Ømt emne-vegetar-veganer børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10.342 visninger
79 svar
75 synes godt om
9. september 2013

Anonym trådstarter

Jeg bliver nødt til at høre jeres mening om den vegetar- veganer bølge flete og flere forældre hopper over på.
Så vidt jeg kan forstå sidder læger og enæringseksperter og ryster voldsomt på hovedet over den fremgang.
At de i højere grad er enige om at børn IKKE børn være hverken veganere eller vegetarer. Har hørt en læge sige det er chokerende så mangelfuld forældrenes viden er om konsekvenserne med de madplaner de laver for deres børn.

At børns fysiske opvækst kan gøres markant dårligere ved at droppe så mange basale fødevarer. At det er bevist at nogle af disse børn ved tjek rent faktisk ofte er i vitaminunderskud med nogle vitaminer trods forældrenes ihærdighed.
At de ofte får alt for lidt kalk til knogler og tænder.
Nu er jeg ikke ude på at svine folk til. Men hvorfor giver man ikke sine børn den ANBEFALEDE kost netop til børn der skal vokse og udvikle krop og hjerne?
Når de så bliver store nok til at forstå konsekvenserne af denne mangelfulde kost, så kan de tage stilling til om det er den vej de vil gå.
Jeg tænker bare det på en eller anden måde er at fratage sit barn et enormt sundhedsmæssigt behov?
Jeg ville ønske at jeg kunne give anonyme svar men jeg er desværre ikke plus medlem.
Og til sidst. Dette er ikke personæigt rettet mog dig som forælder hvis du har veganer/vegetar børn. Dette er et emne jeg længe har været forundtet over.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. september 2013

Hullabullabulla

Anonym skriver:

Jeg bliver nødt til at høre jeres mening om den vegetar- veganer bølge flete og flere forældre hopper over på.
Så vidt jeg kan forstå sidder læger og enæringseksperter og ryster voldsomt på hovedet over den fremgang.
At de i højere grad er enige om at børn IKKE børn være hverken veganere eller vegetarer. Har hørt en læge sige det er chokerende så mangelfuld forældrenes viden er om konsekvenserne med de madplaner de laver for deres børn.

At børns fysiske opvækst kan gøres markant dårligere ved at droppe så mange basale fødevarer. At det er bevist at nogle af disse børn ved tjek rent faktisk ofte er i vitaminunderskud med nogle vitaminer trods forældrenes ihærdighed.
Nu er jeg ikke ude på at svine folk til. Men hvorfor giver man ikke sine børn den ANBEFALEDE kost netop til børn der skal vokse og udvikle krop og hjerne?
Når de så bliver store nok til at forstå konsekvenserne af denne mangelfulde kost, så kan de tage stilling til om det er den vej de vil gå.
Jeg tænker bare det på en eller anden måde er at fratage sit barn et enormt sundhedsmæssigt behov?
Jeg ville ønske at jeg kunne give anonyme svar men jeg er desværre ikke plus medlem.
Og til sidst. Dette er ikke personæigt rettet mog dig som forælder hvis du har veganer/vegetar børn. Dette er et emne jeg længe har været forundtet over.

Er vidst for kødglad til at blive vegetar

Men altså jeg har ikke det store problem med at børn spiser vegetarkost. Den indeholder fisk, som indeholder masser af gode fedtsyrer Men dem som lever hardcore veganer-stile uden nogen form for kød, ja det forstår jeg ikke, men hvis de kan formå at tilføje fedtsyrer og vitaminer til deres børn så de får en sund opvækst - ja så ser jeg faktisk ikke noget problem i det..

Uanset hvad så er det forældrenes ansvar at deres børn får den korrekte næring, gennem hvad betyder ikke så meget for mig

Anmeld

9. september 2013

Laulund87

Jeg er helt sikker på at forældre der er vegetarer eller veganere har sat sig ind i hvordan man ellers får vitaminer og næringsstoffer så barnet stadig får de ting. Så det er slet ikke noget der rører mig, vi er jo alle forskellige med forskellige meninger og værdier

Anmeld

9. september 2013

DianaRJS

Anonym skriver:

jeg har en søn man skulle tro var vegetar, han spiser ikke kød, utrolig nok for vi andre er meatlovers!   men ihvertfald får vi andre frikadeller vil han ikke have det overhovedet, derimod laver vi dog så meget andet til ahm så vi er sikre på han får de vitaminer osv han skal, alt det er faktisk lavet i samarbejde med lægen da man jo ikke kan tvinge et barn til at spise alt.

men tror nu også de forældre der går rigtig meget op i det nu nok har styr på hvordan børnene så ellers får de vitaminer der er styr på

Anmeld

9. september 2013

modesty

Der findes vel nogle ganske få skræmmeeksempler, men ellers vil forældre der giver deres børn vegetar/veganer kost jo sætte sig godt og grundigt ind hvilke fødevarer der kan supplere med de proteiner og fedtstoffer som barnet ikke får via kød og evt. mælkeprodukter.

Jeg tror heller ikke at man skal glemme at vi er et landbrugsland der gør os i kød og mælkeprodukter og at det også spiller ind på holdningen og mentaliteten herhjemme - også blandt sundhedspersonale. Hvis du spurgte en japansk eller en thailansk eller whatever læge, ville du sikkert få en helt anden og tredje holdning.

Anmeld

10. september 2013

Anonym trådstarter

Jeg tænker helt sikkert også mere i retning af fisk og mælk. Ingen siger man skal spise bøf og svin. Men jeg tænker samtidigt der må være en god grund til at det er frarådet børn at være vegetarer men især veganere.:-)

Anmeld

10. september 2013

Demata

Jeg er veganer, og det skal mine fremtidige børn selvfølgelig også være.

jeg er sikker på alle forældre ønsker det bedste for deres børn, og det er vel derfor vi tager de valg vi gør vi vil give vores børn den bedste start, og de værdiger vi mener er gode

Anmeld

10. september 2013

Loa

Demata skriver:

Jeg er veganer, og det skal mine fremtidige børn selvfølgelig også være.

jeg er sikker på alle forældre ønsker det bedste for deres børn, og det er vel derfor vi tager de valg vi gør vi vil give vores børn den bedste start, og de værdiger vi mener er gode

Men hvis dine børn på et tidspunkt ønsker at smage kød er det så forbudt eller?

Her tænker jeg når de selvfølgelig er lidt større, feks BH eller skolealder og er på besøg hos venner..

Anmeld

10. september 2013

modesty

Anonym skriver:

Jeg tænker helt sikkert også mere i retning af fisk og mælk. Ingen siger man skal spise bøf og svin. Men jeg tænker samtidigt der må være en god grund til at det er frarådet børn at være vegetarer men især veganere.:-)

Man kan jo give kosttilskud i form af fiskeolie og kalk. Derudover kan man finde omegafedtsyrer i andet end fisk, og kalcium i andet end mælk. Og det er desuden ret tvivlsomt at vi har brug for så meget mælk som vi får at vide herhjemme.

Anmeld

10. september 2013

MorDk

Laulund87 skriver:

Jeg er helt sikker på at forældre der er vegetarer eller veganere har sat sig ind i hvordan man ellers får vitaminer og næringsstoffer så barnet stadig får de ting. Så det er slet ikke noget der rører mig, vi er jo alle forskellige med forskellige meninger og værdier

Her er det jeg tænker hvorfor er der så så mange børn som er veganere/vegetarer der er i vitaminunderskud?

Men ja dem der virkelig har sat sig ind i det, og som ikke bare ridder med på bølgen... de er nok klar over hvordan man sammensætter kosten rigtig.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.