Blok på bistand

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. november 2014

Mami

Mom skriver:

Nu spørger jeg dumt, men hvor er det man "kun" får 15.000 kr udbetalt for et 37 timers job?

Jeg har selvvalgt at arbejde 32 timer, og jeg får mere! Er det i butik at lønningerne er så lave?

9.700 fik jeg som supporter - 37 timer, aften og hver 2 weekend 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. november 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
tribk skriver:

Og der er jeg ikke enig. Jeg hader ikke folk der "ikke tager ansvar for deres liv". For jeg er overbevist om at de ikke gør det med vilje.

Jeg er til gengæld fuldstændig enig med dig i, at hun garanteret aldrig kommer ud på arbejdsmarkedet. Og det gør hun ikke fordi der ikke er nogen der hjælper hende. Hun er sikkert vokset op med forældre på overførselsindkomst. Hun gentager det mønster hun kender. Hun VED IKKE hvordan man gør det der "tage ansvar for sit liv". Hun kan simpelthen ikke. Hvordan gør man egentlig?? Hvis man aldrig har haft nogen i sit liv der "har taget ansvar for sit eget liv", hvordan skal man så vide hvordan man gør?

Se det der gør mig vred, det er at de ingen hjælp får. De får ingen hjælp til at bryde ud af det mønster de kender. Der er ingen der hjælper hende til at bryde ud af kontanthjælpens kløer og hjælper hende igennem en uddannelse. Der er ikke engang nogen der hjælper hende da hun er smidt på gaden med to små børn. Og det gør mig så edderspændt rasende. Man ved at folk gentager de mønstre de vokser op med (deraf begrebet "mønsterbryder", når nogen præstere at gøre noget andet. Det er sjældent). Hvorfor hjælper man ikke unge mennesker med at dreje deres liv i en bedre retning? De KAN IKKE selv! Ellers havde de sgu gjort det. Det er dødssygt at være på kontanthjælp. Jeg tror simpelthen ikke på at der findes folk der synes de har skudt papegøjen, når de er på kontanthjælp!

Jeg er så enig med dig. Det er bare så nemt at sige at de prioriterer forkert - men hvordan lærer man at prioritere rigtigt hvis man ikke har oplevet at ens egne forældre havde styr på deres prioriteringer. 

Anmeld

25. november 2014

Der er faktisk nogle der synes de har skudt papegøjen når de er på kh... Jeg kender et par stykker, og de er LIGEGLADE!! De er ikke vokset op med forældre på kh, og har ingen undskyldning for ikke at komme ud.. De bruger bare dødsyge undskyldninger som bliver godtaget.... Og der er faktisk mange mønsterbryderer Det er ikk så sjældent endda 

Men det er jo netop det - de er vokset op med denne "holdning". Den her attitude med at være ligeglad kan jo også være en facade, for hvem har lyst til at sige: jeg bliver ikke til noget, jeg kan ikke noget, jeg er en fiasko? 

Og at der er mange mønsterbryder, betyder jo ikke at de som ikke bryder ud er nogle dovne nasserøve - de kan bare ikke finde ud af at bryde ud. 

Anmeld

25. november 2014

Mettefpigen

tribk skriver:

De TROR de har skudt papegøjen De ved ikke bedre. Der er så mange muligheder i verden, og så tror de at KH er det bedste livet har at byde på. Det er sgu synd for dem.

Der findes mønsterbrydere, ja, og en del af dem. Men der er mange flere der ikke bryder mønstret. Og de der er mønsterbryder har garanteret en lærer, pædagog, socialrådgiver el. lign. som har taget hånd om dem og troet på dem. 

Min pointe og holdning er, at folk ikke skal overlades til sig selv, når de har brug for hjælp.

Det ved bedre, de gider bare ikke....!! Jeg har ikk ondt af dem, de skal bare have et spark i røven og ud og arbejde... Flere af dem PRALER på fb med hvordan de snyder systemet fordi de ikk gider lave noget.... 

Mønsterbrydere er der mange af og de fleste har en der tog sig af dem, men ikk alle... Men nej dem der har brug for hjælp skal selvfølgelig have det og de andre skal have et spark i røven! 

Anmeld

25. november 2014

Mettefpigen

mor:) skriver:

Men det er jo netop det - de er vokset op med denne "holdning". Den her attitude med at være ligeglad kan jo også være en facade, for hvem har lyst til at sige: jeg bliver ikke til noget, jeg kan ikke noget, jeg er en fiasko? 

Og at der er mange mønsterbryder, betyder jo ikke at de som ikke bryder ud er nogle dovne nasserøve - de kan bare ikke finde ud af at bryde ud. 

Det har jeg heller ikke skrevet.. Jeg kommenterede på at der var nogle få mønsterbryderer hvor jeg skrev at der var mange af dem... 

Nej de er ikk vokset op med den attitude, de er vokset i en normal familie med forældre der arbejdede... De gider bare ikk lave noget.... 

Anmeld

25. november 2014

Mettefpigen skriver:

Det har jeg heller ikke skrevet.. Jeg kommenterede på at der var nogle få mønsterbryderer hvor jeg skrev at der var mange af dem... 

Nej de er ikk vokset op med den attitude, de er vokset i en normal familie med forældre der arbejdede... De gider bare ikk lave noget.... 

Men der er jo noget i deres liv som er gået skævt siden de ikke har noget ønske om at realisere sig selv. Jeg tror ikke på dem der: de gider bare ikke. 

Anmeld

25. november 2014

Mettefpigen

mor:) skriver:

Men der er jo noget i deres liv som er gået skævt siden de ikke har noget ønske om at realisere sig selv. Jeg tror ikke på dem der: de gider bare ikke. 

Der er ikk gået mere galt end med os andre.... Men det er jo hver sin mening om tingene, men jeg føler at de ikk gider lave noget... 

Anmeld

26. november 2014

tribk

Mettefpigen skriver:

Det ved bedre, de gider bare ikke....!! Jeg har ikk ondt af dem, de skal bare have et spark i røven og ud og arbejde... Flere af dem PRALER på fb med hvordan de snyder systemet fordi de ikk gider lave noget.... 

Mønsterbrydere er der mange af og de fleste har en der tog sig af dem, men ikk alle... Men nej dem der har brug for hjælp skal selvfølgelig have det og de andre skal have et spark i røven! 

Der er bare altid nogen der skal ødelægge det for de andre. Jeg er slet ikke i tvivl om at de findes, dem du nævner. Når jeg siger at de tror de har skudt papegøjen, så er det jo rigtigt nok. I teorien kunne de jo have mange mange flere penge og meget mere frihed, hvis de lod være med at hænge fast i KH. Det ville jo være et spørgsmål om hvilken uddannelse de tager og hvilket job de får. På KH begrænser de sig til det de kan få. De kan og må ikke få mere, til gengæld skal de som granvoksne mennesker stå skoleret på kommune og jobcenter i tide og utide. Det ville jeg finde så uværdigt, at jeg ville gøre alt for at komme ud af det. Så når nogen mennesker synes det er fedt, så mener jeg oprigtigt at det er fordi de ikke ved bedre. Sagt på godt dansk, så er de sgu ikke rigtig kloge!!

Og ja, der findes mønsterbrydere der ingen hjælp har fået, og det er så flot og beundringsværdigt at de har klaret det. Der vil være mange flere hvis de får hjælp. Og det er det jeg forbinder med et velfærdssamfund, at man hjælper dem der ikke kan selv. Med hjælp mener jeg ikke bare at kaste penge efter dem, som dybest set er det man gør nu. Men hjælpe dem til at få et bedre liv, ved at vise dem hvordan man gør.

Jeg arbejder i en gældsrådgivning, hvor vi hjælper udsatte borgere med deres gæld, og det er bare helt tydeligt at mange slet ikke ved hvordan tingene hænger sammen. De ved ikke hvordan man styrer en økonomi, de har aldrig lært det. Og det er folk i alle aldersgrupper, og nogle af dem er ikke engang særlig udsatte. Det er så skræmmende hvilke misforståelser der florerer blandt folk, om økonomi og gæld. Det er endnu mere skræmmende, at det er overladt helt og holdent til forældrene, at lære sine børn om økonomi, fordi de kun kan lære dem hvad de selv ved. Når de så ikke ved noget (eller kun ved noget forkert!), så er det den viden der bliver videregivet til næste generation!

Anmeld

26. november 2014

betski

Nu spørger jeg dumt, men hvor er det man "kun" får 15.000 kr udbetalt for et 37 timers job?

Jeg har selvvalgt at arbejde 32 timer, og jeg får mere! Er det i butik at lønningerne er så lave?

At snakke om nettobeløb virker for meget lidt difus. Man bør i stedet forholde sig til brutto indkomsten. Vi har jo alle forskellige fradrag og derfor kan en netto ydelse ikke sammenlignes med en brutto. (bare lige en side bemærkning)

Anmeld

26. november 2014

Mom

Profilbillede for Mom
betski skriver:

At snakke om nettobeløb virker for meget lidt difus. Man bør i stedet forholde sig til brutto indkomsten. Vi har jo alle forskellige fradrag og derfor kan en netto ydelse ikke sammenlignes med en brutto. (bare lige en side bemærkning)

Nu gik debatten på hvad man havde at leve for, derfor var det netto, man kan ik spise brød af sin bruttoindkomst...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.