Mor og meget mere skriver:
Måske - jeg kan jo kun gætte - var det faktisk Liams "held" at være en dreng, fordi du dermed fra begyndelsen var fuldstændigt klar over, at han ikke var Lia - og ikke på samme måde kunne sammenligne, opdage, at du alligevel ikke fik det, du ville have, men var nødt til straks at erkende, at det ikke var hende?
Og egentlig underligt, at vi så tydeligt lægger ENORMT meget i kønnet. En babydreng kunne ikke være Lia, om han så havde været en kopi, blot af hankøn, hvor en babypige havde kunnet give dig illusionen en kort tid - måske. Og måske slet ikke:
Jeg har verdens to forskelligste sønner, virkelig som nat og dag, og da vi fik den yngste, var det åbenlyst, at han SLET ikke var en Jakob 2. Lige fra første øjeblik. Og deres storesøster er på mange måder et mix af de to - kønnet er virkelig blot en lille faktor af børnenes identitet, når de først begynder at vise, hvem de er, og ikke bare er det, vi tillægger dem pga. deres køn. Jeg kan slet ikke følge det der med at være en "drengemor" eller en "pigemor", for mine unger er så vidt forskellige på trods og på tværs af deres køn, at jeg ikke kan forbinde det med noget specifikt at være mor til netop to drenge og en pige. Min yngste søn er til drenge, så ikke engang den der med at forudse to svigerdøtre og en svigersøn holder stik her. Og selvom jeg virkelig, virkelig ønskede mig en pige første gang - og fik det - så er det netop min yngste søn, jeg føler mig allertættest på i sjæl og sind.
Helt enig - mine to drenge er meget forskellige, linus minder faktisk mest om Dina og ja Liam minder om mig (og sidst jeg tjekkede var jeg af hunkøn).
Lia kunne have været en lyserød prinsesse eller en fodboldspige, hun kunne have været til piger eller drenge, hun kunne have elsket dukker eller biler... For mig handlede det om jeg nåede at have billedet om fremtiden med to piger (også selvom de skulle udvikle sig til lige præcis det unikke individ de var uafhængigt af køn) og ja så også noget overfladisk elsker at sy pigetøj

Var det Liams held, det mener nogen, jeg selv mener det var mit held at Liam var den han var ikke så meget kønnet, men personlighed for han var robust nok til at kræve mig tilbage til livet. Det var mit held at det rolige lille stærke væsen kom ind i mit liv og ikke gav mig op, men bare krævede videre. Mit held at han kunne rumme min sorg og stadig smile sig ind i mit hjerte.
Jeg har haft åndsvage tanker om pigemor og drengemor, haft åndsvage tanker om det ene køn er bedre end det andet. Men det er virkelig åndsvage tanker som jo intet rationelt har med sig - og jeg har fundet ud af jeg bare er mor til 4 smukke mennesker og hver af dem er noget helt for sig selv.
Men jeg har stået der, haft de tanker, ønsket mig et bestemt køn og kan derfor også forstå man kan føle sorgen ved ikke at få den pige eller den dreng der mangler i ideal billedet. Men jeg kan også berette at trods jeg intet følte for min dreng og sørgede over jeg ikke fik min pige, så er det så fantastiske at man jo bare ikke kan lade være at elske og når bleen er på så glemmer man sgu kønnet og set bare sit barn