Hvad sker der lige nå de mener det er i orden at udbetale 5000 kr til en voksen mand med hus og barn ??
- jeg tror, det er her, filmen knækker for mange af os. Man får ikke dagpenge efter hvad man brug for - dagpenge får man efter helt klare regler og satser, der er uafhængige af, om man har syv børn, mercedes og strandvejsvilla eller bor alene til leje i en billig etværelseslejlighed.
Dagpengereglerne kan være meget svære at forstå i detaljer, det synes selv jeg, der har en universitetsuddannelse bag mig. Og det må være i én af de detaljer, du og din kæreste er 'fanget' i forhold til A-kassen. Jeg håber for jer, at I har ret i jeres forståelse af reglerne, eller at A-kassen kan få jer til at forstå, hvorfor det er dem, der har ret - og ikke jer.
Jeg ved ikke, hvad det er, A-kassen ser anderledes end I gør, men jeg vil opfordre din kæreste til at tage ALT med til mødet med dem: gamle lønsedler, eksamenspapirer m.m. Det er en god ide, hvis han kan tage et cv med, hvor han skriver for de seneste år, hvor meget han har arbejdet og tjent i hvilke perioder, og hvornår han har været under uddannelse. Det er svært i løbet af en samtale mundtligt at skulle give et overblik over en længere periode, hvis der har været mange skift.
Naturligvis har ingen af os herinde noget imod at din kæreste får det, han har ret til i dagpenge. Jeg er helt sikker på, at du i denne tråd er blevet grufuldt misforstået. Og fordi vi er så mange, der har misforstået dig på samme måde, kan det kun være, fordi du ikke har beskrevet dit problem, så vi kunne forstå det - med hver vores briller på.
Anmeld