Kan man det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. juli 2014

lille-fisen

Jeg forstår dig egentligt godt trådstarter. Synes lige at andre skal tage det roligt før de råber bål og brand i den her tråd. 

Jeg tænker lidt:

- at jeg ikke rigtigt ved om jeg bryder mig om den tanke med at lege 'gud'.

- at det er vigtigt at overveje at man jo aldrig ved hvad det er for et barn man får alligevel - altså når man ønsker sig en pige så meget, så ligger der jo også nogle forstillinger bag om hvad en rigtig pige er? Men hvem ved måske får du en rigtig drengepige, der bare vil lege vildt med sine brødre og ikke er til alle de der tøseting, som man nok lidt har i tankerne, når man ønsker en pige

Men forstår dig godt - håber da selv på at få en datter en dag lige så meget som jeg ved min kæreste håber på at få en søn en dag. Det er okay at ønske et bestemt køn - det synes jeg altså. Dermed ikke sagt at man bliver ked af at få det modsatte køn heller.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juli 2014

lineog4

Først vil jeg sige, jeg synes det er helt okay at ønske et bestemt køn. Og synes det er bedre at sige det højt end at tie fordi det er et tabu og man ofte mødes af: så burde du ikke få (flere) børn.

Men for mig er der laaaaaangt mellem ønsket om et bestemt køn og til rent faktisk at vælge at sortere og bestille en designer baby. Og grunden til der er langt er at babyer/børn/mennesker heldigvis ikke kan designes - jo vi kan udskille hvad som er udslagsgivende for køn, øjenfarve, næsteform osv men de vil stadig overraske os og være lige præcis de børn vi ikke anede vi ønskede os. Men har du designet baby selv så er man måske bare ikke så skide glad for de dejlige overraskelser når pigebarnet nægter lyserød kjole og gerne vil hoppe i cowboybukser og spille fodbold. Til kønnet har vi så mange "fordomme" om hvordan de skal være og ved at designe pigen eller drengen så ønsker vi at skabe ideen om pigen/drengen (idealet, Platons ide) og ud kommer et individ en unik person som ja mellem benene har enten en tissemand eller en tissekone, men som ikke har læst lektien om vores ide og måske ikke kan leve op til det.

Lad os blive overrasket ikke blot over kønnet, men over det skønne menneske vi er så priviligerede at få lov at elske og have i vores liv. Ønsk væk om køn, men lad vær at design og tillad skuffelsen når pigen bare slet ikke var den pige der kunne opfylde drømmen.

Og alle drenge slås ikke og nogen piger er super gode til det. Her hjemme hos os er det storesøster og lillebror der slås og mindste lillebror er aldrig med i slåskampene. Her hjemme er det storesøster der er rottemand/ork i liverollespil, er beskidt fra top til tå, og lillebror der er pertentlig, sidder med en bog, har en bedste kammerat der er en pige og aldrig er beskidt om munden....

Og skal retfærdigvis siges jeg ønskede mig inderligt en pige da jeg blev gravid med Liam, ønskede mig at få en der kunne fylde det krakelerede billede ud af de to søstre som Dina og Lia havde skabt men blev smadret da Lia døde. Og jeg forstår ønsket, jeg forstår man kan ønske så meget så man kan være bange for psyken ikke kan - men det kan den, det tog mig 7 uger at tage liam helt ind efter han var født, jeg er stadig smp misundelig på dem med to piger - men men men jeg elsker mine to drenge mere end ord kan beskrive. Og Liam er faktisk den jeg personlighedsmæssigt er tættest på, den jeg bedst kan forstå fordi han minder om mig....

Anmeld

8. juli 2014

Elgaard73

Anonym skriver:

Ja der er selvfølgelig altid en chance for at vi får en pige men jeg ved bare ikke om jeg orker 3 drenge der tæver hinanden hele tiden tihi. Undrede mig egetentlig bare fordi det kunne da måske være en tanke til næste pb.

Jeg er ret sikker på at det med at tæske hinanden, ikke er kønsbestemt, men snarere et spørgsmål om opdragelse....

Hvis du ikke "orker" at få en dejlig dreng mere, så tror jeg at du skal sætte baby projektet lidt på standby. Skulle du nu få en pige, så er oddsene for at hun også tæsker løs og bliver vild ret store. Børn bliver nemlig overvejene formet af det de ser, lærer og vokser op i, og ikke af deres køn.

Og nej, det er ikke lovligt at kønsortere sæd i DK...Heldigvis!

Anmeld

8. juli 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg synes det er okay at tænke "hold kæft det kunne være dejligt at få lov at opleve begge køn", det gør jeg da selv. Men, derfra og så til decideret at overveje muligheden for kønssortering, der står jeg altså af. 

Fair nok at håbe på en pige, men hvis man blive decideret dybfølt skuffet og ked af nyheden om endnu en dreng pg måske kunne finde på at prøve igen og igen bare for st få en pige, så mener jeg måske man liiiige skulle granske godt og grundigt efter hvad problemet egentlig er..

For tænk engang hvis pigen kom, og slet ikke havde lyst til at være piget? Som mig selv, med to storebrødre at se op til har jeg altid været en drengepige der legede i træer, legede røver og soldater og foretrak mine brødres aflagte tøj fremfor en bluse med flæser. Og har aldrig shoppet og snakket følelser med min mor. Og hvad så? Så krakelere hele billedet jo af denne pige og hvilke følelser vil dét så frembringe? Skuffelse? Sorg? Vil man forsøge endnu engang for at få den "rigtige" pige man ønskede? Ej, børn er børn og man kan og må sgu ikke sætte en kasse ned over dem pga deres køn. Det kan ende grueligt galt. 

Og tænk hvilket sidespor kønssortering er. Pludselig vil der måske være et grotesk flertal af det ene køn, og pludselig er man ikke tilfreds med et barn med grønne øjne, krøller, rødt hår eller lavere intelligens end gennemsnittet. 

Hvis man ikke mener man vil føle sig ligeså beæret og ligeså lykkelig ligegyldigt hvilket barn der kommer til verden, så synes jeg man skal vente til man er klar og har overskud til det. Hvis bekymringerne går på 3 drenge der slås, jamen så vent med det 3. barn til de to store er færdige med den fase de er i nu. Måske bliver de teenagere før det sker, men det skal da ikke være dét der afgør det. Desuden bliver en datter i jeres familie sikkert også en lille fighter, for det er hendes to største forbilleder jo

Anmeld

8. juli 2014

Christine

Elgaard73 skriver:

Jeg er ret sikker på at det med at tæske hinanden, ikke er kønsbestemt, men snarere et spørgsmål om opdragelse....

Hvis du ikke "orker" at få en dejlig dreng mere, så tror jeg at du skal sætte baby projektet lidt på standby. Skulle du nu få en pige, så er oddsene for at hun også tæsker løs og bliver vild ret store. Børn bliver nemlig overvejene formet af det de ser, lærer og vokser op i, og ikke af deres køn.

Og nej, det er ikke lovligt at kønsortere sæd i DK...Heldigvis!

Helt enig!

Og til de seneste svar så vil jeg lige sige at stort set alle har ment at det er ok at ønske et bestemt køn (man bestemmer ikke selv hvad man føler) men IKKE ok at sortere sædceller efter køn. Synes altså der er MEGET langt imellem de to ting og det var jo det sidstnævnte ts efterlyste!

Er selv mor til to drenge og jeg er p*sse træt af fordomme om at drenge slås, larmer og spiser regnorme. Så det er mig fuldstændig uforståeligt at ts vil være med til at skabe flere fordomme om drenge, som simpelthen ikke passer for sunde, normale og velopdragne drenge. 

Hjemme hos os har vi to (for det meste) hensynsfulde, høflige, velovervejede, afbalancerede, fornuftige og glade drenge som rigtigt nok kan ryge i totterne på hinanden, men det kan piger godt nok også!! De kan lide at hygge med mor og far, de kan lide Disneyfilm og de kan lide at bage kage, læse bøger og de kan også lide at lege vildt. Præcis som jeg håber og tror de fleste piger kan. 

Vi er tæt knyttede til vores drenge, hvilket er en fordom jeg også møder, at drenge er man jo ikke lige så tæt på. Det passer simpelthen ikke og hvis det gør, så er det forældrenes skyld! 

Så ønske om bestemt køn er ok, men jeg forstår ikke et ønske om at gøre noget der i mine øjne er uetisk - som andre nævnte - uden at man kan være sikker på at man får det man har "bestilt" 

Anmeld

8. juli 2014

Anonym trådstarter

Vi har bare snakket om det. til så at gøre det, der er da langt synes jeg og i skal altså ikke bestemme om jeg skal have flere børn, mine drenge slås ikke nu her, udover at de bliver uegnie og skubber hinanden og selvfølgelig osse slås. Jeg tænker mere når de bliver større. Jeg er ligeglad med om pigen bliver en drengepige der klatrer i træer og så vidre jeg er ikke ude efter en prinsesse hvis det er det i hentyder til, jeg vil bare rigtig gerne prøve at have begge dele, og jeg er skam glad for at jeg kan få børn, men dem der ikke kan få børn, skal sku ikke få mig til at få dårlig samvittighed bare fordi jeg ønsker mig et bestemt køn og så til at sige at så bør jeg slet ikke have flere, skal i så ikke have lov til at gå igennem fertillitetsbehandling, for naturen har jo valgt for jer at i ikke skal have børn normalt? Nej vel, det ville da være tarveligt at bestemme for jer, men når nu jeg har 2 drenge i forvejen, så må jeg ikke have lov til at prøve at få en pige? Dobbeltmoral lige der da. Og jeg vil jo ikke styre hvordan verden er ved at sige jeg har 2 drenge og 1 pige, det kan man vel næppe kalde for overproduktion af piger? Og nej at adoptere går ikke, alt det beukrati vil jeg ikke gå igennem og vi er ikke rige, så nej.

Anmeld

8. juli 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Vi har bare snakket om det. til så at gøre det, der er da langt synes jeg og i skal altså ikke bestemme om jeg skal have flere børn, mine drenge slås ikke nu her, udover at de bliver uegnie og skubber hinanden og selvfølgelig osse slås. Jeg tænker mere når de bliver større. Jeg er ligeglad med om pigen bliver en drengepige der klatrer i træer og så vidre jeg er ikke ude efter en prinsesse hvis det er det i hentyder til, jeg vil bare rigtig gerne prøve at have begge dele, og jeg er skam glad for at jeg kan få børn, men dem der ikke kan få børn, skal sku ikke få mig til at få dårlig samvittighed bare fordi jeg ønsker mig et bestemt køn og så til at sige at så bør jeg slet ikke have flere, skal i så ikke have lov til at gå igennem fertillitetsbehandling, for naturen har jo valgt for jer at i ikke skal have børn normalt? Nej vel, det ville da være tarveligt at bestemme for jer, men når nu jeg har 2 drenge i forvejen, så må jeg ikke have lov til at prøve at få en pige? Dobbeltmoral lige der da. Og jeg vil jo ikke styre hvordan verden er ved at sige jeg har 2 drenge og 1 pige, det kan man vel næppe kalde for overproduktion af piger? Og nej at adoptere går ikke, alt det beukrati vil jeg ikke gå igennem og vi er ikke rige, så nej.

Når folk nævner det store billede med overvægt af et køn, så er det fordi at HVIS det var lovligt i dk at sortere, så ville alle andre der tænker ligesom du, jo gøre brug af det. Så det er ikke fordi du alene ville ændre verdensbilledet, men mange bække små. Det er et kæmpe sidespor at komme ud på. 

Hvad er det du ønsker så brændende ved en datter siden du tænker helt ud i sortering af sæd? Du siger du er ligeglad med om det bliver en drengepige. Men hvad er det så du tænker vil være den helt store forskel? Jeg tænker at dit ønske er mere end bare et lille håb og et par krydsede fingre når du tænker den helt der ud

Anmeld

8. juli 2014

Anonym trådstarter

Mor11 skriver:

Når folk nævner det store billede med overvægt af et køn, så er det fordi at HVIS det var lovligt i dk at sortere, så ville alle andre der tænker ligesom du, jo gøre brug af det. Så det er ikke fordi du alene ville ændre verdensbilledet, men mange bække små. Det er et kæmpe sidespor at komme ud på. 

Hvad er det du ønsker så brændende ved en datter siden du tænker helt ud i sortering af sæd? Du siger du er ligeglad med om det bliver en drengepige. Men hvad er det så du tænker vil være den helt store forskel? Jeg tænker at dit ønske er mere end bare et lille håb og et par krydsede fingre når du tænker den helt der ud

Fordi jeg fra barnsben altid brændende har ønsket mig en pige, det er vel ikke mærkeligt at man ønsker et bestemt køn? Jeg vil gerne være mormor og jeg vil rigtig gerne opleve det at have en pige. Jeg er så bare et af de mennesker der ikke brændende ønsker mig drenge og det skal selvfølgelig ikke misforståes som at jeg ikke vil have mine drenge for jeg vil ikke bytte dem for noget i verden.

Anmeld

8. juli 2014

Anonym trådstarter

lille-fisen skriver:

Jeg forstår dig egentligt godt trådstarter. Synes lige at andre skal tage det roligt før de råber bål og brand i den her tråd. 

Jeg tænker lidt:

- at jeg ikke rigtigt ved om jeg bryder mig om den tanke med at lege 'gud'.

- at det er vigtigt at overveje at man jo aldrig ved hvad det er for et barn man får alligevel - altså når man ønsker sig en pige så meget, så ligger der jo også nogle forstillinger bag om hvad en rigtig pige er? Men hvem ved måske får du en rigtig drengepige, der bare vil lege vildt med sine brødre og ikke er til alle de der tøseting, som man nok lidt har i tankerne, når man ønsker en pige

Men forstår dig godt - håber da selv på at få en datter en dag lige så meget som jeg ved min kæreste håber på at få en søn en dag. Det er okay at ønske et bestemt køn - det synes jeg altså. Dermed ikke sagt at man bliver ked af at få det modsatte køn heller.

Præcis Ved heller ikke om tanken er den bedste for mig for jeg tror måske ikke jeg kunne finde på det selvom man kunne, men jeg synes det var en spændende tanke

Anmeld

8. juli 2014

lineog4

Anonym skriver:

Selvsagt må I ønske lige præcis det I ønsker, selvsagt må I tale om, hvis bare man kunne sikre sig en pige, selvsagt må du have et ønske om at prøve begge køn. Jeg tror bare aldrig og det til trods for jeg har haft et inderligt ønske om at få den pige der blev stjålet fra mig, at jeg kunne nå til overhovedet at tænke praktisk; hvordan kan jeg sikre mig med garanti en pige? Og tror det er det folk herinde reagerer på, ikke det udtalte ønske, men at I er nået der til hvor I har overvejet hvordan man praktisk kunne få garantien.

Og så må jeg egentlig høre, hvad det er du tror der sker når de bliver større de kære drenge? Og hvornår er større - måske jeg kan skyde nogen af tingene i sænk nemlig jeg har også haft fordomme om drenge, har mødt især pigemødre der havde fordomme om drenge og slet ikke ville møde min dreng som den han var for han er jo en dreng. Og jeg vil så gerne skyde de fordomme i sænk uden vi skal nå til "hen" måden at tænke på.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.