Gode råd til 3. Praktik

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. november 2014

Patriark

Jeg var ellers motiveret. Nu er den helt på 0 igen.

Hvilke udfordringer har de elever du skal undervise? Siden de får usu tænker jeg, at de nok er lidt tunge at undervise, så først og fremmest skal du finde ud af hvilket fagligt niveau der er. Først derefter kan du tilrettelægge undervisningen.

Som vikar er det vel egentlig ikke dig, der skal sørge for undervisningsmateriale og form!?

Det virker en anelse skørt det hele.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. november 2014

TbCp

Jeg synes faktisk ikke i er særlig søde!
Her er en der beder om råd og selv kommer med eksempler på hvad planen er.
I stedet for at sige "du kunne evt også" så bliver der høvlet ned og fortalt at det er en skændsel han skal stå for undervisningen osv.

Helt ærligt!!!

Hjælp dog hvis i kan! Det hjælper nok ikke på mandens undervisning at i har skudt hans selvtillid helt i bund.

Og de bruger faktisk ufaglærte til undervisning!
Det er jo ikke en jord- og betonarbejder de hiver ind, men en der rent faktisk har erfaring med børn.

Tal pænt!

Anmeld

16. november 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
TbCp skriver:

I stedet for at sige "du kunne evt også" så bliver der høvlet ned og fortalt at det er en skændsel han skal stå for undervisningen osv.

Helt ærligt!!!

Hjælp dog hvis i kan! Det hjælper nok ikke på mandens undervisning at i har skudt hans selvtillid helt i bund.

Det er jo ikke en jord- og betonarbejder de hiver ind, men en der rent faktisk har erfaring med børn.

Tal pænt!

Det er børn der har brug for understøttende undervisning - så vil jeg mene det er en skandale man ikke har en faglig stærk person til at varetage opgaven. At undervise unge mennesker og være pædagog er da langt fra det samme. 

Anmeld

16. november 2014

TbCp

mor:) skriver:

Det er børn der har brug for understøttende undervisning - så vil jeg mene det er en skandale man ikke har en faglig stærk person til at varetage opgaven. At undervise unge mennesker og være pædagog er da langt fra det samme. 

Uanset hvad ens mening er omkring det, kan man godt tale ordentlig og at sige til en mand, der er glad for at han har fået et vikarjob, at det er en skandale at han skal undervise, synes jeg ikke er en pæn måde at tale til folk.
Der er jo nogle personer der har haft manden inde til samtale og mene at han har kunne varetaget jobbet.
Oveni tænker jeg, at han nok ikke står helt alene med ansvaret, eftersom han "kun" er vikar og ikke er uddannet.
Der er sansynligvis hjælp at hente i forhold til undervisningen.

Anmeld

16. november 2014

Studerendemor

Rixer skriver:

Hey

Jeg starter min 3. Praktik i en SFO. Jeg har brug for nogle råd i forhold til at være mere praksis dygtig? 

Nogen herinde der arbejder i en SFO som kunne give råd ?

Mit indput er ikke rettet direkte mod dit indlæg her, men generelt ifh. dine tråde.

Jeg kan virkelig godt forstå, du synes det er svært. Det lyder til at du har fået en del modvind og kritik i ikke bare dine praktikker, men løbet af hele din studietid, som du måske ikke rigtigt har forstået - og måske endda fuldstændigt har misforstået...Og det har naturligvis gjort dig forvirret og usikker (mere end du var i forvejen?) og det er den forkerte vej. 

Jeg vil råde dig til at fortælle dig selv, at det et dét, der er sket, acceptere det og lad være med at prøve at placere skyld - det er ikke brugbart, kun spild af tid. Derefter er du klar til at vende det hele på hovedet. Lige nu søger du efter dét du mangler, selvtillid, og det forsøger du at finde ved at kunne din teori i søvne. Der er mange svar herinde, som jeg tror er inde på det helt rigtige. 

Jeg har også læst mange teorier, men jeg kan dem overhovedet ikke i søvne, men teorierne har uden tvivl været med til at forme mig som underviser. (jeg er godt klar over at du er pædagogstuderende ) Men undervisning og det pædagogiske arbejde er uforudsigeligt, og opstår der en situation, tænker jeg ikke: "Hvad ville Fröbel have gjort her?" Dét, jeg har læst, dét, vi har diskuteret, undersøgt o.s.v. under min studietid er lagret og kommer helt naturligt til udtryk, når jeg er på arbejde - og det gjorde det også under mine praktikker.

Jeg har min helt egen "lærerrolle", som er kommet af sig selv og den er naturlig for mig, her føler jeg mig hjemme og den ligger "indenfor" min private personlighed. 

Så, som flere foreslår, læs, samtal og diskuter, lyt og spørg undersøgende, men lad være med at forcere og prøve for hårdt. For det vil børnene og de unge kunne mærke, du vil fremstå usikker og det gør dem usikre og utrygge. Brug din tid på at skabe kontakt dem, læg teorierne lidt på hylden - de er stadig med dig i baghovedet, find dig selv i arbejdet, tag det lidt mere oppe fra og ned, slap lidt af og nyd det. Jeg ved godt at det er meget sværre end det lyder. Men prøv om du kan kan løsne lidt op, god stemning og humor er ret vigtigt på arbejdet. 

Rigtig meget held og lykke

Anmeld

16. november 2014

Studerendemor

Det er almindeligt at pædagoger bliver ansat sammen med lærere til at varetage arbejdet med elever, der har brug for understøttende undervisning. Hvilket giver god mening, fordi lærere ikke har den pædagogiske viden, som er nødvendig i dette arbejdet og pædagoger ikke har den undervisningsrelaterede viden, der er nødvendig i arbejdet.

At det så ikke er en pædagog, der er ikke fagligt stærk og ikke har er robust væsen, det er en skandale. 

Anmeld

16. november 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Mor i Aarhus skriver:

Det er almindeligt at pædagoger bliver ansat sammen med lærere til at varetage arbejdet med elever, der har brug for understøttende undervisning. Hvilket giver god mening, fordi lærere ikke har den pædagogiske viden, som er nødvendig i dette arbejdet og pædagoger ikke har den undervisningsrelaterede viden, der er nødvendig i arbejdet.

At det så ikke er en pædagog, der er ikke fagligt stærk og ikke har er robust væsen, det er en skandale. 

Men er det pædagogen(det er ts dog ikke endnu) alene der skal stå for materialet?

Anmeld

16. november 2014

Studerendemor

Men er det pædagogen(det er ts dog ikke endnu) alene der skal stå for materialet?

Det er et ligeværdigt samarbejde, hvor begge parter byder ind med fokus på hvert sit område. Sådan burde det i hvert fald være, men der er selvfølgelig ærgerlige tilfælde, hvor arbejdet bliver lagt over på den ene, eller hvor de planlægger hvert deres forløb eller lign. fordi det tager kortere tid. Men det er ikke meningen...

Edit: Men jo, nogen steder står pædogogerne for undervisningen på lige fod med lærerne - men jeg har aldrig oplevet, at det var en pædagogstuderende

Anmeld

16. november 2014

Rixer

TbCp skriver:

Helt ærligt!!!

Tal pænt!

Det har de og det er ikke i orden.

Jeg søgte kun råd. Jeg spurgte jo ikke til hvad der er skandaløst vel ?

Anmeld

16. november 2014

Rixer

mor:) skriver:

Usu er jo også kun pædagoger der underviser og ikke lærer

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.