Ømt emne-vegetar-veganer børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. september 2013

Demata

baby012 skriver:

Leveren kan ikke selv producere kolosterol før barnet er to.. 

Men hvis alle veganer ammer til barnet er to, så fint nok.. De må vel ikke give mme da det jo er baseret på mælk  

Man kan godt finde vegansk modermælkserstatning, men personligt er jeg tilhænger af at amme. Nu har jeg ikke fået børn endnu, så kan kun krydse fingre for det vil gå let til den tid

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. september 2013

baby012

Demata skriver:

Man kan godt finde vegansk modermælkserstatning, men personligt er jeg tilhænger af at amme. Nu har jeg ikke fået børn endnu, så kan kun krydse fingre for det vil gå let til den tid

Kan ikke finde noget på nettet om det ? 

Hvor kan man få det? Og hvad er det så baseret på. ? 

Anmeld

11. september 2013

Frk. Himmelblå

Demata skriver:

Jeg kan forsikre dig om, at det ikke er svært tværtimod er det sjovt og spændende!Hvilke produkter er det du ikke tror man kan få som veganer?

Som jeg lidt tidligere har svaret en anden bruger, så er det primært i forhold til mme og så det med at undgå animalske ingredienser i alle produkter - fx æg og mælk.. Jeg tænker, at det må være svært. Hvad giver man et mme- spædbarn?

Anmeld

11. september 2013

Weber

Anonym skriver:

Jeg bliver nødt til at høre jeres mening om den vegetar- veganer bølge flete og flere forældre hopper over på.
Så vidt jeg kan forstå sidder læger og enæringseksperter og ryster voldsomt på hovedet over den fremgang.
At de i højere grad er enige om at børn IKKE børn være hverken veganere eller vegetarer. Har hørt en læge sige det er chokerende så mangelfuld forældrenes viden er om konsekvenserne med de madplaner de laver for deres børn.

At børns fysiske opvækst kan gøres markant dårligere ved at droppe så mange basale fødevarer. At det er bevist at nogle af disse børn ved tjek rent faktisk ofte er i vitaminunderskud med nogle vitaminer trods forældrenes ihærdighed.
At de ofte får alt for lidt kalk til knogler og tænder.
Nu er jeg ikke ude på at svine folk til. Men hvorfor giver man ikke sine børn den ANBEFALEDE kost netop til børn der skal vokse og udvikle krop og hjerne?
Når de så bliver store nok til at forstå konsekvenserne af denne mangelfulde kost, så kan de tage stilling til om det er den vej de vil gå.
Jeg tænker bare det på en eller anden måde er at fratage sit barn et enormt sundhedsmæssigt behov?
Jeg ville ønske at jeg kunne give anonyme svar men jeg er desværre ikke plus medlem.
Og til sidst. Dette er ikke personæigt rettet mog dig som forælder hvis du har veganer/vegetar børn. Dette er et emne jeg længe har været forundtet over.

jeg tænker at vegetarer og veganere har sat sig ind i hvilke vitaminer, mineraler og proteiner de tager ud af kosten. mange af de gode ting i kød kan sagtens erstattes gennem andre fødevarer. 

jeg synes da det er langt værre med forældre, som lader der børn blive fyldt med pommes frites, pasta, fedt, salt og sukker. og tror ærigt der er langt flere forældre, som ikke lærer der børn om sunde kostvaner, hos "alm. spisende" familier end hos vegetar familier.. 

Anmeld

11. september 2013

Perla

Maria mortil3 skriver:

Hvorfor i alverden svare du så tilbage med ligeså dårlige indlæg. at en enkelt veganerbarn er blevet indlagt på et år, kommer i nyhederne. Men hvad  med alle de børn som bliver indlagt pga type2 diabetes, og ovenikøbet også hjertekarsygdomme i england og usa??? De kommer ikke på forsiden vel? Men det viser jo bare hvor sjældent det sker

Øhhh jeg tror slet ikke jeg forstår din vrede. Jeg har INGEN steder skrevet om indlagte børn........jeg henviser til et engelsk citat omkring kræft!!

Så vi skal vist ikke til at diskutere dårlige indlæg........

Det engelske indlæg er uvidenskabeligt og har ingen hold i virkeligheden! Det er der jeg reagerer.......tænk hvis det var SÅ nemt at komme af med kræft......hvor ville det hele så se meget anderledes ud!

Måske du skal finde det indlæg du er gal på og rette henvendelse der!

Anmeld

11. september 2013

Demata

Frk. Himmelblå skriver:

Som jeg lidt tidligere har svaret en anden bruger, så er det primært i forhold til mme og så det med at undgå animalske ingredienser i alle produkter - fx æg og mælk.. Jeg tænker, at det må være svært. Hvad giver man et mme- spædbarn?

Det jeg mente var, hvilke produkter er det der er mælk og æg i, man som veganer skulle få problemer med? For mig at se findes der ikke meget, hvis noget overhovedet, en veganer ville gå glip af

som nævnt tidligere findes der vegansk mme, er ikke sikker på mærker osv, da jeg hverken er gravid, eller har planer om at benytte mig af det () men ved andre har brugt det, så det findes bestemt. Når det en dag bliver aktuelt, vil jeg undersøge nærmere

Anmeld

11. september 2013

CroQuis

Isabella_mor skriver:

Jeg er selv gået hen og blevet mere g mere vegetar (skærer ned på kødet og spiser måske kun kød en-to gange om måneden) når jeg laver mad herhjemme så er det som regel vegetarisk. Min kæreste vil gerne have kød, og nogengange vil villads også. Plus han får kød på madpakken og i vuggeren (madordningen) 

nu skal det lge siges at være vegetar er ikke bare noget man bliver fra den ene dag til den anden. jeg giver afkald på kødet primært pga den industri som der er i dag. Dyrene har det ikke godt og de lever i meget kort tid i forhold til hvor langt et liv de rent faktisk kan få, og det liv er et rigtig dårligt liv. Det vil jeg ikke støtte op om, derfor har jeg valgt at sige, at så vil jeg ikke spise kød. Kun hvis det f.eks kommer fra nogen jeg kender som jeg ved har kyllinger/høns f.eks. Som har haft et godt liv osv. Hellere et end at købe noget i supermarkederne. Men den slags mennesker kender jeg slet ikke. 

Er bare lige nysgerrig..  Og spørgsmålet er ikke kun til dig, men alle vegetarer/veganere 

Kunne man så ikke, i stedet for at vælge kødet helt fra - så købe noget frilands/øko kød fx et par gange om ugen - evt fra en man har tillid til eller på anden måde ved, at dyrene har det godt 

For som jeg lige har læst det i tråden, er den primære grund til "vegetarisme" (eller hvad man kalder det) nemlig grundet dyrenes opvækst og liv...  Men hvis vegetarerne nu havde muligheden for at vælge kød fra dyr der havde et godt liv, ville de så gøre det, eller fortsætte som vegetarer/vaganere?

Anmeld

11. september 2013

Isabella_mor

CroQuis skriver:

Er bare lige nysgerrig..  Og spørgsmålet er ikke kun til dig, men alle vegetarer/veganere 

Kunne man så ikke, i stedet for at vælge kødet helt fra - så købe noget frilands/øko kød fx et par gange om ugen - evt fra en man har tillid til eller på anden måde ved, at dyrene har det godt 

For som jeg lige har læst det i tråden, er den primære grund til "vegetarisme" (eller hvad man kalder det) nemlig grundet dyrenes opvækst og liv...  Men hvis vegetarerne nu havde muligheden for at vælge kød fra dyr der havde et godt liv, ville de så gøre det, eller fortsætte som vegetarer/vaganere?

Mange finder ud af at kød egentlig ikke er nødvendigt. Så er det vel bare lettere at vælge det fra.

men dem jeg kender sybes jo også generelt at dyr ikke skal spises. Og derfor holder de sig fra det. 

Anmeld

12. september 2013

Hyacinth

Jeg synes, at hver forælder bør vælge den kost, som de synes passer deres familie, så længe den er forsvarlig og følger de "gengse" anbefalinger ift. at spise en varieret kost, der er rig på vitaminer og hvad der dertil hører

De fleste forældre vil vel bare deres barn det bedste ud fra, hvad de mener er den bedste livsstil. Det er jo fair nok. Jeg tror ikke, at børn tænker sååå meget over om Per spiser det ene eller andet slags pålæg i madpakken.

Dog vil jeg sige, at jeg mener, at man som alm. forælder i sig selv har et stort ansvar for at spise fornuftigt, så ens barn er dækket godt ind, men! En vegetar/veganer skal virkelig gøre en STOR indsats for det, da der ER risiko for vitaminmangel - heriblandt B12 vitaminmangel, som faktisk kan have alvorlige følger, hvis man ikke er opmærksom på kilderne til denne type vitamin.
Det kræver mere at få alle vitaminer m.m. når man ikke spiser animalsk og mejeriprodukter, så derfor er min holdning klart;

Hvis du har styr på det/sætter dig ordentligt ind i kosten, så fair nok. Hvis man ikke sætter sig ordentligt ind i det, vil jeg mene, at det er decideret uansvarligt at lade sit barn spise på disse måder.

Anmeld

12. september 2013

Hyacinth

Hov og lige et link, nu når jeg påstår noget

http://www.netdoktor.dk/vitaminer/vitaminb12.htm

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.