Godt at du er åben omkring det. De følelser du har, tror jeg rigtig mange får på et eller andet tidspunkt, og nogle nok flere gange.
Ja du har måske brug for et par dage væk, men ved du hvad, det har jeg også. Og det er der rigtig mange der har. Vi giver os selv så meget, at vi bliver udkørte. Og så mister vi overskuddet til at lege med vores børn og være den mor, som vi altid har regnet med vi ville være.
Jeg har selv haft det sådan, og får engang imellem et snert af det igen, men har lært at fokusere på det jeg rent faktisk gør, og ikke det jeg ikke gør.
De fleste får den der følelse af at man ikke dur, at man ikke gør det godt nok. Man bliver nervøs for ikke at kunne trøste når andre kigger og sådan. Og så er det bare en ond cirkel, for barnet kan mærke det. Jeg havde det på samme måde. jeg følte at andre dømte mig når jeg stod med en drøn ulykkelig dreng som jeg bare ikke kunne trøste. Og det gjorde det bre værre... Jeg knækkede på det, og måtte i behandling, da jeg fik en desideret fødselsdepression af det. Fordi jeg kun så de ting jeg ikke gjorde, og var så bange for ikke at gøre det godt nok, at jeg var min egen hæmsko.
Jeg kan mærke det nogen gange kommer snigende, især når jeg er i vuggestuen, at jeg pludselig føler at de synes jeg er en skidt mor. Selv om jeg godt ved at det er jeg bestemt ikke, og det er jeg ret sikker på de heller ikke synes. Men så snart jeg får den følelse, registrere mit barn det, og han begynder at være Lukas modsat. Han vil ikke med hjem og jeg er bare dumme mor... (hvilket jeg nok også er til tider, når jeg kommer og afbryder en god leg
)
Men så snart jeg får vendt tankerne i mit hoved, og igen ved at jeg gør det godt, og at det bare er bekymringerne for ikke at være god nok, der er der igen, ja så smitter det af. Min søn smiler over hele hovedet når jeg henter. Han løber hen imod mig og viser stolt sin mor frem til de andre børn. Og hans opførsel hjemme er meget bedre, han er ikke så trodsig og det hele kører bare på en anden måde.
Jeg har også indset at jeg har brug for en pause i at være mor en gang imellem. Hvor jeg kan sove igennem, være egoistisk, bare sidde og være MIG. Hvis jeg ikke har den tid, ville jeg ikke kunne se det gode jeg gør. Hvis jeg ikke får tiden til at være mig, ja så fungere jeg ikke. Hverken som kone, som mor eller som menneske. Jeg bliver deprimeret og sortseer.
Så derfor giver jeg mig den tid jeg har brug for. Min barn ELSKER at være hos mormor & morfar eller farmor. Han nyder at sove der og bare have kvalitetstid med dem. Og når han så kommer hjem, har han en mor med nyopladte batterier. Som igen elsker at lege med ham, som har overskud til at han har en øv dag, og bare har det rigtigt godt.
Det blev en lang smørre, og er ikke sikkert du kan bruge det til noget. Ville egentligt også sige FEDT du siger det højt! Det er første skridt til at få det bedre. Og ja du er ikke alene, mange har gennemgået det, og mange vil gå igennem det.
Stort knus til dig!