Ømt emne-vegetar-veganer børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. september 2013

lhn89

Månemama skriver:

Hej anonyme 

En veganer-mor melder sig på banen.

Jeg har været veganer i 3 år (og vegetar 3 år inden da) og min søn på 14 ½ måned har været veganer siden undfangelsen. Min søn er sund og rask og både hans krop og hjerne udvikler sig præcis som den skal. Da jeg blev vegetar for 6 år siden blev jeg for alvor interesseret i kost og sundhed, hvilket også var én af årsagerne til at jeg valgte at bleve vegetar og sidenhen veganer, så jeg har selvfølgelig også læst en masse spændende omkring sund, vegansk kost i forhold til børn da jeg blev gravid og blev mor. ...og jeg holder mig stadigvæk orienteret, ligesom du måske også gør, blot som altspisende. ( Her kan du blive lidt klogere på vegansk kost til babyer)

Min kæreste og jeg vælger at leve vegansk sammen med vores søn FORDI vi mener det er den sundeste, mest bæredygtige og mest dyre-venlige måde at leve på. Der er selvfølgelig altid plads til forbedringer, for hverdagen og trætheden sniger sig vel ind på os alle. Men alle hans behov bliver skam dækket, og mht. "at fratage" sit barn forskellige valg, så føler jeg tvært imod, at vi giver ham valget, idet han er født veganer og senerehen selv kan vælge. Jeg håber selvfølelig den gode udvikling ("bølgen" som du beskriver den) fortsætter, og at det, når han bliver voksen er helt normalt at være veganer.

Halløjsa - her har vi ham. En sund og rask og fræk veganer unge

Hvor er I seje!!! 

Jeg ville ønske at vi også kunne være vegetar, både af hensyn til sundhed, miljøet og dyrevelfærd.

Desværre har vi stadig svært ved at undvære kød, men vi prøver at begrænse det i hverdagen ved fx kødfrie dage osv. Inden alt for længe skulle vi også gerne gå fra økologisk kød til "selv produceret" kød (altså kød fra vores egne dyr, så er vi sikker på hvordan de har haft det)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. september 2013

serinasmor

Isabella_mor skriver:

Jeg er selv gået hen og blevet mere g mere vegetar (skærer ned på kødet og spiser måske kun kød en-to gange om måneden) når jeg laver mad herhjemme så er det som regel vegetarisk. Min kæreste vil gerne have kød, og nogengange vil villads også. Plus han får kød på madpakken og i vuggeren (madordningen) 

nu skal det lge siges at være vegetar er ikke bare noget man bliver fra den ene dag til den anden. jeg giver afkald på kødet primært pga den industri som der er i dag. Dyrene har det ikke godt og de lever i meget kort tid i forhold til hvor langt et liv de rent faktisk kan få, og det liv er et rigtig dårligt liv. Det vil jeg ikke støtte op om, derfor har jeg valgt at sige, at så vil jeg ikke spise kød. Kun hvis det f.eks kommer fra nogen jeg kender som jeg ved har kyllinger/høns f.eks. Som har haft et godt liv osv. Hellere et end at købe noget i supermarkederne. Men den slags mennesker kender jeg slet ikke. 

Een nævnte at når man er vegetar, så spiser man fisk. Det er ikke rigtigt. Der er flere grene i den for at være vegetarisme/vaganisme. 

Men jeg har valgt det fra, men jeg bestemmer selvfølgelig ikke hvad min søn SKAL og ikke skal spise Når det kommer til om han skal spise kød eller ej. det er lige som religion, ser bestemmer jeg heller ikke hvilken religion han skal vælge hvis han overhovedet vil vælge nogen. Så skulle jeg have startet tidligere med ikke st spise kød. Men for mig er det stadig ret nyt og jeg frygter juleaften. For jeg ELSKEER flæskesteg. 

hvis min søn gerne vil spise kød, så skal han lære hvor det kød han spiser kmmer fra. Og han kommer til at opleve hvordan dyrene har det hos bondemanden, og på slagteriet. Det er der ikke mange der tænker over, men vi som forbrugere finder det jo ikke særligt svært for os at spise og købe kød når det ligger i en fin indpakning i et køleskab i brugsen. Vi ved ikke hvor det kommer fra og om hvordan dyrene har haft det, så det kommer til at blive en ting mine børn kommer til at lære i en tidlig alder, og så kan det jo bære han helt selv vælger det fra, og det kan også godt være at det ikke rører ham. 

Men han skal ikke vokse op uden at vide. 

Mht at børn ikke kan vokse på vegetarisk/vegansk mad. Det er noget værre bawl. Faktisk har menneske kroppen slet ikke godt af at spise kød. Pga den fedt der er i kødet. Mange siger at så går de glip af vigtige proteiner, det findes der også i bønner, linser, ærter ect. 

Det handler om at erstatte tingene. Hvad med folk der ikke kan tåle mælkeprodukter,? De drikker soya mælk. Og får kalk via deres vitamintilskud. 

vælger man at leve som vegetar/veganer handler det om at reserche og undesøge, kende til mandvarernes vitaminindhold og proteiner.

jeg forstår godt hvorfor flere og flere vælger kødet fra. 

Sikkert af samme grund som jeg selv. 

Du må finde en frilandsgriseopdrætter og bestille en flæskesteg til jul

Og til resten af diskutionen : jeg er ret sikker på at dem der vælger veganerkost (de fleste) har styr på hvordan de ellers får kalk, proteiner og omega 3 har de ikke kan de risikere at tabe håret m.m. .. for nej man kan ikke kun leve af pærer i 6 mdr uden det går ud over helbredet, men de fleste der tager et aktivt valg sætter sig ind i kostens sammensætning

Anmeld

11. september 2013

Frk. Himmelblå

Anonym skriver:

Jeg bliver nødt til at høre jeres mening om den vegetar- veganer bølge flete og flere forældre hopper over på.
Så vidt jeg kan forstå sidder læger og enæringseksperter og ryster voldsomt på hovedet over den fremgang.
At de i højere grad er enige om at børn IKKE børn være hverken veganere eller vegetarer. Har hørt en læge sige det er chokerende så mangelfuld forældrenes viden er om konsekvenserne med de madplaner de laver for deres børn.

At børns fysiske opvækst kan gøres markant dårligere ved at droppe så mange basale fødevarer. At det er bevist at nogle af disse børn ved tjek rent faktisk ofte er i vitaminunderskud med nogle vitaminer trods forældrenes ihærdighed.
At de ofte får alt for lidt kalk til knogler og tænder.
Nu er jeg ikke ude på at svine folk til. Men hvorfor giver man ikke sine børn den ANBEFALEDE kost netop til børn der skal vokse og udvikle krop og hjerne?
Når de så bliver store nok til at forstå konsekvenserne af denne mangelfulde kost, så kan de tage stilling til om det er den vej de vil gå.
Jeg tænker bare det på en eller anden måde er at fratage sit barn et enormt sundhedsmæssigt behov?
Jeg ville ønske at jeg kunne give anonyme svar men jeg er desværre ikke plus medlem.
Og til sidst. Dette er ikke personæigt rettet mog dig som forælder hvis du har veganer/vegetar børn. Dette er et emne jeg længe har været forundtet over.

Tænker, at det må være ret svært - for ikke at sige umuligt - at tage ordentligt vare på sine børns udvikling og trivsel som veganer i dagens DK. 

Men at leve som vegetar, kan jeg ikke se det store problem i.- Det har jeg selv prøvet i en periode på 5 år, og det var ganske nemt at opnå tilstrækkeligt med proteiner, vitaminer og fedtsyrer alligevel.

Anmeld

11. september 2013

Maria mortil3

Perla skriver:

Phu ha det er godt lomme-teori omkring kræft du citerer der!! Bare sproget tyder på at der ikke er meget videnskabeligt bevist over den udtalelse. Det er et umanerligt dårligt engelsk!

Man skal passe på med at hænge sig i sådanne selvopfundne forklaringer........de har sjældent hold i virkeligheden.

Hvorfor i alverden svare du så tilbage med ligeså dårlige indlæg. at en enkelt veganerbarn er blevet indlagt på et år, kommer i nyhederne. Men hvad  med alle de børn som bliver indlagt pga type2 diabetes, og ovenikøbet også hjertekarsygdomme i england og usa??? De kommer ikke på forsiden vel? Men det viser jo bare hvor sjældent det sker

Anmeld

11. september 2013

Maria mortil3

Frk. Himmelblå skriver:

Tænker, at det må være ret svært - for ikke at sige umuligt - at tage ordentligt vare på sine børns udvikling og trivsel som veganer i dagens DK. 

Men at leve som vegetar, kan jeg ikke se det store problem i.- Det har jeg selv prøvet i en periode på 5 år, og det var ganske nemt at opnå tilstrækkeligt med proteiner, vitaminer og fedtsyrer alligevel.

Hvad er det, der gør det svære at tage vare på en veganerbarn end et vegetarbarn?

Anmeld

11. september 2013

Frk. Himmelblå

Maria mortil3 skriver:

Hvad er det, der gør det svære at tage vare på en veganerbarn end et vegetarbarn?

Jeg er ikke helt inde i, hvordan man gør i tilfældet mme-barn, men jeg tænker bare umiddelbart, at det må være svært at finde et rigtig godt alternativ til amningen, når denaf den ene eller anden grund ikke kan lade sig gøre.

Og så tænker jeg, at det bare må være drønsvært helt at undgå animalske produkter i fødevarerne. Her tænker jeg også på alle de produkter, man ikke kan købe pga. ingredienser som mælk og æg.. - Det må være drønsvært.

Anmeld

11. september 2013

mpr

Loa skriver:

Er det rigtigt?? Ej hvor vildt. Egentlig også lidt synd for barnet så....

Men maven kan vel vænnes til kød og lign igen kan den ikke? Mere hvis et på et tidspunkt ikke ønsker forældrenes valg?

Synd for barnet? Det er da ikke synd hvis de er vokset op med det så kender de ikke andet det er det samme som muslimer der ikke må spise svinekød det er da heller ikke synd, det er familiens valg Og hvis de er vokset op og har vidst hvorfor så er der nok også stor sandsynlighed for at de IKKE vil spise kød fordi de kommer til at have mange af de samme holdninger omkring dyr som deres forældre har

Men hvis forældrene lærer børnene hvordan de får alt det kroppen har brug for så går det jo også fint

Men jo maven kan godt vænnes til det, det tager bare masser af tid og man skal være forberedt på at blive syg og det lange første stykke tid skal det være i meget meget små mængder for at maven ikke går helt amok

Anmeld

11. september 2013

Loa

Chel1992 skriver:

Synd for barnet? Det er da ikke synd hvis de er vokset op med det så kender de ikke andet det er det samme som muslimer der ikke må spise svinekød det er da heller ikke synd, det er familiens valg Og hvis de er vokset op og har vidst hvorfor så er der nok også stor sandsynlighed for at de IKKE vil spise kød fordi de kommer til at have mange af de samme holdninger omkring dyr som deres forældre har

Men hvis forældrene lærer børnene hvordan de får alt det kroppen har brug for så går det jo også fint

Men jo maven kan godt vænnes til det, det tager bare masser af tid og man skal være forberedt på at blive syg og det lange første stykke tid skal det være i meget meget små mængder for at maven ikke går helt amok

Mente egentlig også mest hvis nu barnet på et tidspunkt besluttede sig for ikke at ville være vegetar og så maven skulle igennem en tilvænning til kød, jeg tænkte på....

Ved ikke om jeg synes det er decideret synd for barnet at undvære kød. Måske lidt, fordi jeg ved hvad det går glip af
Men som du siger, kender barnet ikke til andet, så det vil jo ikke vide hvad det undværer....

Anmeld

11. september 2013

Demata

Frk. Himmelblå skriver:

Jeg er ikke helt inde i, hvordan man gør i tilfældet mme-barn, men jeg tænker bare umiddelbart, at det må være svært at finde et rigtig godt alternativ til amningen, når denaf den ene eller anden grund ikke kan lade sig gøre.

Og så tænker jeg, at det bare må være drønsvært helt at undgå animalske produkter i fødevarerne. Her tænker jeg også på alle de produkter, man ikke kan købe pga. ingredienser som mælk og æg.. - Det må være drønsvært.

Jeg kan forsikre dig om, at det ikke er svært tværtimod er det sjovt og spændende!Hvilke produkter er det du ikke tror man kan få som veganer?

Anmeld

11. september 2013

baby012

Demata skriver:

Man er nødt til at tage valg for sine børn, når du vælger at give dem kød, tager du også et valg på deres vegne. Så sådan kan du ikke rigtig skætte det op.

Nu er jeg først og fremmest veganer af etiske årsager, men sundhed er også en stor del af grunden til at mine børn vil skulle opvokse vegetarisk.

Spiser du en varieret vegansk kost, kommer du ikke til at mangle noget, ligegyldig hvor i livet du er. Tilgengæld er der mange fordele.

Jeg har aldrig hørt om nogle der er blevet syge af vegansk kost, det er ikke rigtig en mulighed. Tilgengæld kan man blive syg af fejlernæring, og det er ligegyldigt om du er altspiser eller veganer, spiser du ikke varieret, så kommer du i underskud på et tidspunkt.

Fedt og salt er ikke sundt, og skal derfor helst ikke indtages yderligere, da det i forvejen findes i det meste mad.

Proteiner er intet problem på en plantebaseret diæt, det er efterhånden en gammel myte.

Vil også lige understrege at kolesterol ikke er sundt at indtage gennem kosten, og skal så vidt muligt undgås. Kroppen (leveren) producere selv den gode kolesterol (HDL)

Leveren kan ikke selv producere kolosterol før barnet er to.. 

Men hvis alle veganer ammer til barnet er to, så fint nok.. De må vel ikke give mme da det jo er baseret på mælk  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.