Ømt emne-vegetar-veganer børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. september 2013

Albertsen92

Jeg spiser næsten intet kød, og det jeg spiser er økologisk og fra friland. Det samme er æg, mælk, smør osv.

Tror simpelthen ikke kød og mælk er så sundt som man tror. Komælk er til kalve, køer render jo heller ikke og drikker menneskemælk?!
Og alle de medicin rester der er i kød og mælk der ikke er øko kan heller ikke være sundt. For ikke at tale om det gmo foder de bliver fodret med.

Grøntsager, frugt og nødder har alt, hvad vi behøver

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. september 2013

baby012

Drømme skriver:

Forresten så må jeg erklære mig uenig med dig.

Mennesket er fra naturens side en plante- / frugtæder, og netop ikke et rovdyr. Hvordan i alverden vil du ellers forklare hvorfor vi har de tænder, vi har ?

Hehe  

se, synes måske du skal gå ind og se på menneskets udvikling igennem tiden... 

Aber er også til dels kødædere sjovt nok, også / især primaters som vi er nært beslægtede med.. 

kig på vores øjne, hvor de er placeret .. Kig så på en planteæder, og se på en kødæder.. 

Kødæddere kigger frem- planteædende kigger til siden.. 

Anmeld

10. september 2013

baby012

Albertsen92 skriver:

Jeg spiser næsten intet kød, og det jeg spiser er økologisk og fra friland. Det samme er æg, mælk, smør osv.

Tror simpelthen ikke kød og mælk er så sundt som man tror. Komælk er til kalve, køer render jo heller ikke og drikker menneskemælk?!
Og alle de medicin rester der er i kød og mælk der ikke er øko kan heller ikke være sundt. For ikke at tale om det gmo foder de bliver fodret med.

Grøntsager, frugt og nødder har alt, hvad vi behøver

Enig med mælkeprodukternr

Anmeld

10. september 2013

Albertsen92

baby012 skriver:

Synes stadig det lyder helt hen i vejret.. Fair nok voksne gør det.. men børn ?? 

Det synes jeg sku er for meget.. Men jeg er generelt imod at man tager en livsvarig beslutning på børns vegne.. 

Det jo helt åndsvagt så mange sygdomme man kan få, ved mangel på vitaminer og mineraler .. Helbredt kræft? Undskyld, men hvis det var tilfældet, ville lidt flere nok være på det... 

hvis den har helbredt kræft, fint nok.. Men hvad så med alle de sygdomme man kan få hvis ikke man får nok fedt? Salt? Proteiner? Osv?

hvad med kolesterol? Den bruges til at styre hormon balancen ? den bruges til at lave kønshormon? 

Du har jo så også taget et valg for dine børn i og med du serverer kød for dem ..

Anmeld

10. september 2013

Astoria

Profilbillede for Astoria
Anonym skriver:

Jeg bliver nødt til at høre jeres mening om den vegetar- veganer bølge flete og flere forældre hopper over på.
Så vidt jeg kan forstå sidder læger og enæringseksperter og ryster voldsomt på hovedet over den fremgang.
At de i højere grad er enige om at børn IKKE børn være hverken veganere eller vegetarer. Har hørt en læge sige det er chokerende så mangelfuld forældrenes viden er om konsekvenserne med de madplaner de laver for deres børn.

At børns fysiske opvækst kan gøres markant dårligere ved at droppe så mange basale fødevarer. At det er bevist at nogle af disse børn ved tjek rent faktisk ofte er i vitaminunderskud med nogle vitaminer trods forældrenes ihærdighed.
At de ofte får alt for lidt kalk til knogler og tænder.
Nu er jeg ikke ude på at svine folk til. Men hvorfor giver man ikke sine børn den ANBEFALEDE kost netop til børn der skal vokse og udvikle krop og hjerne?
Når de så bliver store nok til at forstå konsekvenserne af denne mangelfulde kost, så kan de tage stilling til om det er den vej de vil gå.
Jeg tænker bare det på en eller anden måde er at fratage sit barn et enormt sundhedsmæssigt behov?
Jeg ville ønske at jeg kunne give anonyme svar men jeg er desværre ikke plus medlem.
Og til sidst. Dette er ikke personæigt rettet mog dig som forælder hvis du har veganer/vegetar børn. Dette er et emne jeg længe har været forundtet over.

Uanset om man er veganer, vegetar eller omnivor så gælder det jo om at balancere sin diæt. Der er ingen tvivl om, at en ikke-balanceret diæt kan være skadelig uanset om man spiser kød eller ej. Jeg er ret sikker på der findes omnivorer der har en ligeså katestrofal kost som veganere eller vegetarer. Jeg er helt med på de selvfølgelig skal være mere opmærksomme på eventuelle underskud af vitaminer eller mineraler. Til gengæld viser undersøgelser, at risikoen for visse sygdomme kan reduceres med en begrænsning af indtaget af kød. Jeg spiser dog selv kød. 

Det må være et personligt valg. Dette valg vil selvfølgelig ofte påvirke ens børn, men det er der mange valg der gør. Så længe man er åben overfor andre holdninger, herunder barnets, ja så kan jeg ikke se det som et problem.

Så lige en general kommentar. Jeg mener helt klart man skal kunne rumme, at andre tager en andre velovervejet beslutning end en selv. Det skal begge parter i sådan en debat huske  

Anmeld

10. september 2013

Loa

Chel1992 skriver:

Nu ved jeg godt det ikke var mig den var henvendt til, men hvis barnet har levet udelukkende af veganisk kost i nogen år så vil barnet blive syg af at spise kød da barnets mave slet ikke er van til at fordøje noget der er så let fordøjeligt som kød er i forhold til grønt/bønner osv.  

Er det rigtigt?? Ej hvor vildt. Egentlig også lidt synd for barnet så....

Men maven kan vel vænnes til kød og lign igen kan den ikke? Mere hvis et på et tidspunkt ikke ønsker forældrenes valg?

Anmeld

10. september 2013

Loa

Demata skriver:

Så længe de er børn, skal de ikke have kød. 

Deres valg vil ikke være taget på baggrund af logiske eller velovervejede tanker, og jeg mener slet ikke børn er i stand til at tage den slags beslutninger. Der er nogle ting forældrene er nødt til at bestemme, ligesom mange forældre har regler omkring sukker eller andre ting, da de ganske enkelt ved bedst.

Mine børn vil jo være veganere fra undfangelsen, så det er ret usandsynligt de nogensinde skulle få lyst til at spise kød, det er ganske enkelt ikke mad i deres øjne, ligesom du nok heller ikke ser hund eller kat som mad. Men hvis det skulle ske, vil jeg tage en snak med dem om det, er det ældre børn der kan argumentere for deres valg, og hvor jeg kan mærke de har tænkt sig om, vil det være sådan det er. Men her snakker vi teenage alderen. 

Håber det var svar nok 

Det var da i hvert fald

Mit spørgsmål var også rent og skær nysgerrig og ikke dømmende overhovedet

Anmeld

10. september 2013

Demata

baby012 skriver:

Synes stadig det lyder helt hen i vejret.. Fair nok voksne gør det.. men børn ?? 

Det synes jeg sku er for meget.. Men jeg er generelt imod at man tager en livsvarig beslutning på børns vegne.. 

Det jo helt åndsvagt så mange sygdomme man kan få, ved mangel på vitaminer og mineraler .. Helbredt kræft? Undskyld, men hvis det var tilfældet, ville lidt flere nok være på det... 

hvis den har helbredt kræft, fint nok.. Men hvad så med alle de sygdomme man kan få hvis ikke man får nok fedt? Salt? Proteiner? Osv?

hvad med kolesterol? Den bruges til at styre hormon balancen ? den bruges til at lave kønshormon? 

Man er nødt til at tage valg for sine børn, når du vælger at give dem kød, tager du også et valg på deres vegne. Så sådan kan du ikke rigtig skætte det op.

Nu er jeg først og fremmest veganer af etiske årsager, men sundhed er også en stor del af grunden til at mine børn vil skulle opvokse vegetarisk.

Spiser du en varieret vegansk kost, kommer du ikke til at mangle noget, ligegyldig hvor i livet du er. Tilgengæld er der mange fordele.

Jeg har aldrig hørt om nogle der er blevet syge af vegansk kost, det er ikke rigtig en mulighed. Tilgengæld kan man blive syg af fejlernæring, og det er ligegyldigt om du er altspiser eller veganer, spiser du ikke varieret, så kommer du i underskud på et tidspunkt.

Fedt og salt er ikke sundt, og skal derfor helst ikke indtages yderligere, da det i forvejen findes i det meste mad.

Proteiner er intet problem på en plantebaseret diæt, det er efterhånden en gammel myte.

Vil også lige understrege at kolesterol ikke er sundt at indtage gennem kosten, og skal så vidt muligt undgås. Kroppen (leveren) producere selv den gode kolesterol (HDL)

Anmeld

10. september 2013

Demata

Loa skriver:

Det var da i hvert fald

Mit spørgsmål var også rent og skær nysgerrig og ikke dømmende overhovedet

Kan godt forstå man er nysgerrig, det er også ret anderledes

for at svare på dit spørgsmål til en anden, så kan maven godt vænnes til kød igen, man skal bare tage den med ro. For det er hårdt og svært at fordøje kød.

vil faktisk mene det er lettere at starte som vegetar og begynde at spise kød, end det er at starte som altspiser og skulke skifte til vegetar. Man bliver nemlig afhængig af animalske produkter, og vil så skulle på en slags afvænning

Anmeld

10. september 2013

Drømme

baby012 skriver:

Jeg synes det er en mere radikal beslutning at vælge kød til på sine børns vegne!

Om kræft er der bla. :

http://www.30bananasaday.com/forum/topics/80-10-10-and-cancer

https://www.youtube.com/watch?v=tXoe3w-v-3o

"Cancer is the last stage of disease and if you understand that disease is the body's natural way of detoxing, you will see that eating the best diet you can will cleanse your body a ton and the cancer will disappear.  The sugar thing about cancer is they say not to eat sugar because it feeds the cells.  Well these cells are your natural body cells that went crazy and turned into cancer cells.  Sugar feeds all cells in the body, and yes that would include cancer cells, but if you deprive your entire body the sugar (carbohydrates) it needs, it cannot do it's job properly and detox, therefore it wouldn't be able to rid yourself of the cancer. "

Jeg gætter på du stadig ikke har set videoen. Og hvis du ikke har det, tjekker du nok heller ikke de andre links.

Som sagt var min veninde til lægen efter ½ år hvor hun kun spiste frugt, og det var kun c vitamin hun manglede. Hun kan sove, har energi til at dyrke sport.

Jeg kan se Demata har svaret på dine andre spørgsmål.

Og mit gæt på, hvorfor der ikke er flere der spiser på den måde, er nok at de har samme holdning som dig - der er ikke nok der tror på det er rigtigt Og vi mennesker er trods alt et flokdyr.

"educate yourself"

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.