Mine børn startede livet i institution ca. 1 år gamle, og de har aldrig en eneste gang lidt af rød numse. Jeg har heller aldrig fået dem hjem med en ulækkert våd ble, de havde haft på for længe, institutionen har aldrig kommenteret vores valg af bletype, og ungerne er blevet blefrie på et passende tidspunkt lige omkring 3-års-alderen. Jeg betvivler ikke, at andre har mindre gode erfaringer, men det er altså ikke noget, jeg har hørt store mængder forældre brokke sig over...
Ja, jeg kan ind imellem som de fleste småbørnsmødre have dårlig samvittighed over at aflevere ungerne til lange dage i børnehaven. Men inderst inde ved jeg, at de bare har det godt derhenne! Som da min datter i søndags efter en uges ferie snakkede glædestrålende om, hvad hun ville fortælle pædagogerne om ferien - og iøvrigt med modtaget med et kæmpeknus mandag morgen. Eller som da min søn i afskedsgave fra børnehaven (han skal i skole efter sommerferien, så der har været officiel afslutningsfest i onsdags) fik en cd med fine billeder sat sammen med glad musik og stor kærlighed, helt personligt til netop ham - og skyndte sig op på værelset for at se billederne. Nej, det kan jeg ikke have dårlig samvittighed over at jeg giver dem som supplement til min tid og kærlighed!
M.h.t. din barselsydelse, så er der jo faste regler for folk, der flytter over landegrænser m.h.t. hvem der betaler hvad. Jeg har fx fået danske barselsdagpenge, selvom jeg flyttede til Sverige (fordi jeg havde været og stadig var tilknyttet det danske arbejdsmarked). Præcis hvad dine rettigheder er kan jeg ikke fortælle dig, da det vel afhænger af, hvor du har boet tidligere, og om du havde job (du skriver både at du er hjemmegående, og at du har arbejdet i børnehave, så???). Hvis man bare vælger at gå hjemme får man jo ikke barselsdagpenge, og hvis man er på kontathjælp skal man vist også delvist forsørges af sin ægtefælle. Min erfaring er, at man ikke kan gå ud fra, at sagsbehandleren har styr på alle de særtilfælde, som de støder på. Så hvis du føler, at du burde få penge fra kommunen, må du i gang med at undersøge sagerne selv.
Jeg forstår ikke din vrede over Danmark - kunne du ikke bare blive der i udlandet, hvor du har haft det så meget bedre i de sidste 16 år? Det kunne jo have løst dit problem...
Anmeld