Ømt emne-vegetar-veganer børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. september 2013

Laulund87

MorDk skriver:

Her er det jeg tænker hvorfor er der så så mange børn som er veganere/vegetarer der er i vitaminunderskud?

Men ja dem der virkelig har sat sig ind i det, og som ikke bare ridder med på bølgen... de er nok klar over hvordan man sammensætter kosten rigtig.

Har du et link på det? Det har jeg ikke hørt om

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. september 2013

MorDk

Laulund87 skriver:

Har du et link på det? Det har jeg ikke hørt om

Nej er heller ikke sikker... det blev bare nævn her tidligere?

Anmeld

10. september 2013

Natalia Nissen

Hmm. Ærgeligt at et mælke og kød land som Danmark ikke kan rumme os andre plante spisere. Så er ris og soja forkert, så er der ikke nok protein og B12 i en plantekost. Sikker en gang ævl. Er man nervøs for vitaminer og mineraler så tag en god vitamin pille. Hvad er problemet. Det er så synd at der i et land som danmark med så mange syge (diabetes, kræft, knogleskørhed m.m.) stadigvæk såes tvivl om hvorvidt det er bedre med vital planteføde kontra død mishandlet kød.

Har personligt været veganer i 20 år, med korte perioder som vegetar hvor spiste æg og mælkeprodukter ude. De sidste 10 år har jeg været 100 % veganer. Kan godt finde på at sige at jeg har været veganer i 20 år pågrund af at det er så lidt æg og mælkeprodukter jeg har fået. Kan kun sige at jeg er super stærk og meget ung i krop og sind og at det er den mest fantastiske og givende rejse man kan bevæge sig ud på. Det er selvfølgelig vigtigt med nok og groft mad ligesom det er for alle andre. Jeg elsker grove kulhydrater og er ikke bange for ikke at få nok proteiner. Der er proteiner i glutenfri (lever glutenfrit på 1 år) havre, rå grønt og frugt, linser, bønner, nødder, så hvorfor alt den angst. Mine børn er nogle smukke stærke veganere,-den ene dog vegetar siden okt pga speciel kost hvor man skal have meget fedt og næsten ingen kulhydrat, så han får æg. Jeg lover dig at hvis du er stærk og sætter dig ind i det at leve vegansk så bliver du og dine børn kun beriget. Jeg har selv igennem alle disse år været igennem skræmmekampagner, udlukkelse og rysten på hovedet. Dengang var det sværere at være vegansk så jeg sagde nogle gange at det var pga allergi,-simpelthen for at få fred og indtil at folk ligesom havde vænnet sig til tanken. Det er da heller ikke løgn da jeg har intollerence overfor mælk og gluten, så det var også en hjælp at bruge det med at være allergisk så folk kunne slappe af, og jeg kunne hygge mig. Hi hi, ja det noget sjov noget det med vaner, mad og fællesskab. God rejse.

Anmeld

10. september 2013

mpr

Loa skriver:

Men hvis dine børn på et tidspunkt ønsker at smage kød er det så forbudt eller?

Her tænker jeg når de selvfølgelig er lidt større, feks BH eller skolealder og er på besøg hos venner..

Nu ved jeg godt det ikke var mig den var henvendt til, men hvis barnet har levet udelukkende af veganisk kost i nogen år så vil barnet blive syg af at spise kød da barnets mave slet ikke er van til at fordøje noget der er så let fordøjeligt som kød er i forhold til grønt/bønner osv.  

Anmeld

10. september 2013

Drømme

Chel1992 skriver:

Nu ved jeg godt det ikke var mig den var henvendt til, men hvis barnet har levet udelukkende af veganisk kost i nogen år så vil barnet blive syg af at spise kød da barnets mave slet ikke er van til at fordøje noget der er så let fordøjeligt som kød er i forhold til grønt/bønner osv.  

Kød er ikke let at fordøje, det er frugt og grønt tilgengæld, og det er det der kan gå galt hvis man spiser kød efter flere år. 

Anmeld

10. september 2013

Månemama

Hej anonyme 

En veganer-mor melder sig på banen.

Jeg har været veganer i 3 år (og vegetar 3 år inden da) og min søn på 14 ½ måned har været veganer siden undfangelsen. Min søn er sund og rask og både hans krop og hjerne udvikler sig præcis som den skal. Da jeg blev vegetar for 6 år siden blev jeg for alvor interesseret i kost og sundhed, hvilket også var én af årsagerne til at jeg valgte at bleve vegetar og sidenhen veganer, så jeg har selvfølgelig også læst en masse spændende omkring sund, vegansk kost i forhold til børn da jeg blev gravid og blev mor. ...og jeg holder mig stadigvæk orienteret, ligesom du måske også gør, blot som altspisende. ( Her kan du blive lidt klogere på vegansk kost til babyer)

Min kæreste og jeg vælger at leve vegansk sammen med vores søn FORDI vi mener det er den sundeste, mest bæredygtige og mest dyre-venlige måde at leve på. Der er selvfølgelig altid plads til forbedringer, for hverdagen og trætheden sniger sig vel ind på os alle. Men alle hans behov bliver skam dækket, og mht. "at fratage" sit barn forskellige valg, så føler jeg tvært imod, at vi giver ham valget, idet han er født veganer og senerehen selv kan vælge. Jeg håber selvfølelig den gode udvikling ("bølgen" som du beskriver den) fortsætter, og at det, når han bliver voksen er helt normalt at være veganer.

Halløjsa - her har vi ham. En sund og rask og fræk veganer unge

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

10. september 2013

Drømme

Jeg er relativt ny som veganer. Gik over til at være vegetar i foråret, og ca en måned efter droppede jeg også dyre produkterne.

For lige at få det på plads - en vegetar spiser ikke kød - heller ikke fisk eller fjerkræ.

En veganer spiser hverken kød eller dyreprodukter - det vil sige en veganer hverken drikker mælk, spiser mælkeprodukter, (fløde, yoghurt, ost og alt det andet), heller ikke fisketabeletter, æg eller produkter med galetine bare for at nævne lidt.

Mit mål er at blive en "raw, high carb, low fat, 100% vegan" hvor jeg primært kommer til at leve af frugt.

Og det er også det jeg ønsker for min datter. Men det er tilgengæld ikke let, når hendes far både er jæger og igang med at uddanne sig til slagter  

Og for jer der har alverdens grimme ord at sige om kun at leve af frugt, prøv lige at se denne 5-6 minutters video:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=VQxk8exaV0U#t=10

Vi vil jo alle det bedste for vores børn. Og det der er vores egen overbevisning er selvfølgelig også det vi prøver at give videre til vores børn. Og jeg har endelig fundet det, der er det rette for mig.

Anmeld

10. september 2013

baby012

Ni har jeg en søster som er kost-vejleder med speciale i børn og gravide.. 

Og må ærligt indrømme at jeg ryster på hovedet over at man tager sådan en beslutning på sit barns vegne... 

Det altså ikke bare lige så enkelt hvis de gerne vil have kød en dag.. Det kan deres mave så slet ikke klare.. 

Mennesket er fra naturens side et rovdyr.. Men bevares, der er ko heller ikke meget kød i hundemad, men det har konsekvenser Senere i livet for en hund hvis den udelukkende har fået det korn og grønt der er i hundefodder.. Og det er jeg sikker på at der også er hvis mennesket ikke udsættes for kød. 

Anmeld

10. september 2013

baby012

Drømme skriver:

Jeg er relativt ny som veganer. Gik over til at være vegetar i foråret, og ca en måned efter droppede jeg også dyre produkterne.

For lige at få det på plads - en vegetar spiser ikke kød - heller ikke fisk eller fjerkræ.

En veganer spiser hverken kød eller dyreprodukter - det vil sige en veganer hverken drikker mælk, spiser mælkeprodukter, (fløde, yoghurt, ost og alt det andet), heller ikke fisketabeletter, æg eller produkter med galetine bare for at nævne lidt.

Mit mål er at blive en "raw, high carb, low fat, 100% vegan" hvor jeg primært kommer til at leve af frugt.

Og det er også det jeg ønsker for min datter. Men det er tilgengæld ikke let, når hendes far både er jæger og igang med at uddanne sig til slagter  

Og for jer der har alverdens grimme ord at sige om kun at leve af frugt, prøv lige at se denne 5-6 minutters video:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=VQxk8exaV0U#t=10

Vi vil jo alle det bedste for vores børn. Og det der er vores egen overbevisning er selvfølgelig også det vi prøver at give videre til vores børn. Og jeg har endelig fundet det, der er det rette for mig.

Det er nemlig lige det du siger der til sidst.. Det rette for DIG, hvorfor ikke vente med at fin datter skal blive det? Til hun selv kan vælge  

Anmeld

10. september 2013

Demata

Loa skriver:

Men hvis dine børn på et tidspunkt ønsker at smage kød er det så forbudt eller?

Her tænker jeg når de selvfølgelig er lidt større, feks BH eller skolealder og er på besøg hos venner..

Så længe de er børn, skal de ikke have kød. 

Deres valg vil ikke være taget på baggrund af logiske eller velovervejede tanker, og jeg mener slet ikke børn er i stand til at tage den slags beslutninger. Der er nogle ting forældrene er nødt til at bestemme, ligesom mange forældre har regler omkring sukker eller andre ting, da de ganske enkelt ved bedst.

Mine børn vil jo være veganere fra undfangelsen, så det er ret usandsynligt de nogensinde skulle få lyst til at spise kød, det er ganske enkelt ikke mad i deres øjne, ligesom du nok heller ikke ser hund eller kat som mad. Men hvis det skulle ske, vil jeg tage en snak med dem om det, er det ældre børn der kan argumentere for deres valg, og hvor jeg kan mærke de har tænkt sig om, vil det være sådan det er. Men her snakker vi teenage alderen. 

Håber det var svar nok 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.