madpakken til børnehaven?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. oktober 2014

Kay

Anonym skriver:

har brug for jeres mening og råd !!

jeg hentede mit barn på 3,5år  i fredags i BH, en af pædagogerne fanger mig da pædagogen lige vil snakke med mig og lige fortælle at mit barn sov..

pædagogen siger så til mig at mit barn ikke har spist madpakken, det vil sige at mit barn kun havde spist rødbeden fra leverpostej maden og en agurk stang. 

pædagogen siger så, at vedkommende havde sagt til mit barn, at hvis ikke der blev spist en halv rugbrød måtte barnet ikke få frugt (som vi forældre har med hver mandag) eller kage (fra gårdagens forældrekaffe) og mit barn var ligeglad og måtte se på at andre spiste frugt og kage.. 

spørgsmål: er det en pædagogiske måde at takle det på den måde?

efterfølgende siger pædagogen så at det kun være mig og barnets far (vi er skilt) skulle prøve at lade hver med at give barnet hygge ting med så som , agurke stænger, frugtstang, mini pølsehorn, oste haps, gulerødder, majs,rodbeder på leverpostejen maden osv (barnet får ofte lidt grønt og enten frugtstang eller ostehaps med)

så i pinsippet skal det hedde rugbrød med pålæg BUM - vil i gøre det? jeg tænker lidt at det vil være en madpakke jeg ingen gang selv vil spise ! og mon ikk man måske sku prøve at skifte rugbrødet ud og se om det er det barnet ikke vil have eller ligende ?...

spørgsmål; hvad vil i gøre? 

Puh jeg har haft den med mange af mine kollegaer!

Jeg mener ikke at børn SKAL spise rugbrød... et pølsehorn lavet med grov brød er lige så sundt... Altså jeg kunne forstå hvis det var rosiner figenstang eller Mariekiks han havde med

Jeg vil aldrig tvinge et barn til at spise rugbrød, når der er andre sunde alternativer 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. oktober 2014

EnGodMor

Kay skriver:

Puh jeg har haft den med mange af mine kollegaer!

Jeg mener ikke at børn SKAL spise rugbrød... et pølsehorn lavet med grov brød er lige så sundt... Altså jeg kunne forstå hvis det var rosiner figenstang eller Mariekiks han havde med

Jeg vil aldrig tvinge et barn til at spise rugbrød, når der er andre sunde alternativer 

Præcist

Anmeld

5. oktober 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

Vil sige at hvis der kun blev spist en rødbede og en agukestav, og han derefter var ligeglad med frugt og kage, så var der muligvis andet galt end bare lige. Ondt i maven eller noget. Det er i hvertfald min tanke

synes generelt det er lidt underligt at tage sådan op, hvis det er første gang det sker. 

kunne bedre forstå deres argument hvis han havde spist figenstang, ostehaps, kiks osv. Altså været decideret sulten, men kun spist sig mæt i de lækre ting. Men igen, det er vidst de færreste der giver så meget "lækkert" med at det vil kunne udgøre et måltid de vil blive mætte af  

i vores bhv får de ikke lov at tage hul på fx en figenstang, før de har spist et halvt stykke rugbrød (eller hvad de nu har med af mættende mad). Det synes jeg egentlig er fair nok, og vi har samme regel herhjemme. Men der er ikke restriktioner på hvornår de må spise deres agurk, tomat og andre sunde ting

Anmeld

5. oktober 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg kan ikke se nogen grund til at pædagoger skal fortælle hvad der skal være i madpakken - medmindre madpakken går ud over barnets trivsel. 

Pædagoger er ikke diætister og ved ikke mere om kost end andre mødre/fædre.

Men derfor kan de vel komme med FORSLAG til hvordan man kan få barnet til at spise sin mad op. 

Mht. rugbrødssnakken så giver jeg Kay ret. Rugbrød er såvidt jeg ved et skandinavisk "fænomen" og jeg vil nu ikke mene at resten af verden er usunde. Der er alternativer til rugbrød

Anmeld

5. oktober 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg kommer lige til at tænke på: 

er der en regel i børnehaven om at børnene ikke må få frugt og kage før de har spist deres mad? For så kan det jo være svært at sige til børnene at dit barn må fordi han plejer spise sin madpakke. 

Anmeld

5. oktober 2014

FrkGranger

Jeg mener helt selv børnene skal bestemme hvad de vil spise af det mad der er i madpakken, og har også tit snakket med mine kolegaer om at jeg nægter at side og bestemme hvad et barn må spise først....

Hvis forældrene mener det må de vente med hygge tingene til de kommer hjem, jeg sider ikke og bestemmer om de skal spise det ene eller andet først og da slet ikke når det drejer sig om grønt sager eller rugbrød....

Ville aldrig drømme om at sige hvis du ikke spiser det må du ikke få det.....

Men syntes nu pædagogerne har ret at hvis det tit sker at dit barn kun spiser grønt og ikke vil have rugbrød ville jeg skifte lidt ud i brød eller pålæg...

Og nu kommer der noget fyfy... Hvad med en mad med pålægschokolade? Og ja inden i hagler mig ned så mener jeg den er lige så sund som meget af det pølse og andet pålæg der bruges...

Anmeld

5. oktober 2014

esiuol22

Syntes det er forkert hun ikke må spise frugt sener på dagen, det er jo ikke fordi i laver en usund madpakke.

Men kender problemetikken fra praktik, der kan være forskellige holdninger nogle mener at de skal spise og helst op, jeg er af den opfattelse at hvis der bare er sunde valgmuligheder så kan barnet spise det de helst vil have og uden krav om at spise op. hvilket en pædagog syntes var madspild og en økonomisk belastning. jeg syntes det er vigtigt at børn selv lære at mærke hvornår de er mætte. og mener at samfundet muligvis spare flere resurser på at man børn ikke udvikler et usundt forholdt til mad ( overspiser osv. )

Hjemme servere jeg maden, hvis der ikke bliver spist så meget er det ikke den dag dessert kommer på boret, ikke noget jeg fortæller at jeg har, så ikke en straf, i stedet er det helt ok at komme og be om en rugbrødsmad sener  

I dit barns situation ville jeg nok sige som forældre at de ikke skulle fratage hende muligheden for andet mad som straf. og hvis de servere kage, kan det ikke være rigtigt at dit barn bliver forbigået, men at du er ok hvis de bare undlader at servere kage i det hele taget, og dermed undgår at nogle børn kun har spist kage.

Min holdning er at mad aldrig skal bruges som straf af nogen art.

Anmeld

5. oktober 2014

MKBP

Profilbillede for MKBP

Det handler jo i bund og grund om at dit barn skal ha' noget i maven, der giver energi, så de kan klare en hel dag i børnehave :-) Der hvor jeg arbejder (som pædagog) er reglen at de må gemme et stykke rugbrød - medmindre de selvfølgelig har en håndværker madpakke med, som nogle har - med det mener jeg 4 hele stykker rugbrød :-D Derefter skal de spise deres grønsager og så ostehaps osv til sidst ! 

//Mette

Anmeld

5. oktober 2014

Anonym trådstarter

DortheL skriver:

Har du prøvet, at gemme 'hygge'-tingene under rugbrødet, så han skal spise dem først, for at komme ned til det andet?

nej det har jeg ikke, da det først er nu jeg er blevet bekendt gjort med "problemet"  

Men det Var da et forsøg værd, for synes da det virker voldsom at tage det hele væk.. 

Anmeld

5. oktober 2014

Julemusen

Min søn er lige startet i børnehaven og jeg var med første dag de spiste madpakker. Det er jeg virkelig glad for, hvor nøj hvor har de mange regler!

Børnene skal spise en rugbrødsmad først. Lidt et problem når jeg tit bager grove pølsehorn, pizzasnegle og lignende. 

Så skal de spise hele maden hvis de har taget en bid! Hvad nu hvis de fortryder og lige vil have makrellen før leverpostejen?

Og ikke spise kun pålæg uden brød. Ja, min søn kan altså bedst lide at gnave i sit æg eller frikadelle ved siden af et stk rugbrød med smør.

Og hvis de ikke vil spise bliver de sat ud køkkenet og skal spise eller side der mens de andre bliver færdig, sammen med en voksen.

Ja jeg blev da lidt skæmt på min 2årige drengs vegne. Men han er,heldigvis en stor spiser så ingen problemer endnu.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.