Rixer skriver:
Hey
Jeg starter min 3. Praktik i en SFO. Jeg har brug for nogle råd i forhold til at være mere praksis dygtig?
Nogen herinde der arbejder i en SFO som kunne give råd ?
Mit indput er ikke rettet direkte mod dit indlæg her, men generelt ifh. dine tråde.
Jeg kan virkelig godt forstå, du synes det er svært. Det lyder til at du har fået en del modvind og kritik i ikke bare dine praktikker, men løbet af hele din studietid, som du måske ikke rigtigt har forstået - og måske endda fuldstændigt har misforstået...Og det har naturligvis gjort dig forvirret og usikker (mere end du var i forvejen?) og det er den forkerte vej.
Jeg vil råde dig til at fortælle dig selv, at det et dét, der er sket, acceptere det og lad være med at prøve at placere skyld - det er ikke brugbart, kun spild af tid. Derefter er du klar til at vende det hele på hovedet. Lige nu søger du efter dét du mangler, selvtillid, og det forsøger du at finde ved at kunne din teori i søvne. Der er mange svar herinde, som jeg tror er inde på det helt rigtige.
Jeg har også læst mange teorier, men jeg kan dem overhovedet ikke i søvne, men teorierne har uden tvivl været med til at forme mig som underviser. (jeg er godt klar over at du er pædagogstuderende
) Men undervisning og det pædagogiske arbejde er uforudsigeligt, og opstår der en situation, tænker jeg ikke: "Hvad ville Fröbel have gjort her?" Dét, jeg har læst, dét, vi har diskuteret, undersøgt o.s.v. under min studietid er lagret og kommer helt naturligt til udtryk, når jeg er på arbejde - og det gjorde det også under mine praktikker.
Jeg har min helt egen "lærerrolle", som er kommet af sig selv og den er naturlig for mig, her føler jeg mig hjemme og den ligger "indenfor" min private personlighed.
Så, som flere foreslår, læs, samtal og diskuter, lyt og spørg undersøgende, men lad være med at forcere og prøve for hårdt. For det vil børnene og de unge kunne mærke, du vil fremstå usikker og det gør dem usikre og utrygge. Brug din tid på at skabe kontakt dem, læg teorierne lidt på hylden - de er stadig med dig i baghovedet, find dig selv i arbejdet, tag det lidt mere oppe fra og ned, slap lidt af og nyd det. Jeg ved godt at det er meget sværre end det lyder. Men prøv om du kan kan løsne lidt op, god stemning og humor er ret vigtigt på arbejdet.
Rigtig meget held og lykke