Som diætist vil jeg gerne byde ind:
Jeg vil personligt anbefale alle mødre som spiser plantemad og ønsker at deres børn skal gøre det samme, at amme sit barn til barnet er 2 år bla pga kolesterol. (som suplement). Dette er desuden også WHOs anbefalinger til ALLE kvinder. Derefter har barnet ikke brug for modersmælk og desuden kan barnet selv danne kolesterol i leveren. Vi regulere selv hvormeget kolesterol man har brug for, hvis man spiser det i kosten, danner leveren mindre kolesterol, hvis vi intet spiser, så danner leveren det hele.
Der er flere kostrelaterede sygdomme hos kødspisere end hos plantespisere (veganere, vegetare, pescetare). F.eks. diabetes, hjertekarsygdomme, fedme, kræft mm. Ja fakta er at der er færre tilfælde af tarmkræft, brystkræft, prostatakræft hos plantespisere.
Jeg har aldrig hørt/læse om nogle børn reagere på kød, hvis de smager det selvom man er vegetarbarn, eller veganer barn. Dette er vist en "Jeg kender en som kender en" skrøne. Så nej det er ikke synd for barnet, hvis dette skulle komme til at smage kød ved en fejl eller senere i livet selv ønsker at spise kød!
Børn skal IKKE have særlig meget protein. 1-2 frikadeller dækker barnets proteinbehov for en hel dag. 99% af alle børn får langt over deres daglige proteinbehov. Så dette er ikke, og jeg mener VIRKELIG ikke et problem at få dækket.
Det kræver selvfølgelig en smule viden om jern, zink, selen, kalk, d-vitamin og b12 for planteforældrene, men ikke mere end det kræver viden om antioxidanter, c-vitaminer, D-vitaminer, fedt, kolesterol, sukker mm hos kødspiserne. De fleste forældre ønsker det bedste for deres børn og sætter sig meget grundigt ind i dette, især plantespisere som netop har valg at spise anderledes end den danske madkultur.
Jeg har lyst til at spørge kødspiserne, for dit barn formeget protein, og har du styr hvormeget barnet skal have? Anbefalingerne er de samme for børn som for voksne, 0,8g/kg kropsvægt.