Tja... hvis hele jeres problem skyldes en fejlberegning i A-kassen, så er det jo ikke landets skyld, og så har du fået en masse svar, du ikke kan bruge til noget, fordi du rent faktisk beder om noget andet, end du i virkeligheden har brug for.
Jeg er helt med på, at I er i en rigtigt svær situation, og det er synd for jer, fordi I så ikke har den mulighed for at nyde at være en lille familie, som I har gået og glædet jer til. Det er hårdt at have en baby, økonomiske bekymringer har man ikke lige brug for oveni.
Men jeg synes også - som mange af de andre - at vi selv er ansvarlige for at bringe os ud af den situation, vi er i. Det ansvar lever din mand op til, når han prøver at rede trådene ud hos A-kassen, og det lever I sammen op til, når I forsøger at sælge jeres for dyre hus. Jeg ved ikke, hvor dårlig jeres økonomi er, men jeg har hørt, at der findes gratis gældsrådgivning - måske kan I snakke med dem og få nogen råd om, hvordan I kan rette økonomien op? Måske kan lånet lægges om, eller I kan sælge huset med tab, bare for at komme af med det? Du beder om praktiske råd, men samtidigt fortæller du så lidt om, hvordan jeres økonomi egl. hænger sammen, at ingen her kan gætte, hvilke muligheder I har.
M.h.t. reglerne i A-kassen, så synes jeg personligt, at de er grufuldt stramme, men der er vist ikke så meget at hugge eller stikke i. Om din mand efter omskoling skal puttes i dimittend-kassen eller ej kender jeg ikke reglerne for. Men hans muligheder afhænger jo nok af, om han har været medlem af en A-kasse også under uddannelsen, og om han er blevet overført fra den ene A-kasse til den anden, eller har stået uden A-kasse i en periode. Som ved alt andet, så er der de enmme tilfælde, hvor man kan forvente, at alt kører, som det skal og afgørelserne er rigtige fra starten af. Og så er der de mere kompålicerede tilfælde, hvor man bare må acceptere, at der kan træffes forkerte afgørelser i første omgang, og man selv må hjælpe med til at rede trådene ud. Ikke fordi nogen er dumme, reglerne er urimelige eller noget andet. Men fordi det kan være svært at gennemskue alle detaljer i første hug.
Held og lykke med at få orden på det hele...
Anmeld