førstebarn21 skriver:
Nope, jeg fokusere på børne unge ydelse, friplads, økonomien i det at få børn, at man ikke skal blande opdragelse og økonomi sammen, at man ikke skal planlægge børn ud for hvilke tilskud man kan få.
Men folk vil helst debattere børnepenge og så tager jeg bare den
og så skal jeg svarer på om folk bør få aborter osv. Selvom jeg ikke kender dem, så jeg kan fremstå rigtig led og tarvelig, men jeg har brede skuldrer så jeg kan leve med det
keg gider bare ikke nørkle i det hele for så bliver emnet for bredt, for så ryger den sikkert videre til hvem der skal betale læge, om man selv skal betale for at føde osv osv. Og det giver ikke mening når jeg taler om planlægning af børn vs økonomi.
Som om jeg tidligere skrev er det emne jeg holder mig til er planlægning af børn og fremtid, jeg skrev også min holdning kommer med nuancer og sker der noget livs forandrede skal vi selfølgelig som samfund hjælpe familien igennem, men jeg bliver vred over folk sidder og regner i offentlige støtte og ydelser for det skal de da bare ha.
NÅHHH nu tror jeg at jeg forstår hvad du mener..
Altså hvis min mand og jeg planlægger at få vores første barn, uden at have noget som helt økonomisk råderum, så vi sidder og siger:
Det kan lade sig gøre hvis:
altså børnepengene kommer.
vi skal have fuld friplads
vi kan søge større boligsikring
vi kan søge enkeltydelse
altså så hele det økonomiske grundlag for at få barn er de tilskud man kan få.
for vores vedkommende synes jeg vi havde en fin økonomi inden vi fik vores søn, men som jeg også har redegjort for, så skete der en del ting der væltede det noget rundt. Og så må jeg indrømme at da jeg stod med den positive test dengang, der havde jeg ikke lige institutionspriserne i hovedet, for de kom altså også som noget at en chok for mig senere, og gav mange vågne nætter hvor jeg lige skulle finde 3500 kr om måneden..
jeg forstod før at dit syn på mennesker der - i nutid - regner bp ind i budgettet, der får økonomisk friplads osv. er uansvarlige. og ikke som at det var i planlægningsfasen af barnet.
lidt lige som når man læser "jeg overvejer at gå fra min kæreste hvilke tilskud kan jeg få?"
eller jeg har råd til at bo i en lejlighed til f.eks. 6000 men hvis jeg vælger en til 7500 kan jeg få 1500 i boligsikring - den tager jeg - det bliver jo alligevel det samme..
jeg synes det er rigtig godt at vi har ekstra tilskud man kan søge hvis man er i en svær situation, men kan synes ikke man skal søge dem hvis man ikke virkelig har behov, og man skal ikke sætte sine udgifter efter det. Dog synes jeg at bp er lidt anderledes, da det er noget alle får, og man derfor kan "regne" det som en fast indtægt og ikke et søgt tilskud som boligsikring, friplads osv.
Men jo også derfor jeg mener at BP skal væk og så skal vi have lavere institutionspriser og et fradrag i stedet.