Jeg vil sige som nogle andre her i tråden, at du ikke skal frygte en vaginal fødsel. Jeg afgjorde med mig selv rimelig tidligt i graviditeten at der var ingen grund til at være bange for noget, man ikke kunne undgå. O mit hovede har jeg aldrig skænket ks en tanke. Kun som i, at det var noget jeg fik hvis det var nødvendigt :-) nå men det kan du jo ikke bruge til så meget.
Men ja gu satan det gør sgu ondt de veer der, men samtidig kan man ikke sammenligne det med andre smerter. Jeg er fx latterligt bange for at blive stukket af bier/hvepse fordi jeg frygter smerten. Og det lyder direkte åndssvagt når jeg ikke er bange for at føde. Men smerten er noget helt andet. Din krop og hjerne reagerer instinktivt, når fødslen går igang og en masse hormoner udskilles. Man ved at denne smerte medfører noget godt. Desuden er der jo noget så himmelsk som epiduralblokade og andre smertestillende. Få lavet en plan over smertelindring inden fødslen, det kan måske hjælpe lidt på at give dig noget ro.
Mht til at briste, så mærker du vitterligt intet. Jeg fik et par små skræmmer og skulle have to eller tre sting. Jeg mærkede ikke engang at de syede og det var altså uden bedøvelsesmiddel

Og ligeså snart min lille dreng var ude, med et var smerterne væk, og den følelse af at man kunne ånde lettet op og samtidig få sin lille guldklump op på maven, jamen altså det kan ikke beskrives

Presseveer, forresten. De kan virke som det, der er slemmest ved det hele. Men jeg vil sige det faktisk er det nemmeste, for der kan man selv arbejde med. Det er ufatteligt hvad kvindekroppen kan!

Men jeg får måske hug af en eller flere, men jeg vil råde dig til at vælge ks som allersidste udvej. For uanset hvad, kommer man ikke udenom at vi er skabt til at føde vaginalt og derfor har barnet også bedst af at blive født sådan. Forstå mig ret, selvfølgelig kan man komme ud for det er nødvendigt, ligesom aks og det er jo fantastisk. Men jeg råder dig til at tænke dig grundigt om, og evt et kursus som andre har nævnt. For det er bedst for barnet og der er færrest komplikationer ved en vaginal fødsel

og det med at man frygter alt muligt bagefter, som inkontinens... Jamen det har som sådan ikke noget med fødslen at gøre, men mere med bækkenbunden og altså graviditeten. Ligesom det heller ikke er amning der giver lange patter