må man stille krav? fra det offenlige af.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. august 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Maja84 skriver:

Ja synes man skal passe på, for hvem lever op til kravene, vi har alle noget hvor man ikke er perfekt det gør jo ikke man ikke er en god forældre af den grund

For noget tid soden var der en mor som var meget kritisk overfor at vi ønsker barn nr 3, for hvordan kunne jeg have overskud til det, hun kunne ikke selv rumme at hun ventede nr 2 og ønskede faktisk ikke barnet og alt imens hun pegede fingre og havde travlt med mine evner og ønsker som mor, sad hun med et lille barn i maven som slet ikke var ønsket. Ja hvad er så værst, et barn som ikke er ønsket eller et barn som virkelig er ønsket og som vi kæmper for at få.

Synes folks krav til andre som forældre er sky høje og skal ikke meget til før man bliver sat under lup, i stedet på at se hvordan børnene har det, mine unger kommer både ud i det fri, leger i haven, legepladsen, osv osv i ny og næ bager jeg da boller, men køber også brød, her er hjerterum og nogle gange er der rod og nogle gange når jeg ikke at svinge støvsugeren, til gengæld kommer ml e børn først og får masser af kys af kram, vi tegner, leger og hygger. Så vil folk vil vurdere mine egenskaber som mor ud fra en bmi, så siger det mere om dem end mig

Men det et jo netop ikke din forældreevne der vurderes på, men hvis man har brug for behandling og ens bmi er ret høj så er det da fornuftigt at tabe sig lidt først, da det måske ikke vil kræve lige så mange forsøg og evt. gør behandlingen overflødig. Det er et økonomisk spørgsmål.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. august 2013

Kløver

Mom skriver:

Du har i den grad misforstået noget i denne tråd!

Der er ingen som har sagt at forældreevnen skulle vurderes udfra BMI, men at man skulle have en god BMI inden behandlingen kunne påbegyndes.

Hvorfor fordreje ordene?

En GOD BMI inden behandling optimere om man vil det eller ej, chancerne for overhovedet at opnå en graviditet, og have en efterfølgende uproblematisk graviditet og fødsel.

Det er netop der min pointe er, du kan da ikke vurdere hvor meget man vil ha børn udfra et bmi tal

Jeg har højt bmi af forskellige årsager, og har prøvet alt, intet har virket og nu er de ved at undersøge, da jeg bla har nogle ting som gør jeg muligvis skal prøve ny medicin.

Det er frustrerende nok at kæmpe uden at komme af med kilo og der er da så mange sidestillende spørgsmål man kan stille, hvad med alkohol, rygning, tynde som ikke lever sundt ( det kan være lige så farligt som overvægt) undervægtige, folk der ikke dyrker motion osv osv

Anmeld

28. august 2013

Mom

Profilbillede for Mom
Maja84 skriver:

Det er netop der min pointe er, du kan da ikke vurdere hvor meget man vil ha børn udfra et bmi tal

Jeg har højt bmi af forskellige årsager, og har prøvet alt, intet har virket og nu er de ved at undersøge, da jeg bla har nogle ting som gør jeg muligvis skal prøve ny medicin.

Det er frustrerende nok at kæmpe uden at komme af med kilo og der er da så mange sidestillende spørgsmål man kan stille, hvad med alkohol, rygning, tynde som ikke lever sundt ( det kan være lige så farligt som overvægt) undervægtige, folk der ikke dyrker motion osv osv

Jeg har i denne tråd ikke på noget tidspunkt stillet ? til hvor meget folk ønsker at få børn.

Men du skriver FORÆLDREEVNEN vurderes i denne tråd udfra BMI - og det er en ret stor misforståelse. Det er EVNEN til at blive gravid med et for højt BMI der skrives om i tråden.

Det kan godt være at der allerede er krav om BMI inden opstart at behandling - men jeg kan også læse at det krav åbenbart spænder helt fra et BMI på 30 til et på 35, tilsyndeladende alt efter hvor man skal i behandling.

Jeg har desuden ikke forholdt mig til enkelt personer i denne dabat - at du måske har læst det sådan, eller føler behov for at forklare din situation, må stå for din egen regning.

Anmeld

28. august 2013

Kløver

esioul skriver:

Præcis

og BMI er jo allerede et krav.

Forstår slet kke nogle bekymrer sig om kravene, hvis de ikke selv har behov for hjælpen.

vil da mene der er andre og vigtigere ting at bekymre sig om, hvis man ikke har det inde på livet.

Måske jeg har misforstået noget

Enig der er jo krav ift bmi og vægttab osv så skal det skærpes yderligere bliver det godt nok svært

Her er vægttab frustration da min vægt bare ikke vil gå ned, jeg har fysiske udfordringer som gør jeg ikke kan træne løs og selv med aktiv motion i center og hvor jeg betalte dyre domme på vægthold og levede af pulvermad tabte jeg mig til start et par kg pg det var det og de forstod det ikke

Desuden skulle jeg samme behandling igennem om jeg ville have barn eller ej og derfor blev vi enige om at når ønsket om nr 3 var der, kunne vi lige så godt arbejde på det, men den eneste forskel i behandlingen er at ved en af scanningerne laver de en insemination. Så vi udnytter jo situationen og får bedst muligt ud af det

Gad vide hvorfor det er her der skal undres når der er så mange sygdomme som giver andre problemer, så bliver man jo aldrig færdig med klapjagten

Anmeld

28. august 2013

l.kjoeller

Mom skriver:

Det er da ikke sikkert.

Børn af forældre som ALDRIG har arbejdet, har en væsentlig større risiko for selv at havne som livstids KH modtager, end børn har forældre som har arbejdet og uddannet sig.

Nu er det jo ikke kun dem du henviser til når du siger vi skal stille krav til hvad samfundet betaler til. Men hvis de barnløse er med til at betale familieydelse vi får hver 3 måned i 18 år samt de mange 1000 kr vi får i tilskud til daginstitution HVER måned så kan jeg virkelig ikke have ondt i måsen over at betale til behandling for dem. For så skulle vores forældre evne og livsstil vel også vurderes inden det vurderes om samfundet skal betale de udgifter ? det kan der ikke skelnes mellem

Anmeld

28. august 2013

Kløver

Mom skriver:

Jeg har i denne tråd ikke på noget tidspunkt stillet ? til hvor meget folk ønsker at få børn.

Men du skriver FORÆLDREEVNEN vurderes i denne tråd udfra BMI - og det er en ret stor misforståelse. Det er EVNEN til at blive gravid med et for højt BMI der skrives om i tråden.

Det kan godt være at der allerede er krav om BMI inden opstart at behandling - men jeg kan også læse at det krav åbenbart spænder helt fra et BMI på 30 til et på 35, tilsyndeladende alt efter hvor man skal i behandling.

Jeg har desuden ikke forholdt mig til enkelt personer i denne dabat - at du måske har læst det sådan, eller føler behov for at forklare din situation, må stå for din egen regning.

Jeg bruger mig selv som eksempel da jeg synes tingene netop sættes op sort på Hvidt, for debatten starter netop med utrolig store krav og prøver bare at pointere at det kan være farligt hvis vi skal gå ind og sætte så store krav og bestemme hvem som må få hjælp eller ej på den måde. Når man kæmper for at tabe sig, nogle mere end andre, så bliver det jo til om man vil det nok eller ej, for man kan jo bare tabe sig

Det er jo i øvrigt ikke sikkert at en høj bmi er årsagen til folks barnløshed og når der i forvejen er krav kan jeg ikke se hvorfor folk har så travlt med mindre de vil have den sænket yderligere.

Anmeld

28. august 2013

raca

l.kjoeller skriver:

Ja samfundet betaler for behandling men er jo de børn der kommer ud af det der r med til at bære samfundsøkonomien når de bliver voksne 

da kun hvis det er velfungerende forældre der får børn.  

Anmeld

28. august 2013

Mom

Profilbillede for Mom
l.kjoeller skriver:

Nu er det jo ikke kun dem du henviser til når du siger vi skal stille krav til hvad samfundet betaler til. Men hvis de barnløse er med til at betale familieydelse vi får hver 3 måned i 18 år samt de mange 1000 kr vi får i tilskud til daginstitution HVER måned så kan jeg virkelig ikke have ondt i måsen over at betale til behandling for dem. For så skulle vores forældre evne og livsstil vel også vurderes inden det vurderes om samfundet skal betale de udgifter ? det kan der ikke skelnes mellem

Selvfølgelig kan det skelnes imellem det!

Et behandlingsforløb for et barnløst par, er i min verden ikke at sidestille med den børnefamilieydelse og det tilskud man får til dagsinst.

Når det barnløse par FÅR et barn, modtager de samme ydelser som alle andre forældre - men inden syntes jeg det er på sin plads at det offentlige undersøger, om deres investering rent faktisk kan forventes at bære frugt samfundsøkonomisk set.

Anmeld

28. august 2013

l.kjoeller

raca skriver:

da kun hvis det er velfungerende forældre der får børn.  

Så synes jeg vi skal vurdere alles forældre evne og livsstil og sygdomme før der gives tilskud til daginstitution og udbetales familie ydelse.  Same same

Anmeld

28. august 2013

Mom

Profilbillede for Mom
Maja84 skriver:

Jeg bruger mig selv som eksempel da jeg synes tingene netop sættes op sort på Hvidt, for debatten starter netop med utrolig store krav og prøver bare at pointere at det kan være farligt hvis vi skal gå ind og sætte så store krav og bestemme hvem som må få hjælp eller ej på den måde. Når man kæmper for at tabe sig, nogle mere end andre, så bliver det jo til om man vil det nok eller ej, for man kan jo bare tabe sig

Det er jo i øvrigt ikke sikkert at en høj bmi er årsagen til folks barnløshed og når der i forvejen er krav kan jeg ikke se hvorfor folk har så travlt med mindre de vil have den sænket yderligere.

Jeg kan ikke se hvor der er skrevet "at man BARE skal tabe sig" - jeg ved godt at det er en kamp.

Jeg kan desuden heller ikke mindes, at der er skrevet at folk ikke ved, at der kan være andre grunde til barnløshed, eller at den overvægtige kvinde ikke må modtage hjælp til vægttabet?

Men vi kan ikke komme uden om at et BMI mellem 30-39 regnes som værende fedme - og et et BMI på 35, som jeg kan læse i debatten nogle steder er kravet - må anses som værende i den høje skala indenfor fedme.

Jeg siger ikke at tallet skal justeres yderligere - jeg erklære mig blot enig, at krav om BMI inden behandligsopstart er en god ide.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.