Er barnløshed en del af den naturlige selektion?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. april 2015

Christine

Sandratoft skriver:

Jeg håber heller ikke jeg får cyberbank, og hvis jeg gør, er det måske også fortjent

Det er bare en rigtig svær diskussion, for hvem vil være den som siger at i "burde" ikke få børn, nu hvor naturen siger at det ikke er muligt. Videnskaben er kommet langt idag, og den skal man også udnytte

Altså tanken om naturlig udvælgelse har da strejfet mig. Men omvendt så kunne min ældste søn og jeg være døde af det som muligvis var uopdaget ssf - min mormor døde af det og min mor har aldrig haft det. Det er jo ikke sikkert det var det jeg havde da jeg pludselig var ved at miste min søn i uge 37, men hvis det var, skulle vi så være døde for de gode geners skyld? Det ville have været ærgerligt, for jeg er yderst fertil 

Jeg synes til gengæld der er mange etiske dilemmaer i forbindelse med barnløshedsbehandling, men det er nok en helt andet sag.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. april 2015

merethe

Profilbillede for merethe
Sandratoft skriver:

Jeg har siddet og tænkt over dette, siden jeg i sidste uge havde forelæsning om det. 

Går vi imod naturens kræfter når der kan behandles for barnløshed?
Skal alle have børn for enhver pris?

Jeg synes at der er noget grundlæggende unaturligt i diverse behandlinger og kunstig befrugtning, når man i virkeligheden ikke er i stand til at lave børn. Jeg respekterer selvfølgelig folk der vælger denne løsning.

At visse former for barnløshed kan være arveligt, kan også gøre mig lidt neurotisk og jeg synes i det hele taget, at det bare er rigtig unaturligt. 

Jeg går ikke ind for hetz mod nogen, men vil gerne høre andres synspunkt på dette emne. 

Jeg synes det er mærkeligt at du opretter sådan en tråd på en babyside.

Jeg har selv fået 2 børn uden hjælp, men havde jeg ikke kunne få dem naturligt, så ville jeg da klart have haft hjælp til det.

Jeg er glad for at vi lever i en tid, hvor det er muligt at gøre barnløse gravide, at vi kan bekæmpe sygdomme som ellers ville have betydet døden.

Om det er naturligt eller ej, det rager mig en høstblomst, jeg synes det er fedt at man kan det.

Det er vel lige så unaturlig at give sit barn flaske med mælkeerstatning fordi man ikke kan amme, skulle de børn så heller ikke have lov til at overleve fordi det er ikke er naturligt????

Jeg synes det er lidt mærkelig at du skriver, at du har haft en forelæsning om sådan et emne. På hvilket universitet har man forelæsninger, som siger at barnløse ikke burde have lov til at få børn. Synes det er underligt at mine skattekroner skal går til at give unge mennesker sådanne nogle ideer i hovedet.

Anmeld Citér

23. april 2015

Sandratoft

merethe skriver:

Jeg synes det er mærkeligt at du opretter sådan en tråd på en babyside.

Jeg har selv fået 2 børn uden hjælp, men havde jeg ikke kunne få dem naturligt, så ville jeg da klart have haft hjælp til det.

Jeg er glad for at vi lever i en tid, hvor det er muligt at gøre barnløse gravide, at vi kan bekæmpe sygdomme som ellers ville have betydet døden.

Om det er naturligt eller ej, det rager mig en høstblomst, jeg synes det er fedt at man kan det.

Det er vel lige så unaturlig at give sit barn flaske med mælkeerstatning fordi man ikke kan amme, skulle de børn så heller ikke have lov til at overleve fordi det er ikke er naturligt????

Jeg synes det er lidt mærkelig at du skriver, at du har haft en forelæsning om sådan et emne. På hvilket universitet har man forelæsninger, som siger at barnløse ikke burde have lov til at få børn. Synes det er underligt at mine skattekroner skal går til at give unge mennesker sådanne nogle ideer i hovedet.

Det er da den helt rigtige side jeg er på

Hvor ser du at min forelæser siger at barnløse ikke skal have børn? Han belyste blot emnet, og så var der en diskussion efterfølgene. Hvis du ikke har gættet faget endnu, så var det i genetik. Det var ikke en diskussion om følelser og hvad man har ret til, men en rent genetisk/biologisk diskussion. Så vær du bare rolig, dine skattepenge er ikke spildt

Anmeld Citér

23. april 2015

God-mor

Sandratoft skriver:

Jeg har siddet og tænkt over dette, siden jeg i sidste uge havde forelæsning om det. 

Jeg synes at der er noget grundlæggende unaturligt i diverse behandlinger og kunstig befrugtning, når man i virkeligheden ikke er i stand til at lave børn. Jeg respekterer selvfølgelig folk der vælger denne løsning.

At visse former for barnløshed kan være arveligt, kan også gøre mig lidt neurotisk og jeg synes i det hele taget, at det bare er rigtig unaturligt. 

Jeg går ikke ind for hetz mod nogen, men vil gerne høre andres synspunkt på dette emne. 

Unaturligt kan vi nok ikke komme udenom at det er, men når nu vi har muligheden i dag for at få børn ved kunstig befrugtning, så forstår jeg til fulde at ufrivilligt barnløsd benytter sig af det. Havde jeg ikke kunne få børn ved den naturlige metode, havde jeg bestemt benyttet mig af det. Og så ville jeg blive rigtig ked af det, hvis nogen anfægtede det. Det kan være en kæmpe stor sorg, at være ufrivilligt barnløs. Hvis ikke vi havde muligheden for kunstig befrugtning, så havde homoseksuelle og enlige heller ikke muligheden for at få børn sammen, og det mener jeg at de skal have

Anmeld Citér

23. april 2015

Christine

God-mor skriver:

Unaturligt kan vi nok ikke komme udenom at det er, men når nu vi har muligheden i dag for at få børn ved kunstig befrugtning, så forstår jeg til fulde at ufrivilligt barnløsd benytter sig af det. Havde jeg ikke kunne få børn ved den naturlige metode, havde jeg bestemt benyttet mig af det. Og så ville jeg blive rigtig ked af det, hvis nogen anfægtede det. Det kan være en kæmpe stor sorg, at være ufrivilligt barnløs. Hvis ikke vi havde muligheden for kunstig befrugtning, så havde homoseksuelle og enlige heller ikke muligheden for at få børn sammen, og det mener jeg at de skal have

Hvordan får enlige børn sammen? 

Undskyld, kunne ikke lade være 

Anmeld Citér

23. april 2015

Roselil

Profilbillede for Roselil
Sandratoft skriver:

Da jeg var yngre så jeg et program om icsi behandling (microinsimination) og tænkte, at det var vildt unaturligt og en meget kold, laboratorieagtig måde at starte livet på. Ca. 10 år efter var jeg selv igennem en sådan behandling og har fået en skøn og perfekt skabt søn Behandlingen skyldtes min mands meget ringe sædkvalitet. De undersøgte også hans sæd for gener der kan forårsage barnløshed. Jeg husker tydeligt mødet med lægen, der gravalvorligt fortalte, at han havde arvet nogle gener fra sin far der gjorde, at han havde dårlig sædkvalitet og at hvis vi fik en søn ville han have 80% change for også at blive barnløs. "Problemet" er bare, at min mand kommer ud af en søskendeflok på 7, de har alle minimum 3 børn hver, alle fætre, onkler osv. Har børn. Så vi har altså lidt svært ved at tro på den konklusion. Der må være nogle faktorer som videnskaben ikke helt har styr på endnu... 

Anmeld Citér

23. april 2015

God-mor

Christine skriver:

Hvordan får enlige børn sammen? 

Undskyld, kunne ikke lade være 

Enlige der vælger at få børn med en ven/veninde, som også er enlig. Kender to enlige som har fået børn sammen, men de er blot venner. 

Anmeld Citér

23. april 2015

Christine

God-mor skriver:

Enlige der vælger at få børn med en ven/veninde, som også er enlig. Kender to enlige som har fået børn sammen, men de er blot venner. 

Åh ok på den måde. Så giver det bedre mening   For jeg tænkte nemlig at enlige kan jo også gå i behandling.. alene. 

Anmeld Citér

23. april 2015

Kløver

Sandratoft skriver:

Jeg synes det er fantastisk mulighederne er der og synes bestemt de skal bruges, dog også med forsigtighed, forstået sådan at det tilfælde man for nyligt har set, hvor en 65 årig kvinde som i forvejen har 13 børn nu venter firlinger. Det er i min optik meget forkert, når vi er oppe i den alder. 

Anmeld Citér

23. april 2015

Kærlighediminmave

Jeg er 25 år og ufrivillig barnløs. Jeg skal have hjælp nu. Havde jeg ikke kunne det ved jeg ikke hvad jeg havde gjort. Det er mit største ønske i livet at kunne bære og føde mit eget barn. Jeg er lykkelig for at kunne få hjælp. Jeg tænker lidt hvad med alle dem der er syge. Har kræft mm. Skal de bare have lov at dø så. Små børn der får kræft f. Eks som aldrig har levet et liv. Det må være lige så unaturligt som hjælp til barnløshed tænker jeg. Vi udvikler jo os hele tiden. Nye sygdomme, nye måder at kurere på 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.