Mettefpigen skriver:
Det ved bedre, de gider bare ikke....!! Jeg har ikk ondt af dem, de skal bare have et spark i røven og ud og arbejde... Flere af dem PRALER på fb med hvordan de snyder systemet fordi de ikk gider lave noget....
Mønsterbrydere er der mange af og de fleste har en der tog sig af dem, men ikk alle... Men nej dem der har brug for hjælp skal selvfølgelig have det og de andre skal have et spark i røven! 
Der er bare altid nogen der skal ødelægge det for de andre. Jeg er slet ikke i tvivl om at de findes, dem du nævner. Når jeg siger at de tror de har skudt papegøjen, så er det jo rigtigt nok. I teorien kunne de jo have mange mange flere penge og meget mere frihed, hvis de lod være med at hænge fast i KH. Det ville jo være et spørgsmål om hvilken uddannelse de tager og hvilket job de får. På KH begrænser de sig til det de kan få. De kan og må ikke få mere, til gengæld skal de som granvoksne mennesker stå skoleret på kommune og jobcenter i tide og utide. Det ville jeg finde så uværdigt, at jeg ville gøre alt for at komme ud af det. Så når nogen mennesker synes det er fedt, så mener jeg oprigtigt at det er fordi de ikke ved bedre. Sagt på godt dansk, så er de sgu ikke rigtig kloge!!
Og ja, der findes mønsterbrydere der ingen hjælp har fået, og det er så flot og beundringsværdigt at de har klaret det. Der vil være mange flere hvis de får hjælp. Og det er det jeg forbinder med et velfærdssamfund, at man hjælper dem der ikke kan selv. Med hjælp mener jeg ikke bare at kaste penge efter dem, som dybest set er det man gør nu. Men hjælpe dem til at få et bedre liv, ved at vise dem hvordan man gør.
Jeg arbejder i en gældsrådgivning, hvor vi hjælper udsatte borgere med deres gæld, og det er bare helt tydeligt at mange slet ikke ved hvordan tingene hænger sammen. De ved ikke hvordan man styrer en økonomi, de har aldrig lært det. Og det er folk i alle aldersgrupper, og nogle af dem er ikke engang særlig udsatte. Det er så skræmmende hvilke misforståelser der florerer blandt folk, om økonomi og gæld. Det er endnu mere skræmmende, at det er overladt helt og holdent til forældrene, at lære sine børn om økonomi, fordi de kun kan lære dem hvad de selv ved. Når de så ikke ved noget (eller kun ved noget forkert!), så er det den viden der bliver videregivet til næste generation!
Anmeld