Hvornår har man råd til børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. april 2014

A&F

Der er jo nogen, som ikke har planlagt et barn, men hvor skæbnen vil det. Tror sagtens man kan finde ud af det, ved at skabe overblik over økonomien, spare hvor man kan, og gå efter tilbud. Og så hjælper børnepengene jo også lidt på budgettet indtil man en dag, ikke skal gå og tænke på om man har råd

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. april 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Stolt Mor skriver:

jeg har ingen problem med økonomi , jeg køber masser nyt tøj og ny legetøj hver mdr kan købe tøj legetøj op til 5 gang om mdr.. jeg har aldrig brugt mit barns børnepenge, jeg synes ikke jeg vil bruge hans , jeg spar hans børnepenge til han bliver stor, hvis han nu vil have kørekort, bil, flytte hjemmefra. jeg har altid brugt min egen penge ( og masser mad herhjemme

Men så er det jo slet ikke nødvendigt for dig at modtage pengene - de er jo på ingen måde tiltænkt opsparing til kørekort og bil. Det er ikke hans penge, men børneFAMILIEydelse. 

Forstå mig ret - du må selvfølgelig bruge eller ikke bruge pengene, som du vil, og det er da fornuftigt at spare dem op i stedet for at brænde dem af på unødig luksus. Man kan bare stille spørgsmålstegn ved, om det ikke er fråds fra det offentliges side at give penge væk til familier, som slet ikke har brug for dem. Ikke, at du skal straffes for at have styr på økonomien og evt. have en god løn - det virker bare tåbeligt, mens institutioner kører med dårlige normeringer, og skoler forfalder, at vi prioriterer at give penge til folk, der ikke har brug for dem. Det er jo ikke en samfundsopgave at sikre, at din søn får kørekort og bil. 

Når det er sagt, så har vi selv opfattet BFY som en kærkommen hjælp til vores valg om at sende ungerne i friskole - hvilket jo heller ikke er en samfundsopgave at finansiere. Men i det øjeblik, der bliver set skævt til folk, som bruger BFY til det, de er tiltænkt, står jeg af. 

Anmeld

15. april 2014

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20
Anonym skriver:

Jeg blev inspireret af en anden tråd, men hvis man knap nok har penge til hele måneden og føler man sidder stramt i det, hvorfor så få et barn? 

Uanset om man køber brugt eller ej, så er et barn en kæmpe post, og hvis man er afhængig af at børnepengene kommer, for at man kan købe tøj, sko, legetøj eller andet barnet har brug for, så er man, efter min mening, ikke i en position hvor man kan >tillade< sig at få et barn/få nr to barn.

Hvad er jeres mening på det punkt?

Ikke enig...

så længe der er mad og omsorg så er materielle goder i babyårene ikke vigtige...

Vi har brug for børnepengene hvis vi skal købe nyt tøj eller sko eller lignende til sønnen...

Det købes brugt hvis der er brug for det og vi ikke har pengene med det samme...

og det er ikke en kæmpe post medmindre man selv gør det til det...

det dyreste der er købt til vores søn,som vi selv har betalt, var hans regnsæt som kostede 800 kr da jeg gerne ville købe et fra nyt og det blev købt så han stadig kan passe det selvom det er fra hans første leveår....

Når børnepengene kommer kigger vi på om der er større ting der er brug for lige nu og her og ellers ligges pengene til side til når der er brug for dem...

Anmeld

15. april 2014

Krussedulle

Anonym skriver:

Lige præcis Skønt med en der deler samme holdning. For føler mig lidt alene til tider, når folk nærmest jagter alle de tilskud de overhovedet kan få.

Det kan godt være det er udansk og egoistisk, men kan godt til tider blive harm over, at vi betaler fuld pris for f.eks. Daginstitution, hvor andre får halvdelen betalt. Selvfølgelig skal vi hjælpe hinanden som samfund, men er man allerede der, hvor man får økonomisk hjælp til dagligdagen, så burde man ikke få barn nr to, tre eller fire.

Efter hvad man til tider ser i luksusfælden eller læser i aviserne, er vi dog blevet gode til at give hinanden et skulderklap og sige "det er squ sejt vi klarer os selv". 

Så hvis man er på SU, altså igang med en uddannelse..

Og man i den situation får delvis friplads i inst.. så burde man ikke have børn?

Anmeld

15. april 2014

Mortil223

ano14316 skriver:

Så du mener at man skal have en økonomi hvor en ekstra udgift på 7000 kr pr. Måned ikke er noget man mærker eller et tilskud på 9000 i kvartalet er ubetydelige penge som man bare kan have det sjovt for...

Jeg mener ikke det er det materielle der skaber rammerne for en god, velfungerende, kærlig familie..
Jeg mener ikke at børn bliver lykkelige, selvstændige, får godt selvværd og god selvtillid af at have det nyeste legetøj, flyverdragter til 2500 kr osv. Men af att have nogen forældre, som elsker dem ubetinget, ser dem hvor de er, forstår dem, læser dem og har tid til dem..

Hvis du vil sætte det på spidsen så det bare fint, så gør vi det  

nej jeg mener ikke du skal få børn hvis du ikke kan forsøge dem med alt hvad det indebærer uden børnepenge. 

At du vælger at indrage børne penge i dit budget er helt fint, men jeg står ved at jeg ikke mener de skal bærer din økonomi. 

Det andet du snakker om materiale gode mm, er irrelevante i denne sammenhæng i og med debatten ikke handler om opdragelse og kærlighed men om økonomi  

Anmeld

16. april 2014

M &.I

Mor og meget mere skriver:

Men så er det jo slet ikke nødvendigt for dig at modtage pengene - de er jo på ingen måde tiltænkt opsparing til kørekort og bil. Det er ikke hans penge, men børneFAMILIEydelse. 

Forstå mig ret - du må selvfølgelig bruge eller ikke bruge pengene, som du vil, og det er da fornuftigt at spare dem op i stedet for at brænde dem af på unødig luksus. Man kan bare stille spørgsmålstegn ved, om det ikke er fråds fra det offentliges side at give penge væk til familier, som slet ikke har brug for dem. Ikke, at du skal straffes for at have styr på økonomien og evt. have en god løn - det virker bare tåbeligt, mens institutioner kører med dårlige normeringer, og skoler forfalder, at vi prioriterer at give penge til folk, der ikke har brug for dem. Det er jo ikke en samfundsopgave at sikre, at din søn får kørekort og bil. 

Når det er sagt, så har vi selv opfattet BFY som en kærkommen hjælp til vores valg om at sende ungerne i friskole - hvilket jo heller ikke er en samfundsopgave at finansiere. Men i det øjeblik, der bliver set skævt til folk, som bruger BFY til det, de er tiltænkt, står jeg af. 

hvorfor er det ikke nødvendig at få børnepenge??? 

Altså så længe jeg har råd til at købe alt til min søn behøver jeg ikke bruges hans, man har lov til at spar hans penge ... jeg vil have at han også skal i fremtid i dyrt privat skole Osv .... der er ingen regler hvad man må bruge børnepenge til... så længe jeg har råd...

Anmeld

16. april 2014

Mortil223

Mor og meget mere skriver:

Det hedder børne unge ydelse ikke børne familie ydelse  

ergo pengene er til børnene og en til at opretholde en vis leve standard - ergo en investering i vores børns fremtid. 

Den hedder ikke familie ydelse for pengene er til børnenes liv og fremtid ikke mors og fars, der er jo også en grund til den falder i takt med barnets alder. 

Anmeld

16. april 2014

ano14316

førstebarn21 skriver:

Det hedder børne unge ydelse ikke børne familie ydelse  

ergo pengene er til børnene og en til at opretholde en vis leve standard - ergo en investering i vores børns fremtid. 

Den hedder ikke familie ydelse for pengene er til børnenes liv og fremtid ikke mors og fars, der er jo også en grund til den falder i takt med barnets alder. 

Det har nu bare fået nyt navn efter 23 år..
1987-2010 børnefamilieydelse
2010-2014 Børne og ungeydelse

Så det er nu et lidt mærkeligt argument..

Anmeld

16. april 2014

ano14316

førstebarn21 skriver:

Hvis du vil sætte det på spidsen så det bare fint, så gør vi det  

nej jeg mener ikke du skal få børn hvis du ikke kan forsøge dem med alt hvad det indebærer uden børnepenge. 

At du vælger at indrage børne penge i dit budget er helt fint, men jeg står ved at jeg ikke mener de skal bærer din økonomi. 

Det andet du snakker om materiale gode mm, er irrelevante i denne sammenhæng i og med debatten ikke handler om opdragelse og kærlighed men om økonomi  

Det var egentlig ikke for "at sætte det på spidsen" det er sådan jeg læser dit indlæg...

I en familie med en studerende havde det ikke kunne rende rundt med en ekstra udgift til institution på de der 4200 pr måned uden Børne pengene som tilskud...

Vi har måtte ændre mange ting i vores liv for at det køl til at løbe rundt og det ser jeg nu bare som en del af at få børn...
Nu er der gået et par pr år, vi bor billigere, ingen nye bil, vi har noget fripladstilskud og det hele løber rundt i det daglige og bp'ende kan nu nøjes med at dække de større udgifter til sønnen.

Jeg mener at er man i en økonomisk situation hvor Børne pengene er fuldstændig unødvendige i sådan en grad at se f.eks. bare står på en konto til opsparing til konfirmation eller lign. Så burde man melde dem fra.. og synes det er godt at de nu er blevet en lille smule indkomstreguleret..

Men ellers helt grundlæggende burde man fjerne børne og ungeydelsen og sætte institutionspriserne ned og give et "børne fradrag" i stedet mener jeg...
På den måde kræves det at man har en indtægt, og at man betaler skat af den for at få glæde af bp. Og man spare en postgang i kommunerne med udbetaling, regulering osv som bliver flyttet til SKAT som er en i forvejen rimelig velsmurt maskine...

Anmeld

16. april 2014

vsimonev

Vi er begge på SU hjemme hos os, har en datter på 1 år, og nr 2 på vej, vi får ca. 13.000 udbetalt efter skat, og har udgifter for ca 7500 i måneden.
Vores datter går i brugt tøj, JA, og hendes legetøj er hovedsagligt brugt eller gaver, men hun mangler intet!
og vi mangler også kun meget få ting til vores kommende bandit.
Vi er vant til at spare på mad til os selv og jeg køber sjældent tøj, det samme gør kæresten sjældent, for vi har masser.
Når børnepengene kommer bliver de lagt til side til børneopsparing, opsparing til konfirmation, eller til nye ting til vores datter, f.eks. har hun lige fået ny autostol, da vi synes dem vi havde fået foræret ikke var så gode igen.

Jo det er da stramt, men det har vi det fint med. Det eneste jeg savner er at kunne besøge venner og familie rundt om i landet men det lever jeg sku uden, den bedste investering vi kan lave er vores uddannelser, og vil ikke lave om på vores valg omkring at have fået Lilli og med nr 2 på vej.

Det hele handler om prioritering.

I kan så også tillade jer at købe f.eks en ny, lidt dyrere autostol. Hvor andre "der har råd" køber nyt men nok over i den billige prisklasse..

Kontanthjælp, ja der kan jeg godt forstå hvorfor, men jeg synes da ikke der er nogle problemer hvis man er på su. Barnet skal NOK få hvad det har brug for. Det er sku ligeglad med om det er nyt eller brugt et par gange af en anden. Det kan jo også times med, at når man er færdig med uddannelse og igang med job, jamen så er barnet sikkert først nået til den alder hvor det kan kende forskel på nye og gamle ting. Hvis brugt var sådan et problem, jamen hvorfor findes det så? Brugt kan jo lige så godt være 2 måneder gammelt og brugt 3 gange?  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.