må man stille krav? fra det offenlige af.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. august 2013

l.kjoeller

Mom skriver:

Selvfølgelig kan det skelnes imellem det!

Et behandlingsforløb for et barnløst par, er i min verden ikke at sidestille med den børnefamilieydelse og det tilskud man får til dagsinst.

Når det barnløse par FÅR et barn, modtager de samme ydelser som alle andre forældre - men inden syntes jeg det er på sin plads at det offentlige undersøger, om deres investering rent faktisk kan forventes at bære frugt samfundsøkonomisk set.

Ja men hvis de så ikke får det skal de gudhjælpemig heller ikke betale for vores hvis ikke det er en "god" investering

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. august 2013

Kløver

raca skriver:

da kun hvis det er velfungerende forældre der får børn.  

Men så er spørgsmålet jo så: hvad er velfungerende forældre ?

Anmeld

28. august 2013

Mom

Profilbillede for Mom
l.kjoeller skriver:

Ja men hvis de så ikke får det skal de gudhjælpemig heller ikke betale for vores hvis ikke det er en "god" investering

Jeg tror du misforstå, fordi du gerne vil

Der vil ALTID være forældre der ikke kan varetage barnets tarv, og som vil ende med at blive en mer udgift for samfundet, men hvis det offentlige skal betale for at par kan blive forældre til at starte med, giver det da god mening, at undersøge, om det er en god investering.

Et tænkt eks: Jeg vil gerne investere nogle penge i et firma - men det ville da gøre mig til en forfærdelig dårligt forretningskvinde, hvis jeg ikke undersøgte firmaet jeg vil investere i først - for jeg vil da ikke ende med at miste mine penge - eller få et negativt afkast. Det er da sund fornuft.?

Anmeld

28. august 2013

Kløver

Mom skriver:

Jeg kan ikke se hvor der er skrevet "at man BARE skal tabe sig" - jeg ved godt at det er en kamp.

Jeg kan desuden heller ikke mindes, at der er skrevet at folk ikke ved, at der kan være andre grunde til barnløshed, eller at den overvægtige kvinde ikke må modtage hjælp til vægttabet?

Men vi kan ikke komme uden om at et BMI mellem 30-39 regnes som værende fedme - og et et BMI på 35, som jeg kan læse i debatten nogle steder er kravet - må anses som værende i den høje skala indenfor fedme.

Jeg siger ikke at tallet skal justeres yderligere - jeg erklære mig blot enig, at krav om BMI inden behandligsopstart er en god ide.

Men det krav er der jo i forvejen

Det virker bare så nemt når folk skriver at man skal tabe sig, for det er ikke nemt jeg har selv været ryger og ville hellere stoppe 1" gange med at ryge end kæmpe gennem vægtskalaen og nej der er ikke hjælp at hente for alle, jeg har kæmpet en hård kamp for at tabe mig, trods sund mad og motion, og kun usunde ting til fødselsdage har jeg taget 15 kg på, og først nu fået lov at blive undersøgt yderligere bla pga insulinresistens hvor metformin hurtigt stoppede med at virke, så nej der er ikke hjælp til alle og svaret var at jeg ikke kunne få hjælp før jeg havde diabetes 2 indtil jeg bankede hårdt i bordet. Det synes jeg et sted heller ikke er rimeligt når jeg selv har gjort store indsatser og gennem årene prøvet mange forskellige muligheder uden held, nogle dyrere end andre, så at sætte tingene op i kasser er ikke altid en god løsning, hvilket man kan se i bla kommunesystemet

Anmeld

28. august 2013

Hullabullabulla

Mom skriver:

Jeg har i denne tråd ikke på noget tidspunkt stillet ? til hvor meget folk ønsker at få børn.

Men du skriver FORÆLDREEVNEN vurderes i denne tråd udfra BMI - og det er en ret stor misforståelse. Det er EVNEN til at blive gravid med et for højt BMI der skrives om i tråden.

Det kan godt være at der allerede er krav om BMI inden opstart at behandling - men jeg kan også læse at det krav åbenbart spænder helt fra et BMI på 30 til et på 35, tilsyndeladende alt efter hvor man skal i behandling.

Jeg har desuden ikke forholdt mig til enkelt personer i denne dabat - at du måske har læst det sådan, eller føler behov for at forklare din situation, må stå for din egen regning.

Det generelle bmi krav i det offentlige er max 30. Jeg havde et bmi på 35 (jeg er vidst den eneste som har afsløret dette )som blev godkendt af en privatpraktisere gynækolog fordi det var deres grænse.  Jeg blev henvist i 2011 hvor det kostede penge at gå i behandling, dog blev den egenbetaling fjernet i 2012 til min fordel. Havde dog betalt pengene alligevel hvis den ikke var fjernet for mit største ønske var at få et barn.

Synes bmi kravet i det offentlige er ganske fair, det løsningen kunne være var at alle - både private klinikker og offentlige klinikker sålænge det er gratis kørte med samme max bmi. Jeg er helt sikker på at jeg ville kæmpe med alt jeg havde for at nå det hvis det var det der skulle til for at få min drømmebaby

Anmeld

28. august 2013

Mom

Profilbillede for Mom
Maja84 skriver:

Men det krav er der jo i forvejen

Det virker bare så nemt når folk skriver at man skal tabe sig, for det er ikke nemt jeg har selv været ryger og ville hellere stoppe 1" gange med at ryge end kæmpe gennem vægtskalaen og nej der er ikke hjælp at hente for alle, jeg har kæmpet en hård kamp for at tabe mig, trods sund mad og motion, og kun usunde ting til fødselsdage har jeg taget 15 kg på, og først nu fået lov at blive undersøgt yderligere bla pga insulinresistens hvor metformin hurtigt stoppede med at virke, så nej der er ikke hjælp til alle og svaret var at jeg ikke kunne få hjælp før jeg havde diabetes 2 indtil jeg bankede hårdt i bordet. Det synes jeg et sted heller ikke er rimeligt når jeg selv har gjort store indsatser og gennem årene prøvet mange forskellige muligheder uden held, nogle dyrere end andre, så at sætte tingene op i kasser er ikke altid en god løsning, hvilket man kan se i bla kommunesystemet

Men kravet om BMI er tilsyndeladene ikke ens fra behandlingsted til behandlingssted - og det syntes jeg da kunne være en god ide at ensrette.

At du kæmper en kamp, har jeg slet ikke taget stiling til, jeg har taget stilling til, hvordan kravene overordnet kunne se ud, og det faktum, at de godt kunne ensrettes.

Jeg HÅBER oprigtigt, at du får den hjælp du skal have for at opnå dit vægttab - ingen burde kæmpe alene.

Anmeld

28. august 2013

Kløver

Mom skriver:

Jeg tror du misforstå, fordi du gerne vil

Der vil ALTID være forældre der ikke kan varetage barnets tarv, og som vil ende med at blive en mer udgift for samfundet, men hvis det offentlige skal betale for at par kan blive forældre til at starte med, giver det da god mening, at undersøge, om det er en god investering.

Et tænkt eks: Jeg vil gerne investere nogle penge i et firma - men det ville da gøre mig til en forfærdelig dårligt forretningskvinde, hvis jeg ikke undersøgte firmaet jeg vil investere i først - for jeg vil da ikke ende med at miste mine penge - eller få et negativt afkast. Det er da sund fornuft.?

Nu er det jo mennesker vi snakker om

Skal vi så også overveje "investeringerne" inden folk må blive opereret, få hjælp til behandling af andre sygdomme, hvor ofte folk har behov for behandling eller at gå til læge, hvad med døende eller handikappede

I min verden kan du ikke sammenligne investeringer på den måde, i så fald er der rigtig mange andre steder der kunne kigges på først, bruger folk den udd de tager, villighed til job, folk der springer mellem udd, evighedsstudenter bare for st komme med eksempler.

Vi får så få børn i dag at der er brug for at der bliver født børn og der var jo netop en negativ virkning i den periode fertilitetsbehandlingen ikke var mulig gennem det offentlige. Derudover findes der jo private som giver hjælp mod betaling, og i vores tilfælde ligger vi i mellemkategorien hvor vi får behandling gennem sygesikringen hos min gynækolog men behandlingen havde været næsten den samme om vi skulle have iui eller ej så pengemæssigt ville "systemet" skulle ofre den samme sum penge om der kommer et barn ud af det eller ej

Anmeld

28. august 2013

Kløver

Mom skriver:

Men kravet om BMI er tilsyndeladene ikke ens fra behandlingsted til behandlingssted - og det syntes jeg da kunne være en god ide at ensrette.

At du kæmper en kamp, har jeg slet ikke taget stiling til, jeg har taget stilling til, hvordan kravene overordnet kunne se ud, og det faktum, at de godt kunne ensrettes.

Jeg HÅBER oprigtigt, at du får den hjælp du skal have for at opnå dit vægttab - ingen burde kæmpe alene.

Jeg kan godt følge kravene burde være ens og ved ikke hvorfor de er forskellige, om det har noget at gørens behandlingen, ved min gynækolog var der ingen problem da hun ved hvilken kamp jeg har ydet uden resultat og det vægtede højere end et tal. Sund kost pg motion sagde også mere end selve bmi-tallet

Anmeld

28. august 2013

Mom

Profilbillede for Mom
Maja84 skriver:

Nu er det jo mennesker vi snakker om

Skal vi så også overveje "investeringerne" inden folk må blive opereret, få hjælp til behandling af andre sygdomme, hvor ofte folk har behov for behandling eller at gå til læge, hvad med døende eller handikappede

I min verden kan du ikke sammenligne investeringer på den måde, i så fald er der rigtig mange andre steder der kunne kigges på først, bruger folk den udd de tager, villighed til job, folk der springer mellem udd, evighedsstudenter bare for st komme med eksempler.

Vi får så få børn i dag at der er brug for at der bliver født børn og der var jo netop en negativ virkning i den periode fertilitetsbehandlingen ikke var mulig gennem det offentlige. Derudover findes der jo private som giver hjælp mod betaling, og i vores tilfælde ligger vi i mellemkategorien hvor vi får behandling gennem sygesikringen hos min gynækolog men behandlingen havde været næsten den samme om vi skulle have iui eller ej så pengemæssigt ville "systemet" skulle ofre den samme sum penge om der kommer et barn ud af det eller ej

Nemlig det er mennesker vi taler om!

Vi taler om et fremtidigt BARN - et barn som sættes i verden, som skal have al det gode fra deres forældre - hvorfor er det ikke iorden at det offentlige undersøger om de forældre hvis ønske om et barn, skal financeres af det offentlige, rent faktisk har midlerne til at varetage det barns tarv.

Børn skal ikke sættes i verden for sjov, eller for at højne befolkningstallet, de skal sættes i verden, for at vi kan være gode ved dem, opfostre dem, og varetage dem.

Nu skriver du behandling af sygdomme - kan du slet ikke huske den sag fra TV nyheder for en rum tid tilbage - om hvordan lægerne brugte koder når mennesker skulle behandles for sygdomme - ulovligt eller uetisk - så sker den differencering af hvem det kan BETALE sig at redde, og hvem det ikke kan.

Operationer - der er der flere operationer du ikke kan få, hvis du ikke opfylder diverse krav - for gør du ikke det, kan det betyde at du skal igennem den samme operation flere gange.

Om man vil det eller ej - så har mennesker en værdi i samfundet. Det er jo derfor de fleste (inkl. mig selv) har tegnet diverse forsikringer mod sygdom, ulykker, tabt arbejdsevne, og sidst men ikke mindst død.

Det er muligt der er andre steder der kunne trænge til en godt og grundigt gennemtjek først - men det er ikke de emner denne debat går på

Anmeld

28. august 2013

Kløver

Mom skriver:

Nemlig det er mennesker vi taler om!

Vi taler om et fremtidigt BARN - et barn som sættes i verden, som skal have al det gode fra deres forældre - hvorfor er det ikke iorden at det offentlige undersøger om de forældre hvis ønske om et barn, skal financeres af det offentlige, rent faktisk har midlerne til at varetage det barns tarv.

Børn skal ikke sættes i verden for sjov, eller for at højne befolkningstallet, de skal sættes i verden, for at vi kan være gode ved dem, opfostre dem, og varetage dem.

Nu skriver du behandling af sygdomme - kan du slet ikke huske den sag fra TV nyheder for en rum tid tilbage - om hvordan lægerne brugte koder når mennesker skulle behandles for sygdomme - ulovligt eller uetisk - så sker den differencering af hvem det kan BETALE sig at redde, og hvem det ikke kan.

Operationer - der er der flere operationer du ikke kan få, hvis du ikke opfylder diverse krav - for gør du ikke det, kan det betyde at du skal igennem den samme operation flere gange.

Om man vil det eller ej - så har mennesker en værdi i samfundet. Det er jo derfor de fleste (inkl. mig selv) har tegnet diverse forsikringer mod sygdom, ulykker, tabt arbejdsevne, og sidst men ikke mindst død.

Det er muligt der er andre steder der kunne trænge til en godt og grundigt gennemtjek først - men det er ikke de emner denne debat går på

Jeg ved godt det ikke er emnet, detvar også bare for at sætte tingene i perspektiv

Jeg tror det naturligt mindsker at man skal igennem en behandling, hvor de parforhold som ikke er så stærke krakelerer, og at få alle er umuligt da man bla ikke kan vide om en mor rammes efter barnet er født eller senere i barnets liv så med mindre vi snakker meget alvorlige psykiske sygdomme eller stærke handikaps synes jeg det kan være farligt at lave vurderinger. Jeg er selv mor på en helt anden måde end forventet og ikke til den negative side det kan være problematisk for hvad der er rigtigt for en er det ikke nødvendigvis for en anden

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.