Er barnløshed en del af den naturlige selektion?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. april 2015

jenny4

Lomm skriver:

Nej det tror jeg ikke - ikke idag ihvertfald. Der er jo vildt mange der ikke kan få børn - det var der ikke for 50 år siden, det er et problem vi har skabt med vores levevis:

vi spiser forberedt mad fyldt med konserveringsmidler, mad/råvarer bliver produceret mere og mere kunstigt, vi smører os med produkter fyldt med unødig kemi, vi bliver mere og mere dovne, vi omgiver os med elektriske signaler, vi stresser rundt for at tjene flere penge istedet for at nyde det simple liv, vi bruger engangsbleer til vores børn - hvor temperaturen dernede bliver ret høj, og det har små testikler ikke godt af, osv, osv

hvor meget af dette der reelt har indflydelse aner jeg jo ikke, dog er jeg ret overbevist om at varmen i engangsbleer påvirker testiklerne, og på sigt sædkvaliteten, men må jo tilstå at jeg opgav at bruge stofbleer - det er simpelthen så nemt med engangs (ja jeg er doven!). Tror ærligt talt at om 100år kan ingen længere få børn naturligt i vesten.

Haha dejlig kommentar - blame it on the diapers

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. april 2015

Sandratoft

LonglivetheQueen skriver:

Til at starte med vil jeg skrive at du nok skal forberede dig på at du med dette indlæg har åbnet pandoras æske. Også selv om jeg synes du har formuleret det rigtig fint. men det er er rødglødende emne.

Dernæst vil jeg sige at jeg tit har tænkt det samme som du. Men jeg kender flere der har fået hjælp og jeg under dem det selvfølgelig. Ville da ikke have været de søde børn foruden, men grundlæggende.. Ser jeg det faktisk også som unaturligt og ikke noget jeg selv vil benytte. Men nu er det jo nemt at sige da jeg har en dejlig datter. Dog har jeg det sådan at nu hvor nr. 2 lader vente på sig, ved jeg stadig med mig selv at jeg vil ikke have nr. 2 hvis jeg ikke selv kan lave ham/hende. 

Jeg er godt klar over at det er et følsomt emne, forsøgte også at spørge ind på en forsigtig måde  

Hvis jeg får problemer med at lave nr 2, er jeg heller ikke 100 procent sikker på at jeg vil vælge at gå i behandling. Men man har vel et standpunkt indtil man tager et nyt, ikke?

Anmeld Citér

23. april 2015

Sandratoft

MummiT skriver:

Jeg er grundlæggende meget enig med dig, men synes samtidig at det er et svært emne når man kan sidde og brændende ønske sig et barn uden at være i stand til at lave det selv..

Synes jo et eller andet sted at alle der ønsker det burde velsignes med et barn, men ja jeg synes også at det er lidt underligt at gå mod naturen på den måde. - Synes at processen med at lave børn bliver mere og mere kunstig jo mere videnskaben bliver i stand til at gå ind over.... Ikke at jeg på nogen måde er fordømmende overfor dem har får og har brug for behandling, og jeg skal da ikke kunne afvise at jeg selv ville vælge det skulle jeg finde en mand som har svært ved at lave børn sammen med mig.

Det er nemlig bare rigtig svært, når man ikke kan få det man så brændende ønsker sig. 

Videnskaben rækker bare rigtig langt idag, og det synes jeg er så skønt. Jeg bekymrer mig bare, hvis forældrene har risiko for at overføre en eventuel barnløshed til deres børn, for hvor ender vi så? 

Jeg dømmer heller ingen, og forstår rigtig godt at man vælger at gå i behandling

Anmeld Citér

23. april 2015

Sandratoft

PUHK skriver:

Du får da virkelig også knaldet nogle heftige emner på banen........

Det er en spændende og relevant diskussion, men jeg tror ikke, den får en konstruktiv gang på et babyforum, hvor mange er ufrivilligt barnløse. Det bliver umuligt at have en objektiv og saglig diskussion om emnet, og ærligt talt finder jeg den en smule unødvendig, da jeg ville være bange for at folk får ødelagt det forum de har til deres sorg.

Den tråd omkring aflevering i institution gik også helt over gevind, det var slet ikke min hensigt med tråden  

Jeg håber jeg kan få forskellige og spændende svar, og også hvor de bliver holdt i en pæn tone. Jeg håber heller ikke at dem der er i behandling ikke tager det ilde op, for jeg er ikke ude på at træde nogen over tæerne, det er udelukkende min ret biologiske tilgang til tilværelsen jeg lufter. Det er nemlig rigtig mange følelser involveret i det at man ikke kan få et barn, så det er ikke bare sort/hvidt

Anmeld Citér

23. april 2015

Sandratoft

Christine skriver:

Min første tanke var også - wow hun er såguda modig!! Håber ikke du får cyberbank for det 

Altså Ja, man griber jo ind i naturens gang og det er der jo ingen tvivl om. Hvad konsekvenserne kan være, det synes jeg faktisk er lidt sært man ikke hører mere om når barnløshedsbehandling jo er så udbredt. Måske fordi det er et følsomt emne.

Kan godt følge dig i det med det unaturlige, men  uh.. Det er der jo meget der er. Svær diskussion 

Jeg håber heller ikke jeg får cyberbank, og hvis jeg gør, er det måske også fortjent

Det er bare en rigtig svær diskussion, for hvem vil være den som siger at i "burde" ikke få børn, nu hvor naturen siger at det ikke er muligt. Videnskaben er kommet langt idag, og den skal man også udnytte

Anmeld Citér

23. april 2015

Sandratoft

jenny4 skriver:

Men skulle man tænke det på den måde, så skulle vi jo heller ikke jagte behandlinger og kure mod diverse sygdomme. 

Det kan godt ske, at der fra naturens side er nogle mekanismer der gør, at andre er mere disponerede for børn end andre, men samtidig ser vi jo også par der får hjælp til første barn og så derefter selv kan lave nr 2, 3, 4 osv.

Vi må også bare erkende, at vi med vores samfundsudvikling og alle de kunstige stoffer der nu findes i mad, produkter, luften osv har ændret forudsætningerne for "naturens gang". Hvem ved hvor stor indflydelse dette egentlig har på fertilitet og sygdomme generelt..

Jeg tror ikke vi nogensinde vil kunne få et oplyst grundlag at debattere dette på, og så bliver det mere et udtryk for personlige holdninger. Husk det hvis du som ufrivilligt  barnløs læser med

Og du har helt ret, for når man behandler sygdomme (og vaccinerer imod dem) så er det også noget unaturligt man gør. Men det er for mange blevet en helt naturlig ting, og ikke noget mange sætter spørgsmål ved (jo måske vacciner) 

Jeg tror også du har ret i, at vores levestil gør os mere infertile, og det er "interessant" at se hvor fertile vi er om 20-30-40 år? 

Jeg kan blot være bekymret for, at man overfører infertiliteten til sine børn, for så stopper den spiral jo aldrig. 

Anmeld Citér

23. april 2015

Sandratoft

newsence skriver:

Om det er naturens måde at sige nej på??

Tja men man skal jo også tænke på at der bliver født for få børn i Danmark.. Så skal vi følge den såkaldte natur ja så står vi med et problem i fremtiden og ja i sidste ende står vi måske med så få mennesker der kan producere børn at det bliver helt incest agtigt..  ( selvfølgelig laaaangt ude i fremtiden)

Men jeg har slev fået hjælp da jeg ikke kunne holde på mine æg.. Og hvert eneste år hører man at nu er der igen født for få børn og at det er et samfundsproblem.. 

Jeg syntes det er en god filosofisk tanke at have MEN man er bare nød til også at have den del med der hedder " hvad hvis vi ikke gør det" 

Ja, hvis vi ikke gør det, bliver der helt sikkert født for få børn. Og du har helt ret i at dem som gerne vil have børn (for der er faktisk en del, som ikke ønsker børn) de skal have børn. 

Det er blot en interessant tankegang, for hvis det var for 100-200 år siden, så ville de barnløse forblive barnløse, og deres gener ville dø ud. Men som en anden skriver, så er der stor risiko for at det er vores levestil der gør os mere infertile, og det har heller ikke noget med generne at gøre

Anmeld Citér

23. april 2015

MorTilN

Jeg tænker også lidt at ja det mod naturens orden, men det er hele vores samfund jo efterhånden og det er jo vores levevis men genmodificering, kunstige stoffer, varmebehandling, konserveringsmidler og E-nummer i mad, drikke og de verse  pleje og rengørings produkter. Så jeg har intet imod at folk for hjælp, så længe det ikke er de der designer babyer som der var oppe i nyhederne på et tidspunkt hvor man selv kunne ændre i DNA'et så de fik blonde krøller, blå øjne osv.

Nu får jeg nok lidt tæsk men jeg tænker en af de andre grunde til at der bliver født for få børn og folk har svære ved at bliver gravide er fordi de venter for længe inden de går i gang med PB.

Sådan som jeg ser det virke det til at vores samfund efterhånden er bygget sådan op at man skal have været sammen i et vis antal år, skal have en god gymnasial uddannelse, have job og karriere, de 3 V'er (villa, vovse, Volvo), en kæmpe opsparing og have levet det vilde ungdomsliv, inden man får børn og så får vi bare ikke lige så mange børn som vi måske gerne ville have og har svære ved at blive gravid...

I følge Danmarks statistik er gennemsnitsalderen på en førstegangsføden kvinder i 2014 29.1 år og for førstegangs fædre er alderen 31.4 år, men kvinder er jo mest fertil i 15-25 års alderen.

Anmeld Citér

23. april 2015

Christine

jenny4 skriver:

Haha dejlig kommentar - blame it on the diapers

Nu er det jo også ALTID manden sædkvalitet der er årsag til ufrivillig barnløshed 

Anmeld Citér

23. april 2015

jenny4

Sandratoft skriver:

Og du har helt ret, for når man behandler sygdomme (og vaccinerer imod dem) så er det også noget unaturligt man gør. Men det er for mange blevet en helt naturlig ting, og ikke noget mange sætter spørgsmål ved (jo måske vacciner) 

Jeg tror også du har ret i, at vores levestil gør os mere infertile, og det er "interessant" at se hvor fertile vi er om 20-30-40 år? 

Jeg kan blot være bekymret for, at man overfører infertiliteten til sine børn, for så stopper den spiral jo aldrig. 

Men er der da studier på og beviser for at barnløshed er genetisk betinget og dermed kan passeres videre til vores børn?

jeg tror som en anden er inde på også, at noget af forklaringen er, at vi får børn senere, hvor normen tidligere var omkring de 20 år så er mange nu i slutningen af 20'erne eller endnu ældre.

Men det er skræmmende at tænke på, at alt hvad vi gør kan have uforudsete konsekvenser senere. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.