Jeg har nogle helt andre erfaringer med farmødre, end du har. Vi er 8 tøser i den nærmeste flok, og hos de fleste af dem har ungerne et mindst lige så godt forhold (og i nogle tilfælde meget bedre) til farmor som til mormor. Kun i en af familierne er der et anstrengt forhold til farmor, men det skyldes vist mere farmors personlighed end, at min veninde føler sig truet for hendes mand har i flere perioder holdt pause fra hans mor (også mens han var single så det skyldes ikke en svigerdatter).
Min datter har også et tættere forhold til mormor og især morfar, end hun har til farmor og farfar, men det skyldes, at farmor og farfar ikke selv har haft det samme overskud, som mine forælde har haft. Mine forældre har nærmest fra dag 1 været klar til at passe, hvis vi skulle få lyst til at ”låne vores datter ud”, men det har farmor og farfar ikke haft lysten til, selv om de lige så gerne må passe hende, som mine forældre må. Jeg har aldrig set min svigermor som en trussel, og hun har aldrig forsøgt at blande sig i noget som helst eller komme med uopfordrede gode råd.
Omkring det du spørger om, så kan du ikke få lavet kønssortering i Danmark, men skal som en anden skriver uden for Europa. Så vidt jeg er orienteret, er det meget dyrt. Da vi engang for nogle år siden diskuterede det i tøseflokken, var der en der googlede, hvad sådan noget egentlig kostede, og de priser hun fandt i diverse artikler var over kr. 200.000.
Anmeld