baby012 skriver:
Synes stadig det lyder helt hen i vejret.. Fair nok voksne gør det.. men børn ??
Det synes jeg sku er for meget.. Men jeg er generelt imod at man tager en livsvarig beslutning på børns vegne..
Det jo helt åndsvagt så mange sygdomme man kan få, ved mangel på vitaminer og mineraler .. Helbredt kræft? Undskyld, men hvis det var tilfældet, ville lidt flere nok være på det...
hvis den har helbredt kræft, fint nok.. Men hvad så med alle de sygdomme man kan få hvis ikke man får nok fedt? Salt? Proteiner? Osv?
hvad med kolesterol? Den bruges til at styre hormon balancen ? den bruges til at lave kønshormon?
Man er nødt til at tage valg for sine børn, når du vælger at give dem kød, tager du også et valg på deres vegne. Så sådan kan du ikke rigtig skætte det op.
Nu er jeg først og fremmest veganer af etiske årsager, men sundhed er også en stor del af grunden til at mine børn vil skulle opvokse vegetarisk.
Spiser du en varieret vegansk kost, kommer du ikke til at mangle noget, ligegyldig hvor i livet du er. Tilgengæld er der mange fordele.
Jeg har aldrig hørt om nogle der er blevet syge af vegansk kost, det er ikke rigtig en mulighed. Tilgengæld kan man blive syg af fejlernæring, og det er ligegyldigt om du er altspiser eller veganer, spiser du ikke varieret, så kommer du i underskud på et tidspunkt.
Fedt og salt er ikke sundt, og skal derfor helst ikke indtages yderligere, da det i forvejen findes i det meste mad.
Proteiner er intet problem på en plantebaseret diæt, det er efterhånden en gammel myte.
Vil også lige understrege at kolesterol ikke er sundt at indtage gennem kosten, og skal så vidt muligt undgås. Kroppen (leveren) producere selv den gode kolesterol (HDL)