må man stille krav? fra det offenlige af.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. august 2013

gædde/gitte

raca skriver:

det har jo ikke noget med ikke og være egnet som forældre men med at man spænder ben for sig selv ved at være overvægtig når man starter i behandlig og måske besværliggør både graviditeten og muglighederne for at blive gravid...

nå ja... men så lad mig rette mig selv :

Så "ØNSKER" jeg ikke at blive mor nok i de 4 mrd, hvor jeg er ond ved min krop?

ha dog lidt humor

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. august 2013

l.kjoeller

Jeg tror du misforstå, fordi du gerne vil

Der vil ALTID være forældre der ikke kan varetage barnets tarv, og som vil ende med at blive en mer udgift for samfundet, men hvis det offentlige skal betale for at par kan blive forældre til at starte med, giver det da god mening, at undersøge, om det er en god investering.

Et tænkt eks: Jeg vil gerne investere nogle penge i et firma - men det ville da gøre mig til en forfærdelig dårligt forretningskvinde, hvis jeg ikke undersøgte firmaet jeg vil investere i først - for jeg vil da ikke ende med at miste mine penge - eller få et negativt afkast. Det er da sund fornuft.?

Jeg misforstår ingenting men sætter en parallel op der burde være til at forstå.  I snakker om hvad i synes er fair at betale for da det er skatteydernes penge og jeg påpeger at vi ikke kun betaler for at de kan få børn men at de også betaler for at vi har råd til at have vores. Og det synes jeg er helt fair 

Anmeld

28. august 2013

Lullaby

Ja da. Det er ikke en ret at få børn så hvis man ikke kan selv og skal have hjælp så skal der da være krav, i min optik, så betingelserne er optimale.
Eller til gastric bypass, at du min taber hvad er det 15 kg? 7 inden? Sådan så de har mere plads.. det er da også fair..

Anmeld

28. august 2013

Mom

Profilbillede for Mom
l.kjoeller skriver:

Jeg misforstår ingenting men sætter en parallel op der burde være til at forstå.  I snakker om hvad i synes er fair at betale for da det er skatteydernes penge og jeg påpeger at vi ikke kun betaler for at de kan få børn men at de også betaler for at vi har råd til at have vores. Og det synes jeg er helt fair 

Du behøver skam ikke blive nedladene, med din sætning om hvad der burde være til at forstå

Jeg vil mægtigt gerne være med til at betale for at barnløse kan få fertilitetsbehandling - hvor har du læst noget andet?

Jeg syntes blot, at det er en god ide med nogle krav, inden det offentlige punger ud - sådan så det offentlige ikke hjælper med at bringe et barn til verden, som vil have ringe kår.

Fertilitetsbehandling er ikke billigt, og jeg syntes godt at det offentlige kan stille krav til de par som vil benytte sig af muligheden, for at få det offentlige til at betale for at få deres drøm opfyldt.

Anmeld

28. august 2013

l.kjoeller

Mom skriver:

Du behøver skam ikke blive nedladene, med din sætning om hvad der burde være til at forstå

Jeg vil mægtigt gerne være med til at betale for at barnløse kan få fertilitetsbehandling - hvor har du læst noget andet?

Jeg syntes blot, at det er en god ide med nogle krav, inden det offentlige punger ud - sådan så det offentlige ikke hjælper med at bringe et barn til verden, som vil have ringe kår.

Fertilitetsbehandling er ikke billigt, og jeg syntes godt at det offentlige kan stille krav til de par som vil benytte sig af muligheden, for at få det offentlige til at betale for at få deres drøm opfyldt.

var bestemt ikke min mening at være nedlandene men synes måske det var lidt i samme dur at antyde jeg "ville misforstå" for ligesom at feje det af bordet der var min pointe. har ikke læst du ikke vil betale men at du synes man skal stille skrappere krav da det offentlig punger ud som du siger. og der er min pointe bare at der allerede stilles krav- kan ikke se hvorfor de skal skærpes. synes balancen er ganske fin. og at det jo også er det offentlige der punger ud til vores børn. eneste forskel er at det er givet - no questions asked- og at det offentlige ikke har nogen kontrol. jeg kan ikke forstå hvorfor vi skal gøre det endnu sværere for barnløse at få børn (selvfølgelig givet de kan tage vare på dem) fordi det offentlige og dermed vi betaler, når de i høj grad er med til at sponsorere vores. det synes jeg er god balance og det den danske velfærdsstat handler om. at vi alle betaler bidrager, og dermed også får gavn af sundhedsvæsen mv. og så lige en  så du ved det er i god tone 

Anmeld

28. august 2013

Mom

Profilbillede for Mom
l.kjoeller skriver:

var bestemt ikke min mening at være nedlandene men synes måske det var lidt i samme dur at antyde jeg "ville misforstå" for ligesom at feje det af bordet der var min pointe. har ikke læst du ikke vil betale men at du synes man skal stille skrappere krav da det offentlig punger ud som du siger. og der er min pointe bare at der allerede stilles krav- kan ikke se hvorfor de skal skærpes. synes balancen er ganske fin. og at det jo også er det offentlige der punger ud til vores børn. eneste forskel er at det er givet - no questions asked- og at det offentlige ikke har nogen kontrol. jeg kan ikke forstå hvorfor vi skal gøre det endnu sværere for barnløse at få børn (selvfølgelig givet de kan tage vare på dem) fordi det offentlige og dermed vi betaler, når de i høj grad er med til at sponsorere vores. det synes jeg er god balance og det den danske velfærdsstat handler om. at vi alle betaler bidrager, og dermed også får gavn af sundhedsvæsen mv. og så lige en  så du ved det er i god tone 

Jeg syntes ligesom du (nu antager jeg), at der også er andre områder som kunne trænge til et gennemtjek!

Men nu handlede debatten om behandling for barnløshed, og det forholder jeg mig så til

Jeg ved ikke om jeg udmiddelbart syntes at kravene skal skræpes - men jeg syntes da at et par skal til det samme antal samtaler, kan læse i debatten er der er forskel.

Desuden så syntes jeg at man skal skelne til forældrenes bidrag til samfundet i form af job, uddannelse mv - og hvis forældrene ikke arbejder, hvordan kan det så være?

Sygdomme - både mentale og fysiske - hvor godt er de behandlet, og hvor meget hæmmer sygdommen eventuelt forældrene.

Kort sagt: Kan man antage, at parret i behandling, vil kunne varetage et barn?

At du og jeg så kan blive enige, om at børnefamilieydelses området også kunne trænge til at blive tjekket igennem, det må være en anden debat

God vind

Anmeld

28. august 2013

l.kjoeller

Mom skriver:

Jeg syntes ligesom du (nu antager jeg), at der også er andre områder som kunne trænge til et gennemtjek!

Men nu handlede debatten om behandling for barnløshed, og det forholder jeg mig så til

Jeg ved ikke om jeg udmiddelbart syntes at kravene skal skræpes - men jeg syntes da at et par skal til det samme antal samtaler, kan læse i debatten er der er forskel.

Desuden så syntes jeg at man skal skelne til forældrenes bidrag til samfundet i form af job, uddannelse mv - og hvis forældrene ikke arbejder, hvordan kan det så være?

Sygdomme - både mentale og fysiske - hvor godt er de behandlet, og hvor meget hæmmer sygdommen eventuelt forældrene.

At du og jeg så kan blive enige, om at børnefamilieydelses området også kunne trænge til at blive tjekket igennem, det må være en anden debat

God vind

det antager jeg ikke  slet ikke. synes bare ikke kravene bør være større end hvad man vil finde ok med andre børnefamilier. synes ikke de skal gennemtjekkes med sygdomme med mere så længe privat læge og lægen på klinikken siger god. bmi osv- det er en gråzone da nogen har lavt stofskifte og ikke kan tabe sig osv. ja man skal helst inden for rimeligt bmi i forhold til at forholdene er bedst muligt ved graviditet, men at det skal være et krav med normalt bmi og sund livsstil synes jeg helt klart er at sætte kravene for skarpt (var vidst ikke dig der udtalte det) da mange (mig selv inklusiv) spiser sundere når de får barn som jeg skulle være et eksempel for.  tror bare jeg synes man sætter lup på potentielle forældre for at de "gør sig fortjent" til en offentlig støtte som vi andre får uanset. men tak for god debat 

Anmeld

28. august 2013

Hyacinth

Jeg undres.. Hvad mener du med "den manglende empati i denne tråd"?

Hvor er der skrevet noget om, at barnløse IKKE må få behandling? Eller andet der kan udløse din udtalelse om manglende empati?

Syntes det mere end 1 gang er blevet forklaret, at det handler om, hvilke krav vi som lægmænd kunne tænke os, når det handler om noget det offentlige skal punge ud til.

Der bliver flere og flere barnløse par, hvilket betyder en større og større udgift for det offentlige - hvorfor er det så ikke iorden at det offentlige undersøge om det er god investering, eller om det ender med at blive en endnu større omkostning?

Hvor ser du de snæversynet holdninger?

Jeg ser nogle som taler for:

Et ordentligt BMI INDEN behandling går igang.

Samme antal samtaler for ALLE par som skal i behandling.

En jobstatus - hvis parret ikke har arbejdet en eneste dag i deres liv, hvad er oddsene så for at de nogensinde kommer til det?

Et helbredstjek - har du SÅ store mentale ubehandlet/ikke virkende behandling lidelser, eller er du så fysisk handicappet, at du ikke kan tage dig af et barn - hvorfor er det galt?

Jeg syntes det er dejligt med empati - noget langt de fleste faktisk har! Men man kommer bare ikke særlig langt på kærlighed og kildevand alene..

Hvorfor er det så forfærdeligt, at skulle igennem ovenstående (samtaler og undersøgelser), set udfra et samfundsøknomisk perspektiv?

Den manglende empati fremgår tydeligt ift. hvordan du/I vurderer andre mennesker ift. at være egnet/uegnet. At det ydre/materialistiske vægtes SÅ højt, udstråler i min optik ikke ligefrem at du/I ser mennesker i dette samfund som lige.

Hvis du ærligt mener, at man kan måle forælderevne ud fra vægt, økonomi osv., tror jeg der er noget, du ikke helt har med dig i dit samfundssyn

Anmeld

28. august 2013

Hyacinth

mor:) skriver:

Men er bmi ikke et rimeligt krav i og med det øger chancen for graviditet og kan i nogle tilfælde gør behandling overflødig?

Og tror ikke der sættes lighedstegn mellem vægt og forældreevne, men tror mere det er af o enstående årsager.

Og ift. det psykiske så er der så vidt jeg kan se ingen der siger man ikke må have diagnoser men man skal være i behandling... Og er det ikke i orden?

Nu taler jeg ikke om diagnoser/ikke diagnoser, men blot at menneskesynet i denne tråd - for nogles vedkommende - slår mig som værende nedværdigende og mangelfuldt.
Hvis man virkelig mener, at forælderevne kam måles i vægt og økonomi, har man i min optik, ikke et super nuanceret samfundssyn.

At stille krav til BMI er ok, men det at stille krav til, at man nærmest skal være det perfekte mennesker og have gode, sunde interesser som f.eks. motion, er i min optik virkelig snæversynet og et dårligt menneskesyn.
Da der er min. én bruger i denne debat, som også går ind for restriktioner ift. vægt/BMI OG samtidigt selv er overvægtig, er efter min mening blot dobbeltmoralsk og lidt komisk

Anmeld

28. august 2013

Hyacinth

Mom skriver:

God vind

Men hvor vil du så sætte grænsen for dem der skal have lov til, at få hjælp? Må de være førtidspensionister pga. gigt f.eks.? Må de have skånejob eller være på KH - hvis årsagen er legal?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.