Jeg har siddet og tænkt over dette, siden jeg i sidste uge havde forelæsning om det.
Går vi imod naturens kræfter når der kan behandles for barnløshed?
Skal alle have børn for enhver pris?
Jeg synes at der er noget grundlæggende unaturligt i diverse behandlinger og kunstig befrugtning, når man i virkeligheden ikke er i stand til at lave børn. Jeg respekterer selvfølgelig folk der vælger denne løsning.
At visse former for barnløshed kan være arveligt, kan også gøre mig lidt neurotisk og jeg synes i det hele taget, at det bare er rigtig unaturligt.
Jeg går ikke ind for hetz mod nogen, men vil gerne høre andres synspunkt på dette emne.
Altsååå... mine æggeledere var lukkede grundet en underlivsbetændelse som jeg ikke havde mærket til. Denne årsag dækker over cirka en tredjedel af kvindelige infertilitets-tilfælde. Her er der altså ikke tale om en defekt, genfejl eller noget i den stil, men blot et hændeligt uheld, som kunne ske for hvem som helst. M.h.t. lav sædkvalitet, kvinder med PCO o.s.v. er logikken jo at hvis æg eller sædcelle er dårlige, så sker der ikke en befrugtning. Og hvis fosteret ikke er levedygtigt, vil det blive aborteret i starten af graviditeten - som ved en hvilken som helst anden graviditet. Et IVF-foster sidder jo ikke bedre fast i livmoderen end så mange andre.
Jeg deler din bekymring m.h.t. de tilfælde hvor man med meget høj sandsynlighed sender en fejl videre til næste generation. Det er jo almen viden at ved sædkvalitet der er så dårlig at ICSI skal i brug, vil den dårlige sædkvalitet blive sendt videre til et evt. drengebarn. Og det vil jo helt konkret betyde at sædkvaliteten vil blive værre og værre for hver generation der kommer.
Det undrer mig egentlig at dette punkt ikke er til større debat i offentligheden, da jeg mener at det er ret relevant at diskutere. Ønsker vi en fremtid hvor vi - helt bevidst, med fuldt overlæg - øger antallet af infertile mænd?
Er der andre fejl/defekter end denne som er arvelig? For jeg undersøgte emnet på et tidspunkt og kunne ikke finde nogen.
Og derudover: Hvis du endelig vil tage diskussionen: Det går også imod naturen at behandle kræft, sclerose, parkinsons o.v.s., o.s.v Her er der også sket en naturlig udvælgelse, som vores videnskab vælger at se stort på. Så argumentet holder ikke rigtigt i længden.