Ømt emne-vegetar-veganer børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. september 2013

Demata

Drømme skriver:

Jeg er relativt ny som veganer. Gik over til at være vegetar i foråret, og ca en måned efter droppede jeg også dyre produkterne.

For lige at få det på plads - en vegetar spiser ikke kød - heller ikke fisk eller fjerkræ.

En veganer spiser hverken kød eller dyreprodukter - det vil sige en veganer hverken drikker mælk, spiser mælkeprodukter, (fløde, yoghurt, ost og alt det andet), heller ikke fisketabeletter, æg eller produkter med galetine bare for at nævne lidt.

Mit mål er at blive en "raw, high carb, low fat, 100% vegan" hvor jeg primært kommer til at leve af frugt.

Og det er også det jeg ønsker for min datter. Men det er tilgengæld ikke let, når hendes far både er jæger og igang med at uddanne sig til slagter  

Og for jer der har alverdens grimme ord at sige om kun at leve af frugt, prøv lige at se denne 5-6 minutters video:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=VQxk8exaV0U#t=10

Vi vil jo alle det bedste for vores børn. Og det der er vores egen overbevisning er selvfølgelig også det vi prøver at give videre til vores børn. Og jeg har endelig fundet det, der er det rette for mig.

Tillykke med dit valg! 

Det er så skønt at være veganer, glæd dig til det næste stykke tid

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. september 2013

Demata

Månemama skriver:

Hej anonyme 

En veganer-mor melder sig på banen.

Jeg har været veganer i 3 år (og vegetar 3 år inden da) og min søn på 14 ½ måned har været veganer siden undfangelsen. Min søn er sund og rask og både hans krop og hjerne udvikler sig præcis som den skal. Da jeg blev vegetar for 6 år siden blev jeg for alvor interesseret i kost og sundhed, hvilket også var én af årsagerne til at jeg valgte at bleve vegetar og sidenhen veganer, så jeg har selvfølgelig også læst en masse spændende omkring sund, vegansk kost i forhold til børn da jeg blev gravid og blev mor. ...og jeg holder mig stadigvæk orienteret, ligesom du måske også gør, blot som altspisende. ( Her kan du blive lidt klogere på vegansk kost til babyer)

Min kæreste og jeg vælger at leve vegansk sammen med vores søn FORDI vi mener det er den sundeste, mest bæredygtige og mest dyre-venlige måde at leve på. Der er selvfølgelig altid plads til forbedringer, for hverdagen og trætheden sniger sig vel ind på os alle. Men alle hans behov bliver skam dækket, og mht. "at fratage" sit barn forskellige valg, så føler jeg tvært imod, at vi giver ham valget, idet han er født veganer og senerehen selv kan vælge. Jeg håber selvfølelig den gode udvikling ("bølgen" som du beskriver den) fortsætter, og at det, når han bliver voksen er helt normalt at være veganer.

Halløjsa - her har vi ham. En sund og rask og fræk veganer unge

Han ser super lækker og sund ud, Luna 

Anmeld

10. september 2013

Demata

MorDk skriver:

Nej er heller ikke sikker... det blev bare nævn her tidligere?

Det er en fordom, og derfor heller ikke sandt

Anmeld

10. september 2013

Drømme

baby012 skriver:

Det er nemlig lige det du siger der til sidst.. Det rette for DIG, hvorfor ikke vente med at fin datter skal blive det? Til hun selv kan vælge  

Ja, jamen det er jo netop for hun selv kan vælge senere i livet, hvis hun ønsker at leve anderledes. Det er præcis den samme diskussion hendes far og jeg har haft.

Jeg mener, at hun ikke skal udsættes for forstoppelse og halv fordærvet mad i hendes tarmsystem hverandet end hun selv ønsker det. Og jeg kalder kød for halv fordærvet fordi det lige skal stå nogle dage / uger fra det er slået ihjel til det "smager godt nok til vi vil spise det". Det er derved ikke frisk og letfordøjeligt som frugt og grønt er.

Har du set videoen jeg satte ind ?

Der er flere af de børn, der kun har fået frugt i deres liv. Intet kød. Ingen komælk. Ingen brød.

Og de, der kun har levet på frugt (og grønt) har ALDRIG været syge !

Folk der er gået over til den kost har helbedt sygsomme som KRÆF for pokker. Personer med overdræven fedme, som er gået over til den kost, har opnået en ideal vægt, uden af skulle spare på appetiten. Og de har facebook profiler og youtube kanaler, så hvis nogen vil i kontakt med dem, så skriv, så skal jeg nok sende links.

Frugt har alle de vitaminer, proteiner, kulhydrater og fedt som vi har brug for. 

Jeg har en veninde, og det er hende jeg kan takke for, at jeg fik interessen for denne kost (jeg ved du læser med darling ). Hun har haft diverse problemer med både sin fordøjelse, din søvn og sin kost, men efter hun gik over til at blive rå veganer, har hun altså fået det meget bedre. Hun var ved lægen i sommers efter at have levet af frugt i et halvt år, og det eneste hun manglede (til lægens store overraskelse!) var C vitaminer. Lidt ekstra appelsin juice og så burde det løse sig

Min datter havde noget mave-tarm infektion i foråret, og det var egentlig i den forbindelse jeg begyndte at undersøge om mælk er så godt for os som alle siger. Vi fik besked fra lægen om at prøve at lade være med at give hende mælk og mælke produkter i et stykke tid, og mindsanten om ikke hun fik det bedre ! Det skal lige sige, at hun havde været syg on / off i 6 måneder før det (det vil sige fra hun var ca ½ år, og vi begyndte at give hende komælk) Og da vi stoppede med mælken gik der kun et par dage før hun var rask. Og før det var hun blevet tjekket for diabetes (vi har haft problemer med at få hende til at spise nok så hun har været en tynd lille en) og laktoseintolerens, men hun fejlede intet. Alligevel begyndte hun at spise og være rask efter vi stoppede med komælken !

Anmeld

10. september 2013

Drømme

Demata skriver:

Tillykke med dit valg! 

Det er så skønt at være veganer, glæd dig til det næste stykke tid

Mange tak  

Har aldrig haft det bedre Mere energi, mere livsglad 

Anmeld

10. september 2013

Drømme

Demata skriver:

Så længe de er børn, skal de ikke have kød. 

Deres valg vil ikke være taget på baggrund af logiske eller velovervejede tanker, og jeg mener slet ikke børn er i stand til at tage den slags beslutninger. Der er nogle ting forældrene er nødt til at bestemme, ligesom mange forældre har regler omkring sukker eller andre ting, da de ganske enkelt ved bedst.

Mine børn vil jo være veganere fra undfangelsen, så det er ret usandsynligt de nogensinde skulle få lyst til at spise kød, det er ganske enkelt ikke mad i deres øjne, ligesom du nok heller ikke ser hund eller kat som mad. Men hvis det skulle ske, vil jeg tage en snak med dem om det, er det ældre børn der kan argumentere for deres valg, og hvor jeg kan mærke de har tænkt sig om, vil det være sådan det er. Men her snakker vi teenage alderen. 

Håber det var svar nok 

Yes, det er netop det jeg mener !

Anmeld

10. september 2013

lycly

Ej nu stopper det simpelthen.. Både min søster og jeg er vokset op som vegetarer og vi har aldrig manglet noget. Vi fik masser af fisk, mælk osv. Så rooo på folkens, det er ikke fordi at der nu kommer en masse usunde børn med mangel på kalk, vitaminer og jeg ved ikke hvad.

Har heeeele min barndom skulle høre på "Aaaarj hvad spiser I så, får I overhoved noget mad"? SELVFØLGELIG fik vi mad, at folk siger sådan er bare et tegn på uvidenhed. "Kødspisere" (nogen, ikke alle selvfølgelig) har et mega forsnævret billede af mad og kan SLET ikke forestille sig hvad man ellers skal spise hvis man dog ikke spiser flæskesteg og pølser hver dag.

Igen, min søster og jeg har aldrig manglet noget, aldrig haft de vilde sygdomme, er ikke overvægtige eller undervægtige osv, så børn skal nok klare sig uden kød - og jeg er sikker på at veganere har styr på at give deres børn tilskud HVIS der er noget de mangler.

Anmeld

10. september 2013

baby012

LuLy skriver:

Ej nu stopper det simpelthen.. Både min søster og jeg er vokset op som vegetarer og vi har aldrig manglet noget. Vi fik masser af fisk, mælk osv. Så rooo på folkens, det er ikke fordi at der nu kommer en masse usunde børn med mangel på kalk, vitaminer og jeg ved ikke hvad.

Har heeeele min barndom skulle høre på "Aaaarj hvad spiser I så, får I overhoved noget mad"? SELVFØLGELIG fik vi mad, at folk siger sådan er bare et tegn på uvidenhed. "Kødspisere" (nogen, ikke alle selvfølgelig) har et mega forsnævret billede af mad og kan SLET ikke forestille sig hvad man ellers skal spise hvis man dog ikke spiser flæskesteg og pølser hver dag.

Igen, min søster og jeg har aldrig manglet noget, aldrig haft de vilde sygdomme, er ikke overvægtige eller undervægtige osv, så børn skal nok klare sig uden kød - og jeg er sikker på at veganere har styr på at give deres børn tilskud HVIS der er noget de mangler.

Men en veganer spiser jo hverken æg eller fisk, eller drikker mælk ? 

De spiser eller drikker intet som er fra dyr af nogen art! 

Anmeld

10. september 2013

Drømme

baby012 skriver:

Ni har jeg en søster som er kost-vejleder med speciale i børn og gravide.. 

Og må ærligt indrømme at jeg ryster på hovedet over at man tager sådan en beslutning på sit barns vegne... 

Det altså ikke bare lige så enkelt hvis de gerne vil have kød en dag.. Det kan deres mave så slet ikke klare.. 

Mennesket er fra naturens side et rovdyr.. Men bevares, der er ko heller ikke meget kød i hundemad, men det har konsekvenser Senere i livet for en hund hvis den udelukkende har fået det korn og grønt der er i hundefodder.. Og det er jeg sikker på at der også er hvis mennesket ikke udsættes for kød. 

Forresten så må jeg erklære mig uenig med dig.

Mennesket er fra naturens side en plante- / frugtæder, og netop ikke et rovdyr. Hvordan i alverden vil du ellers forklare hvorfor vi har de tænder, vi har ?

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

10. september 2013

baby012

Drømme skriver:

Ja, jamen det er jo netop for hun selv kan vælge senere i livet, hvis hun ønsker at leve anderledes. Det er præcis den samme diskussion hendes far og jeg har haft.

Jeg mener, at hun ikke skal udsættes for forstoppelse og halv fordærvet mad i hendes tarmsystem hverandet end hun selv ønsker det. Og jeg kalder kød for halv fordærvet fordi det lige skal stå nogle dage / uger fra det er slået ihjel til det "smager godt nok til vi vil spise det". Det er derved ikke frisk og letfordøjeligt som frugt og grønt er.

Har du set videoen jeg satte ind ?

Der er flere af de børn, der kun har fået frugt i deres liv. Intet kød. Ingen komælk. Ingen brød.

Og de, der kun har levet på frugt (og grønt) har ALDRIG været syge !

Folk der er gået over til den kost har helbedt sygsomme som KRÆF for pokker. Personer med overdræven fedme, som er gået over til den kost, har opnået en ideal vægt, uden af skulle spare på appetiten. Og de har facebook profiler og youtube kanaler, så hvis nogen vil i kontakt med dem, så skriv, så skal jeg nok sende links.

Frugt har alle de vitaminer, proteiner, kulhydrater og fedt som vi har brug for. 

Jeg har en veninde, og det er hende jeg kan takke for, at jeg fik interessen for denne kost (jeg ved du læser med darling ). Hun har haft diverse problemer med både sin fordøjelse, din søvn og sin kost, men efter hun gik over til at blive rå veganer, har hun altså fået det meget bedre. Hun var ved lægen i sommers efter at have levet af frugt i et halvt år, og det eneste hun manglede (til lægens store overraskelse!) var C vitaminer. Lidt ekstra appelsin juice og så burde det løse sig

Min datter havde noget mave-tarm infektion i foråret, og det var egentlig i den forbindelse jeg begyndte at undersøge om mælk er så godt for os som alle siger. Vi fik besked fra lægen om at prøve at lade være med at give hende mælk og mælke produkter i et stykke tid, og mindsanten om ikke hun fik det bedre ! Det skal lige sige, at hun havde været syg on / off i 6 måneder før det (det vil sige fra hun var ca ½ år, og vi begyndte at give hende komælk) Og da vi stoppede med mælken gik der kun et par dage før hun var rask. Og før det var hun blevet tjekket for diabetes (vi har haft problemer med at få hende til at spise nok så hun har været en tynd lille en) og laktoseintolerens, men hun fejlede intet. Alligevel begyndte hun at spise og være rask efter vi stoppede med komælken !

Synes stadig det lyder helt hen i vejret.. Fair nok voksne gør det.. men børn ?? 

Det synes jeg sku er for meget.. Men jeg er generelt imod at man tager en livsvarig beslutning på børns vegne.. 

Det jo helt åndsvagt så mange sygdomme man kan få, ved mangel på vitaminer og mineraler .. Helbredt kræft? Undskyld, men hvis det var tilfældet, ville lidt flere nok være på det... 

hvis den har helbredt kræft, fint nok.. Men hvad så med alle de sygdomme man kan få hvis ikke man får nok fedt? Salt? Proteiner? Osv?

hvad med kolesterol? Den bruges til at styre hormon balancen ? den bruges til at lave kønshormon? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.