serinasmor skriver:
Hmm ... Nok er jeg planlægger - men ikke i en grad hvor jeg kan imødekomme dine behov for at vide hvad der skal spises ... Erfaringen siger mig at det kan laves om til sidste øjeblik ... Du stiller faktisk ret høje krav til forældre ved at skulle vide den præcise menu på forhånd ... Jeg tænker også at der må være nogle ting der bare ikke kan laves vegansk ...
Her i huset kunne en børnefødselsdagsmenu godt se således ud:
Røde pølser (kan man få det vegansk -rød altså) med pasta og gnavegrønt .. fordi fødselsdagsbarnet bestemmer menuen
Vandbakkelses kagemand 1 stor som skæres ved bordet med vingummi, slikhår og glasur (tvivler på du kan lave vandbakkelse uden æg - barnet ville stadig føle sig udenfor fordi han skal have fra køkkenet og de andre fra bordet) og sådan kunne jeg blive ved ... Hvad med uddeling i klassen og børnehaven som du ikke får noget at vide om osv ... Her får vi det slet ikke at vide på forhånd ... Man kan bede om at få det at vide af personalet vil jeg tro .. men fortalte da ikke selv på forhånd at Serina ville have nogle boller med på sin fødselsdag (og vidste heller ikke det blev boller før ret sent aftenen før)
Jeg stiller da bestemt ikke krav til de skal vide, eller fortælle mig, alt i detaljer. Det har jeg jo heller ikke skrevet nogle steder, men det er da rart at kunne spørger, og langt de fleste jeg har mødt er super søde og hjælpsomme, så er sikker på der intet problem er i det 
jamen dit eksempel på en menu ville jo være rigtig nem for en veganer mor
Pasta og grønt ville mit barn kunne spise på ligefod med de andre, og veggi-pølser kan købes i rigtig mange varianter! Ikke at farven ville være særlig vigtig.
en kagemand er jeg sikker på kunne laves, men jeg ville nok selv få en bager til at lave det vegansk, hvis det endelig var. Men det er jo igen ikke super vigtigt. Hvis det er det børnene får, kunne min unge da få en bolle/kage med glasur/slik.
At være anderledes er ingen skam!
og mit barn vil jo selv vide hvorfor h*n lever som h*n gør, og forhåbentligt være stolt og glad. Som jeg også skrev tidligere, så er det næppe misundelse mit barn vil føle, nok nærmere undren, og måske en smule væmmelse, over den almene måde at leve på.. Det er så dér det er vigtigt jeg opdrager mit barn til at huske på, at andre lever sådan, og at de stadig er gode mennesker/venner på trods af vores forskellighed.
Nu lever vi jo heldigvis i en verden hvor forskellighed efterhånden bliver mere og mere udbredt, og der bliver ikke længere set særlig skævt til folk der lever på en anden måde (slet ikke af børn!). Vi har religiøse og allergikere der spiser anderledes, og vi har personer der af andre årsager vælger at undgå forskellige produkter, f.eks. sukker, laktose, gluten osv. så mit barn kommer ikke til at være alene, i hvert fald ikke her hvor jeg kommer fra 
Angående institution, kommer mine børn nok til at gå i vegetarisk vuggestue og børnehave, så allerede der undgår vi mange af de problemer der kunne opstå.. Og der er jo en del år til at mit (stadig ikke eksisterende) barn skulle starte i børnehave, så kan slet ikke forestille mig hvor meget der har ændret sig til den tid, og hvor mange flere veganere der højst sansynligt vil være.