Hvornår har man råd til børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. april 2014

vsimonev

Stolt Mor skriver:

hvorfor er det ikke nødvendig at få børnepenge??? 

Altså så længe jeg har råd til at købe alt til min søn behøver jeg ikke bruges hans, man har lov til at spar hans penge ... jeg vil have at han også skal i fremtid i dyrt privat skole Osv .... der er ingen regler hvad man må bruge børnepenge til... så længe jeg har råd...

Nårh ja for en af de dyrere privatskoler er jo også dårligt? - det er da så meget bedre end en "normal" skole hvor de intet lærer da unge den dag i af bliver værre og værre.. Deres sprog, sex, alkohol? Det er jo ikke normalt for en familie at sætte sit barn på en privat skole.. Det er der jo ikke mange som kan.. De bliver jo også brugt på hendes barn. Bare i fremtiden? Det er da en god sikring?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. april 2014

Loa

I min verden skulle børnefamilieydelse afskaffes. Der er mange andre og bedre ting pengene kan bruges på.
Men jeg synes afskaffelsen skulle gælde alle! Ikke kun de "rige" eller dem der har knoklet for en høj uddannelse eller et godt job.
Vi bruger da også pengene nu vi får dem, men kunne uden problemer klare os uden..

Så på den måde mener jeg at det mest rigtige (i min verden) ville være hvis man satte børn i verden hvis man selv kunne betale alt for dem. Vuggestue, børnehave osv.

At der så kan ske noget i ens liv der gør man har brug for friplads, ekstra tilskud osv, det er jo så hvad det er....

Anmeld

16. april 2014

Zelinasmor

førstebarn21 skriver:

Det behøver du skam ikke fortælle mig  

men ja det er da rart, men jeg tager stor afstand fra det skal være det bærende, at intet hænger samme uden, sorry to say men så skal man ikke få børn i min optik, kan du ikke betale daginstitution, tøj, legetøj og andre nødvendigheder uden offentlige støtte og/eller børne penge skal du ikke få barn/flere børn. 

Og ja det støder sikkert noget at jeg har den holdning og ja der er også nuancer i min holdning. Men den primære er ovenstående. 

Den var pænt hård den der. Så fordi jeg sidder som enlig mor med en indtægt på 19.000 efter skat og får næsten friplads osv så burde jeg ikke have fået mit barn? Jeg kan så fortælle dig at på trods af jeg har næsten friplads har jeg ALTID penge til at købe diverse mangler til mit barn! For mig lyder det som om at du mener man kun skal have børn hvis man sidder med en guldske i røven. Kærlighed og omsorg er nøgleordet for børn og ikke materielle goder. 

Anmeld

16. april 2014

Albertsen92

I min verden skulle børnefamilieydelse afskaffes. Der er mange andre og bedre ting pengene kan bruges på.
Men jeg synes afskaffelsen skulle gælde alle! Ikke kun de "rige" eller dem der har knoklet for en høj uddannelse eller et godt job.
Vi bruger da også pengene nu vi får dem, men kunne uden problemer klare os uden..

Så på den måde mener jeg at det mest rigtige (i min verden) ville være hvis man satte børn i verden hvis man selv kunne betale alt for dem. Vuggestue, børnehave osv.

At der så kan ske noget i ens liv der gør man har brug for friplads, ekstra tilskud osv, det er jo så hvad det er....

Tror de færreste har råd til en vs plads uden tilskud. Det koster ca 9000 kr uden det tilskud ALLE får fra kommunen.

det er jo noget dyrere end de ca 3000 man giver.

Anmeld

16. april 2014

lineog4

førstebarn21 skriver:

Hvis du vil sætte det på spidsen så det bare fint, så gør vi det  

nej jeg mener ikke du skal få børn hvis du ikke kan forsøge dem med alt hvad det indebærer uden børnepenge. 

At du vælger at indrage børne penge i dit budget er helt fint, men jeg står ved at jeg ikke mener de skal bærer din økonomi. 

Det andet du snakker om materiale gode mm, er irrelevante i denne sammenhæng i og med debatten ikke handler om opdragelse og kærlighed men om økonomi  

Hvorfor må man ikke indregne bærne ydelsen når man ligger et budget om det er økonomisk holdbart at få børn - indtil videre er den der jo? Hvorfor må man ikke tænke: de her udgifter får vi ekstra hvis vi vælger at få barn, og den her indkomst får vi ekstra. Hvis man vælger at flytte til noget større npr man får barn, køber mere økologisk, går i svømmehallen en gang om ugen for samværet osv hvorfor må børnepengene så ikke være det der finansiere det ekstra som er kommet grundet et barn? 

Hvis ikke man kan finansiere det uden børnepengene er man så mindre uegnet som forældre?

jeg må krybe til bekendelse og sige børnepengene "bare" ryger ind på min konto og jeg har ikke et stort forkromet overblik over hvor mange penge der går til børnene eksplicit og hvor meget implicit (da de fleste af mine penge bruges til noget der omhandler børnene). Og egentlig har jeg aldrig haft dårligt samvittighed over det for mine børn går glade og mætte af såvel mad som oplevelser og kærlighed i seng hver aften.

bliver egentlig også en lille smule forvirret af "alt hvad det indebærer" måske fordi jeg lige på punktet børn er rimelig minimalistisk  Alt hvad det indebærer at have børn er vel: mad, bolig og tøj på kroppen og sko på fødderne? Derudover betyder det i vores samfund meget ofte pasning. Men alt udover det er vel bare unødvendigt men fanatastisk at have og kunne give.

Anmeld

16. april 2014

Mortil223

ano14316 skriver:

Det har nu bare fået nyt navn efter 23 år..
1987-2010 børnefamilieydelse
2010-2014 Børne og ungeydelse

Så det er nu et lidt mærkeligt argument..

Derfor er det stadig ukorrekt at de hedder familie ydelse og når det var din argumentation så er den ukorrekt, 

Anmeld

16. april 2014

Mortil223

ano14316 skriver:

Det var egentlig ikke for "at sætte det på spidsen" det er sådan jeg læser dit indlæg...

I en familie med en studerende havde det ikke kunne rende rundt med en ekstra udgift til institution på de der 4200 pr måned uden Børne pengene som tilskud...

Vi har måtte ændre mange ting i vores liv for at det køl til at løbe rundt og det ser jeg nu bare som en del af at få børn...
Nu er der gået et par pr år, vi bor billigere, ingen nye bil, vi har noget fripladstilskud og det hele løber rundt i det daglige og bp'ende kan nu nøjes med at dække de større udgifter til sønnen.

Jeg mener at er man i en økonomisk situation hvor Børne pengene er fuldstændig unødvendige i sådan en grad at se f.eks. bare står på en konto til opsparing til konfirmation eller lign. Så burde man melde dem fra.. og synes det er godt at de nu er blevet en lille smule indkomstreguleret..

Men ellers helt grundlæggende burde man fjerne børne og ungeydelsen og sætte institutionspriserne ned og give et "børne fradrag" i stedet mener jeg...
På den måde kræves det at man har en indtægt, og at man betaler skat af den for at få glæde af bp. Og man spare en postgang i kommunerne med udbetaling, regulering osv som bliver flyttet til SKAT som er en i forvejen rimelig velsmurt maskine...

Så læser du mit indlæg forkert 

Anmeld

16. april 2014

lineog4

Anonym skriver:

Ja man skal godt nok nogle gange passe på med hvad man får sagt i et åbent forum. Også derfor jeg endte med at skrive ano. Jeg er åbenbart ikke så modig som dig, og tør stå åbent frem

Syntes desværre det er en stigende holdning der er kommet. Hvis man ikke selv kan klare sig, så får man bare hjælp af staten. Det hele skal nok gå.! 

Og så sidder vi andre tilbage og føler os taget ved næsen, fordi vi selv er kommet til hvor viner nu.

Jeg føler mig ikke tager ved næsen, men priser mig lykkelig for det er mig der er i livssituationen hvor jeg kan klare mig selv. 

Og jeg frygter for en fremtid hvor det sikkerhedsnet vi har bliver mindre og mindre (er jo godt i gang).

Men jeg er så også en af dem der gerne betalte 1-2% mere i skat for at opretholde velfærden og sikkerhedsnettet, og ikke tror vækst er det eneste gyldne ord i verden.

Anmeld

16. april 2014

Mortil223

Zelinasmor skriver:

Den var pænt hård den der. Så fordi jeg sidder som enlig mor med en indtægt på 19.000 efter skat og får næsten friplads osv så burde jeg ikke have fået mit barn? Jeg kan så fortælle dig at på trods af jeg har næsten friplads har jeg ALTID penge til at købe diverse mangler til mit barn! For mig lyder det som om at du mener man kun skal have børn hvis man sidder med en guldske i røven. Kærlighed og omsorg er nøgleordet for børn og ikke materielle goder. 

Igen lad vær at blande opdragelse og økonomi sammen. 

Nej jeg mener ikke du skal have børn når du ikke selv kan betale det det koster, men som jeg skrev tidligere er der nuancer i min holdning, min holdning er pt sagt efter at man planlægge at få børn uden at have råd til dem - forkasteligt og forkert, men at der sker noget senere hen at man kan komme ud for et uheld eller lign, er en anden situation 

Anmeld

16. april 2014

Mortil223

lineog4 skriver:

Hvorfor må man ikke indregne bærne ydelsen når man ligger et budget om det er økonomisk holdbart at få børn - indtil videre er den der jo? Hvorfor må man ikke tænke: de her udgifter får vi ekstra hvis vi vælger at få barn, og den her indkomst får vi ekstra. Hvis man vælger at flytte til noget større npr man får barn, køber mere økologisk, går i svømmehallen en gang om ugen for samværet osv hvorfor må børnepengene så ikke være det der finansiere det ekstra som er kommet grundet et barn? 

Hvis ikke man kan finansiere det uden børnepengene er man så mindre uegnet som forældre?

jeg må krybe til bekendelse og sige børnepengene "bare" ryger ind på min konto og jeg har ikke et stort forkromet overblik over hvor mange penge der går til børnene eksplicit og hvor meget implicit (da de fleste af mine penge bruges til noget der omhandler børnene). Og egentlig har jeg aldrig haft dårligt samvittighed over det for mine børn går glade og mætte af såvel mad som oplevelser og kærlighed i seng hver aften.

bliver egentlig også en lille smule forvirret af "alt hvad det indebærer" måske fordi jeg lige på punktet børn er rimelig minimalistisk  Alt hvad det indebærer at have børn er vel: mad, bolig og tøj på kroppen og sko på fødderne? Derudover betyder det i vores samfund meget ofte pasning. Men alt udover det er vel bare unødvendigt men fanatastisk at have og kunne give.

Og hvor har jeg skrevet man ikke må det? 

Jeg skrev det er fint man gør det, men børne penge og andre ydelser skal ikke være der der bærer ens økonomi når man planlægger børn. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.