Hvornår har man råd til børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. april 2014

Carina:-)

melila skriver:

Du misforstår fuldstændig mit indlæg. Jeg skriver netop at havde komunen ikke kunne hjælpe os, så ville vores drøm om at få det barn, ikke kunne lade sig gøre. At mene man skal kunne have en kæmpe indtægt for at kunne sætte børn til verden, DET er snobberi! Og så relatere jeg til min egen opvækst, med snobberi også. Så læs hvad jeg skriver og lad være med at omformulere mine ord!

Jeg læser skam hvad du skriver-

Du skriver at penge er snobberi og at man ikke skal fokusere på penge.

Samt at jeres barn ikke kan få alting fordi I er på kh MEN det kan så tilgengæld få masser af kærlighed,

Det måjeg jo så tolke at dem der arbejder åbenbart ikke er i stand til.

Måske DU skulle tænke over din måde at skrive tingene på 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. april 2014

melila

Carina:-) skriver:

Samt at jeres barn ikke kan få alting fordi I er på kh MEN det kan så tilgengæld få masser af kærlighed,

Hvorfor skal der altid være personer som dig der ødelægger en genral diskussion og ikke kan lade være med at se det negative i alt. Jeg tror bare vi stopper den her. Kan du ha en god påske 

Anmeld

16. april 2014

melila skriver:

Hvorfor skal der altid være personer som dig der ødelægger en genral diskussion og ikke kan lade være med at se det negative i alt. Jeg tror bare vi stopper den her. Kan du ha en god påske 

Hvorfor ikke bare erkende at du ikke kan argumentere ,istedet for at blive personlig?

Jeg skriver da ikke at du og din mand  burde komme igang med at arbejde frem for at sætte brn i verden inden I selv kan forsrge dem. 

Det ville være lige så usmageligt som at mene at penge er snobberi 

Men vi stopper da bare her,du skal da ikke tvinges til at forklare dine holdninger

Anmeld

16. april 2014

ano14316

førstebarn21 skriver:

Jeg har ikke på et eneste tidspunkt skrevet noget som helst om samfundes nassere, og jeg gider simpelthen ikke bruge tid på at debattere med dig, når du skal ligge ord i min mund på den måde. 

Nej, det ved jeg godt du ikke har skrevet.. prøv at se hvad jeg skriver.

måske har jeg formuleret det dårligt, men det jeg mener er i hvertfald: JEG tager det personligt, fordi det er sådan JEG tolker dit indlæg.

derimod har jeg flere gange skrevet "mener du?" "skal det forstås sådan?" osv. men du skriver ikke, nej sådan mener jeg det ikke men sådan her.. bla bla bla.

Du er kommet med en meget - i mine øjne - firkantet holdning. Måske har jeg forstået det forkert, men du skriver ihvertfald ikke hvordan jeg så skal forstå det, bare at det er forkert..

Jamen det er da super jeg har fået den helt galt i halsen, det ville da ikke være rart at få en forklaring på hvad det er der er så forkert forstået.

Anmeld

16. april 2014

ano14316

førstebarn21 skriver:

Nope, jeg fokusere på børne unge ydelse, friplads, økonomien i det at få børn, at man ikke skal blande opdragelse og økonomi sammen, at man ikke skal planlægge børn ud for hvilke tilskud man kan få. 

Men folk vil helst debattere børnepenge og så tager jeg bare den og så skal jeg svarer på om folk bør få aborter osv. Selvom jeg ikke kender dem, så jeg kan fremstå rigtig led og tarvelig, men jeg har brede skuldrer så jeg kan leve med det  

keg gider bare ikke nørkle i det hele for så bliver emnet for bredt, for så ryger den sikkert videre til hvem der skal betale læge, om man selv skal betale for at føde osv osv. Og det giver ikke mening når jeg taler om planlægning af børn vs økonomi. 

Som om jeg tidligere skrev er det emne jeg holder mig til er planlægning af børn og fremtid, jeg skrev også min holdning kommer med nuancer og sker der noget livs forandrede skal vi selfølgelig som samfund hjælpe familien igennem, men jeg bliver vred over folk sidder og regner i offentlige støtte og ydelser for det skal de da bare ha. 

NÅHHH nu tror jeg at jeg forstår hvad du mener..

Altså hvis min mand og jeg planlægger at få vores første barn, uden at have noget som helt økonomisk råderum, så vi sidder og siger:
Det kan lade sig gøre hvis:

altså børnepengene kommer.
vi skal have fuld friplads
vi kan søge større boligsikring
vi kan søge enkeltydelse

altså så hele det økonomiske grundlag for at få barn er de tilskud man kan få.

for vores vedkommende synes jeg vi havde en fin økonomi inden vi fik vores søn, men som jeg også har redegjort for, så skete der en del ting der væltede det noget rundt. Og så må jeg indrømme at da jeg stod med den positive test dengang, der havde jeg ikke lige institutionspriserne i hovedet, for de kom altså også som noget at en chok for mig senere, og gav mange vågne nætter hvor jeg lige skulle finde 3500 kr om måneden..

jeg forstod før at dit syn på mennesker der - i nutid - regner bp ind i budgettet, der får økonomisk friplads osv. er uansvarlige. og ikke som at det var i planlægningsfasen af barnet.

lidt lige som når man læser "jeg overvejer at gå fra min kæreste hvilke tilskud kan jeg få?"

eller jeg har råd til at bo i en lejlighed til f.eks. 6000 men hvis jeg vælger en til 7500 kan jeg få 1500 i boligsikring - den tager jeg - det bliver jo alligevel det samme..

jeg synes det er rigtig godt at vi har ekstra tilskud man kan søge hvis man er i en svær situation, men kan synes ikke man skal søge dem hvis man ikke virkelig har behov, og man skal ikke sætte sine udgifter efter det. Dog synes jeg at bp er lidt anderledes, da det er noget alle får, og man derfor kan "regne" det som en fast indtægt og ikke et søgt tilskud som boligsikring, friplads osv.
Men jo også derfor jeg mener at BP skal væk og så skal vi have lavere institutionspriser og et fradrag i stedet.

Anmeld

16. april 2014

Mortil223

ano14316 skriver:

NÅHHH nu tror jeg at jeg forstår hvad du mener..

Altså hvis min mand og jeg planlægger at få vores første barn, uden at have noget som helt økonomisk råderum, så vi sidder og siger:
Det kan lade sig gøre hvis:

altså børnepengene kommer.
vi skal have fuld friplads
vi kan søge større boligsikring
vi kan søge enkeltydelse

altså så hele det økonomiske grundlag for at få barn er de tilskud man kan få.

for vores vedkommende synes jeg vi havde en fin økonomi inden vi fik vores søn, men som jeg også har redegjort for, så skete der en del ting der væltede det noget rundt. Og så må jeg indrømme at da jeg stod med den positive test dengang, der havde jeg ikke lige institutionspriserne i hovedet, for de kom altså også som noget at en chok for mig senere, og gav mange vågne nætter hvor jeg lige skulle finde 3500 kr om måneden..

jeg forstod før at dit syn på mennesker der - i nutid - regner bp ind i budgettet, der får økonomisk friplads osv. er uansvarlige. og ikke som at det var i planlægningsfasen af barnet.

lidt lige som når man læser "jeg overvejer at gå fra min kæreste hvilke tilskud kan jeg få?"

eller jeg har råd til at bo i en lejlighed til f.eks. 6000 men hvis jeg vælger en til 7500 kan jeg få 1500 i boligsikring - den tager jeg - det bliver jo alligevel det samme..

jeg synes det er rigtig godt at vi har ekstra tilskud man kan søge hvis man er i en svær situation, men kan synes ikke man skal søge dem hvis man ikke virkelig har behov, og man skal ikke sætte sine udgifter efter det. Dog synes jeg at bp er lidt anderledes, da det er noget alle får, og man derfor kan "regne" det som en fast indtægt og ikke et søgt tilskud som boligsikring, friplads osv.
Men jo også derfor jeg mener at BP skal væk og så skal vi have lavere institutionspriser og et fradrag i stedet.

Præcis  

Anmeld

16. april 2014

mpr

Anonym skriver:

Jeg blev inspireret af en anden tråd, men hvis man knap nok har penge til hele måneden og føler man sidder stramt i det, hvorfor så få et barn? 

Uanset om man køber brugt eller ej, så er et barn en kæmpe post, og hvis man er afhængig af at børnepengene kommer, for at man kan købe tøj, sko, legetøj eller andet barnet har brug for, så er man, efter min mening, ikke i en position hvor man kan >tillade< sig at få et barn/få nr to barn.

Hvad er jeres mening på det punkt?

Jeg mener har man tag over hovedet, mad på bordet og tøj på kroppen, så er man egentlig stillet til at kunne sætte børn i verden. Synes ikke man kan sige at det kun er folk med mange penge der kan sætte børn i verden. Det vigtigste er at børnene har det godt og de kan sagtens have det godt selvom de ikke nødvendigvis går med nyt tøj, får sprit nyt legetøj osv. Børn er børn og er da ligeglade med hvad de får så længe de får noget

At man får børnepenge er vel lige præcis for at gøre hverdagen nemmere for familier der måske ikke har så meget at gøre med og gerne vil være en familie, og på nuværende tidspunkt er det altså bare sådan at man får børnepenge for at fremme børnefødsler i DK da det er alt for lavt, og så burde det også være i orden rent faktisk at bruge dem, valgte de en dag at fjerne børnepenge så fandt man nok også ud af det, så måtte man vel bare prioritere anderledes Men lige nu ser jeg ikke noget galt i at pengene bliver brugt på ting til barnet som løbende lige kommer

Anmeld

16. april 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11
Carina:-) skriver:

Aaarh, jeg vil altså give melila ret i at du tolker lidt din egen version. Jeg har SLET ikke opfattet hendes indlæg sådan som du skriver. 

Hun mener jo blot at når man planlægger børn er det ikke økonomien man skal fokusere så meget på, netop fordi man også sagtens kan yde omsorg og kærlighed uden hummeltøj og oddervogne ;-P 

Anmeld

16. april 2014

Mor11 skriver:

Aaarh, jeg vil altså give melila ret i at du tolker lidt din egen version. Jeg har SLET ikke opfattet hendes indlæg sådan som du skriver. 

Hun mener jo blot at når man planlægger børn er det ikke økonomien man skal fokusere så meget på, netop fordi man også sagtens kan yde omsorg og kærlighed uden hummeltøj og oddervogne ;-P 

Det er jeg så bare ikke enig i.

Jeg  læser det anderledes,og giver derfor mit besyv udfra hvordan jeg tolker det .

Så kan du så være uenig/have en anden mening ,det skal der jo også være plads til i en debat

Anmeld

16. april 2014

lineog4

Nope, jeg fokusere på børne unge ydelse, friplads, økonomien i det at få børn, at man ikke skal blande opdragelse og økonomi sammen, at man ikke skal planlægge børn ud for hvilke tilskud man kan få. 

Men folk vil helst debattere børnepenge og så tager jeg bare den og så skal jeg svarer på om folk bør få aborter osv. Selvom jeg ikke kender dem, så jeg kan fremstå rigtig led og tarvelig, men jeg har brede skuldrer så jeg kan leve med det  

keg gider bare ikke nørkle i det hele for så bliver emnet for bredt, for så ryger den sikkert videre til hvem der skal betale læge, om man selv skal betale for at føde osv osv. Og det giver ikke mening når jeg taler om planlægning af børn vs økonomi. 

Som om jeg tidligere skrev er det emne jeg holder mig til er planlægning af børn og fremtid, jeg skrev også min holdning kommer med nuancer og sker der noget livs forandrede skal vi selfølgelig som samfund hjælpe familien igennem, men jeg bliver vred over folk sidder og regner i offentlige støtte og ydelser for det skal de da bare ha. 

Jeg forstår bare ikke så helt nede på lavpraktisk: når man vurderer om man har råd til børn så vurderer man:

Hvad vil det koste os ekstra i form af mad, pasning, måske større bolig, bleer osv

Hvorfor er det ikke okay at trække børnepengene fra de ekstra udgifter når nu de børnepenge rent faktisk går ind på kontoen. Hvorfor skal børnepengene bruges til som i en anden gråd, en tur i toyz, eller dyrt nærketøj. Hvorfor er man mindre berettiget til at være forældre fordi man bruger børnepengene til bleer end legetøj?

Jeg ville egentlig gerne tilbage til den gang børnepenge var et fradrag, fordi man på linie med at man arbejdede, forbrugede osv bidrog  til samfundet ved at få og få sine børn godt af vej. På den måde ville den diskussion blive overflødig, eller i hver fald kunne jeg så sige den anden vej man da så heller ikke burde kunne trække renter fra i skat osv.

og så vil jeg lige sige, jeg faktisk ikke føler mig ramt, vores økonomi bar vi skulle leve uden børnepenge (og vi modtager ikke ekstra tilskud), de går gerne til det ekstra som mere ferie, teater, zookort eller rettere de er slet ikke øremærket men vi har en økonomi der giver rum til vi køber når behovet er der. 

Men derfor vil jeg ikke pege fingre af de hvor økonomien ikke holdt, og jeg vil slet ikke pege fingre af de som bruger børnepengene som netop tilskud til at have børn.

og så vil jeg gerne sætte streg under jeg mener der er stor forskel mellem at indregne børnepenge i sin beregning end boligtilskud, friplads osv.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.