jo alt sammen noget vi behandler og gør plads til i dag.

Jeg tænker også at der kan være en lang række udefrakommende faktorer der kan spille ind, som ikke nødvendigvis er gener. Eks. så er der mange fra min årgang og de omkringliggende, der som små børn har leget med hormonforstyrrende legetøj. Det har jo intet med gener at gøre, men om tidens uvidenhed og skal det så fordømmes at vi stadig ønsker at få børn og derfor søger hjælp til den når den nu er mulig? Hvad med de mænd, hvis testikler er blevet påvirket af både mobiler i lommen, stramme moderne bukser og en bærbar i skødet? (Jeg har intet fagligt at hænge denne på stand op på)

Og i øvrigt, hvad så med aborter? Jeg ved godt at dette er en lidt anden kategori, men ikke desto mindre så handler det stadig om, at vi aktivt går ind og vælger om hvor vidt man vil eller ikke vil være forældre. De der ønsker det aller mest og som vil være de bedste forældre i verden, har måske svært ved at få børn, hvor de der bare har været heldige at være fertile vælge aborten for at leve et karrierefyldt liv, hvor uuddannede med dårlige kår stadig har muligheden og vælger at beholde deres børn på trods af at det måske ikke var nogens bedste?

Mit sidste argument er også som hos så mange andre, at kroppen jo selv har det sidste og vigtigste ord at skulle have sagt; er embryonet skadet eller unormalt, vil kvinden som udgangspunkt selv udstøde det.

Jeg synes at det er et spændende emne, men ikke desto mindre så synes jeg at vi i vores moderne samfund er så langt forbi det. 

Jeg følger egentlig bare lidt med, synes det er interessant at se jeres kommentarer, men har ikke som sådan et modspil til dem, fordi jeg dybest set er enige med jer  

Anmeld Citér

24. april 2015

MediaAnarchy

modesty skriver:

Hvis årsagen til hans infertilitet er en arvelig genfejl (dette kan testes), er der meget stor sandsynlighed for at den bliver nedarvet til et drengebarn.

Hvis det er tilfældet, hvorfor så ikke overveje muligheden for at bruge donorsæd? 

Det er det ikke.

Anmeld Citér

28. april 2015

Maria Plejdrup

Sandratoft skriver:

Jeg har siddet og tænkt over dette, siden jeg i sidste uge havde forelæsning om det. 

Går vi imod naturens kræfter når der kan behandles for barnløshed?
Skal alle have børn for enhver pris?

Jeg synes at der er noget grundlæggende unaturligt i diverse behandlinger og kunstig befrugtning, når man i virkeligheden ikke er i stand til at lave børn. Jeg respekterer selvfølgelig folk der vælger denne løsning.

At visse former for barnløshed kan være arveligt, kan også gøre mig lidt neurotisk og jeg synes i det hele taget, at det bare er rigtig unaturligt. 

Jeg går ikke ind for hetz mod nogen, men vil gerne høre andres synspunkt på dette emne. 

NEJ!! Det er ikke imod naturens kræfter. Der er mennesker rundt omkring i verden der ønsker sig børn brændende og kan give deres barn den største kærlighed. Hvorfor skal de ikke have lov til at få børn? For mig er det imod naturens kræfter, at nogen får børn selv om de egentlig ikke rigtig ønsker sig det!!! Din artikel gør mig faktisk harm, for nej det er det ikke. Min kæreste fik kræft som 14 årig. Han har efter behandling fået dårlig sædkvalitet dengang. Det er da ikke hans skyld?en kvinde der har fået fjernet æggestokkene pga. Af sygdommen er da ik hendes skyld, Hun ikke kan få børn normalt? Hvorfor skal folk så ikke have lov til at få deres ønske opfyldt? Jeg er gravid med min og kærestens første barn, efter den første lykkedes behandling. Derfor gør din debat kun mig en smugle harm.. men jeg kan ikke lade være med at tænke på alle de mennesker du berører ved det, der findes rigtig mange mennesker der ønsker sig børn så brændende men ikke kan få pga Ja mange grunde til man ikLe selv er skyld i!!

Anmeld Citér

28. april 2015

Oliviars

Sandratoft skriver:

Jeg har siddet og tænkt over dette, siden jeg i sidste uge havde forelæsning om det. 

Går vi imod naturens kræfter når der kan behandles for barnløshed?
Skal alle have børn for enhver pris?

Jeg synes at der er noget grundlæggende unaturligt i diverse behandlinger og kunstig befrugtning, når man i virkeligheden ikke er i stand til at lave børn. Jeg respekterer selvfølgelig folk der vælger denne løsning.

At visse former for barnløshed kan være arveligt, kan også gøre mig lidt neurotisk og jeg synes i det hele taget, at det bare er rigtig unaturligt. 

Jeg går ikke ind for hetz mod nogen, men vil gerne høre andres synspunkt på dette emne. 

Altså nu er jeg en af dem der har været i Fertilitets behandling. Jeg kan godt forstå dine tanker og ja det er jo unaturligt. Men på den anden side når man kan hjælpe hvorfor skulle man så ikke gøre det? Hvis man får kræft vil man jo også gøre alt for at blive rask. Jeg har aldrig følt at det er et valg om jeg skulle ha børn. Det ligger så dybt i mig så det ønske har altid været det. Har tænkt da jeg mødte min mand og vi ikke kunne blive gravide uden hjælp..er det fordi vi ikke passer sammen? Er det ikke meningen vi skal ha børn sammen? Men ønsket om små baby fødder i vores liv var større end alle spørgsmål.. Skal så lige siges at være i fertilitets behandling ikke er en fest. Har du selv børn?? For tænker at hvis du har, kan du vel unde andre den lykke som det er? Jeg er så taknemmelig for at opleve at være mor. Mor til den sødeste, skønneste lille datter der nu er et halvt år. Jeg tager ikke en dag for givet med hende. Hvis du kunne mærke mine følelser ville du ikke sætte spørgsmål og det er rigtigt eller forkert. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.