Forarvet over dreng i LIDL

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. juni 2013

BellaT

Har prøvet noget lignende med min dreng, på dengang 4 år. Han undrede sig højlydt over et par drenges brune farve. Forklarede ham at vi alle ser forskellige ud osv. Moren smilede og nikkede anerkendende. Tror ikke man skal gøre det mere kompliceret end det er.  Kommer man ud i forklaringer om at man ikke må påtale andres udseende, synes jeg det virker som om, der er noget galt med deres udseende, bare fordi de skiller sig en smule ud. Ihvertfald når vi snakker små børn.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juni 2013

Alexis - i den virtuelle verden!

Jeg tænker om faderens reaktion, måske skyldes at han blev lidt overrasket over sønnens udtalelse... Man kan sagtens komme til at smile i forlegenhed. Det tror jeg mange har oplevet.

Anmeld

23. juni 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg ville ikke lægge noget i det. En lille dreng på 7-8 år siger, hvad der falder ham ind og har næppe nogle racistiske bagtanker - han konstaterer jo bare, at din søn har en anden hudfarve. Og mon ikke, det ville være blevet pinligt og krampagtigt, hvis hans far havde gjort et stort nummer ud af det og irettesat ham? 

Da jeg var barn, og farvede mennesker stadig var et særsyn i små, jyske byer, spurgte min veninde en dag, hvor hun for første gang så en mand af afrikansk afstamning: " Mor, hvorfor er den mand grøn?" - hun havde ikke helt tjek på farverne endnu. Mere tror jeg virkelig ikke, du skal tage det for. 

Anmeld

23. juni 2013

Majbrit P

Hehe. Kan ikke se problemet med ordet sorte.

Er man mørk i huden, er man nok også "sort" for mindre børn.

og er man bleg er man "hvid". 

Min dreng er da tit blevet kaldet hvid af hans udlandske venner,

ser intet problem i det.. For han er jo hvid?

Kan forstå hvis han blev kaldt et bandeord, men synes nu ordet sorte er ret uskyldigt.. 

Anmeld

23. juni 2013

Faith

23. juni 2013

Lone Jakobsen

æv æv at børn stadig skal møde den slags, for man kan slet ikke lade være med at tænke hvor de har det fra.

mine børn har desværre af og til måtte høre på den slags, fx. denne:

ha ha din dreng er kineser

min reaktion: jeg satte mig ned kiggede drengen i øjnene og fortalte ham at min søn var lige så meget dansk som ham.

i skolen forebygger jeg ved simpelthen første dag at snakke om at mine børns far er grønlænder. jeg gør det gerne så højt at forældrene også hører det, og de andre børn synes faktisk at det er lidt spændende. især fordi at en andens far måske kommer fra polen

Anmeld

23. juni 2013

l.kjoeller

emsaroto skriver:

Jeg var lige i Lidl i dag med Oskar, da vi lige ville købe noget hygge ind til i aften. 

Så er der en dreng på omkring de 7-8 år der går sammen med sin far hvor han så siger til Oskar. 
"hahahah, hej sorte!"

Synes ikke det er pænt at sige .. og faren smiler bare? 

Hvis det var min dreng der havde sagt det til, fordi han var lidt mørk havde mit barn fået at vide, at sådan snakker man slet ikke!! 

for pokker at man som forælder ikke siger noget. så har man godt nok en kæmpe brist

Anmeld

23. juni 2013

Chevro

Mutti2B skriver:

Er jeg den eneste der tænker at barnet er blevet præget af forældrene? Hvis faderen bare stod og smilte så tyder det da desværre på at han ikke syntes det var forkert. Børn fanger jo hurtigt forældrenes meninger og hvis der snakkes sådan derhjemme såååå

Præcis! Tænker også: det må jo komme et eller andet sted fra!

Men igen, der kan være 100 grunde til hvorfor det lige var sådan - man kender måske også en voksen, som er mørk hvor de laver pis med at han er sort eller personen selv gør!? Så kan børn jo også hurtigt komme til at sige en hurtigt indskydelse :/ Men uanset hvad, er det bestemt ikke heldigt!

(Kender en der altid snakker om sig selv, som værende udlænding og andre grimmere ord og kan også forekomme hvis børn er til stede) og han synes det er sjovt. Så igen, det er SÅ forskelligt hvordan folk omtaler ting i hjemmet :-)

Men håber ikke din dreng tog det til sig

Anmeld

23. juni 2013

emsaroto

Chevro skriver:

Præcis! Tænker også: det må jo komme et eller andet sted fra!

Men igen, der kan være 100 grunde til hvorfor det lige var sådan - man kender måske også en voksen, som er mørk hvor de laver pis med at han er sort eller personen selv gør!? Så kan børn jo også hurtigt komme til at sige en hurtigt indskydelse :/ Men uanset hvad, er det bestemt ikke heldigt!

(Kender en der altid snakker om sig selv, som værende udlænding og andre grimmere ord og kan også forekomme hvis børn er til stede) og han synes det er sjovt. Så igen, det er SÅ forskelligt hvordan folk omtaler ting i hjemmet :-)

Men håber ikke din dreng tog det til sig

Oskar forstod det ikke, og er også helt klar over at det gjorde mere ondt på mig, end på ham. 

Anmeld

23. juni 2013

Chevro

emsaroto skriver:

Oskar forstod det ikke, og er også helt klar over at det gjorde mere ondt på mig, end på ham. 

Nå det var godt <3

Men på et senere tidspunkt er man nok nødsaget til at få en snak om at der altså desværre findes mennesker i denne verden, som ikke kan finde ud af at behandle og snakke ordenligt til alle folk. For at han måske er lidt forberedt på at man godt kan møde dumme kommentarer eller børn der ikke forstår at man er samme person uanset farve, religioner osv.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.