kongster skrev:
Den helt store forskel på min mormor og mig er, at hun altid vidste at hendes job skulle være husmor. Hun uddannede sig ikke videre end 7. klasse, bortset fra et ophold på husholdningsskole. Så da hun fik mand og børn og hjem var det noget hun havde forberedt sig på hele livet.
Jeg havde en studentereksamen og en bachelorgrad da jeg fik barn og det lå ikke i kortene at jeg skulle være hjemmegående. Jeg havde aldrig nogensinde overvejet at hjem og børn skulle være mit job. Så det ville være spild af god uddannelse at blive hjemme og i øvrigt føles som lidt af et nederlag for mig, der er født i 70'erne og aldrig har fået ørene tudet fulde af at jeg kunne alt det drengene kunne og at jeg selvfølgelig skulle uddannes.
Det var egentlig også min pointe - at vi som mennesker fra generation til generation indordner os under de vilkår, der er, og som jo dybest set er baseret på samfundets interesser. Det havde ikke givet mening at tude din mormor ørerne fulde med, at hun skulle uddannes og gøre karriere, lige så lidt, som det ville give mening, hvis vi opfordrede vores døtre til at lære at 'holde hus' og så i øvrigt vente på, den rette forsørger dukkede op.
Og selv om der selvfølgelig har været ulykkelige, hjemmegående husmødre, og der i dag er kvinder, som ville være lykkeligere som 'fuldtidsmødre', end de er på arbejdsmarkedet, så har langt de fleste af os ikke blot indordnet os under, men fuldstændigt adopteret normerne i hver vores tid - og det viser vel, at vi mennesker er fleksible væsener.
Hvis der på et tidspunkt ville vise sig et behov for, at halvdelen af den voksne befolkning ikke var på arbejdsmarkedet - ville vi mon så også i løbet af få generationer ændre totalt syn på, hvad 'man' skulle med sit liv - og hvad man skulle opdrage sine børn til at ville med det?
Anmeld