Forarvet over dreng i LIDL

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. juni 2013

effie

emsaroto skriver:

Det var ikke meningen, men kan sagtens se jeg har skrevet ikke normal. Det var egentlig for ikke at uddybe hvilken diagnose de har haft. 

Men der er jeg ked jeg lige fik skrevet forkert, for det var slet ikke meningen. 

Jeg mener jo egentlig at de er som alle os andre, og nettop derfor forarvet over at det skulle være en undskyldning for at det skulle være okay og snakke sådan 

når du handler med et barn med en dianose kan du forstille dig du har 1spand med vand du intet må spilde af for så bryder barnets værden sammen, eller barnet reagere uhensigtsmessigt..

spanden reprensentere barnest evne til at geberde sig i livet og ved nye/svære sitioner.. samt dagsformen..

det at handle kan kræve så meget overskud fra barnet at barnet "glemmer" pli eller ikke er så god til at forudse ting som han evt kunne der hjemme..  måske kræver det at handele 75% af han overskud og overblik.. således han ikke lige får tænkt tingene igennem.. og ting ryger spåntant ud af munden på ham.. 

en irettesættelse+ting man kunne tænke sig evt kø ville måske kræve 40% af det samlede overskud..

kort sagt hvis du starter ud med en spand der er fyldt 3/4 og så helder en halv spand mere oven i... ja så spilder man altså ret meget..

et normalt barn starter måske ud med at dennes spand kun er 1/4 delt fyldt.. altså langt større tolerance og evne til at huske hvad man må og ikke må...

men når spanden er fyldt så reagere alle børn jo.. måske har fare ved ikke at påtale det undgået at barnet reagerede enten udaftil eller indaftil.

så at forvente at et handicappet barn kan det samme som et normalt fungerende barn mht til opførsel er ikke at vise hensyn men at forvente det umuglige.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juni 2013

Mom

Profilbillede for Mom
baby012 skriver:

Normal : er vel ikke andet end en betegnelse for flertallet, jeg er ikke normal idet at jeg har børn imens jeg tager min ungdomsiddannelse, osv.  

at være unormal er ikke en skidt ting  

Hvor er det dejligt, at du har det livssyn, men børn vil bare gene være ligesom alle andre, i hvert fald indtil de når en vis alder, hvor de så finder ud af, at det at være unik er noget godt.

Min pointe var nu også mere, at hvis man kalder et andet menneske for sort, så er men fordømmende, men det var okay at kalde børn med visse udfordringer for unormale?

Kan se at TS har forklaret sin udtalelse, og no hard feelings..
Men det beviser jo blot at vi alle sammen kan komme med uheldige udtalelser uden at det behøver betyde at vi har fordomme eller antiparti over andre mennesker, men at udtalelsen blot var uheldig, og that is that.

Anmeld

23. juni 2013

TNBC

Folk siger at sort er et skældsord, hvorfor f...... bliver det så brugt til at beskrive folk(ofre)???
Jeg ser rejseholdet(ja, ved at det er en serie, men det er skrevet af virkelig mennesker, voksne mennesker) men de bruger ordet sort, 20 gange på 20minutter.

Anmeld

23. juni 2013

emsaroto

Yurie skriver:

Folk siger at sort er et skældsord, hvorfor f...... bliver det så brugt til at beskrive folk(ofre)???
Jeg ser rejseholdet(ja, ved at det er en serie, men det er skrevet af virkelig mennesker, voksne mennesker) men de bruger ordet sort, 20 gange på 20minutter.

Ja det ved jeg da ikke hvorfor de gør. 

Men jeg synes bestemt at farvebrug om mennesker er mere skældsord end at sige ham danskeren eller negeren. 

Anmeld

23. juni 2013

TNBC

emsaroto skriver:

Ja det ved jeg da ikke hvorfor de gør. 

Men jeg synes bestemt at farvebrug om mennesker er mere skældsord end at sige ham danskeren eller negeren. 

for sådan har vi altid beskrevet folk, sorte, hvide, black, white. gule(sagde vi om kinesere, hvilket de jo ikke er)
hvad med tvillinger der er sort og hvid? Hvilket det så også være negeren og den blege? nej den ene er sort/mørk og den er anden er hvid/lys

Anmeld

23. juni 2013

emsaroto

Yurie skriver:

for sådan har vi altid beskrevet folk, sorte, hvide, black, white. gule(sagde vi om kinesere, hvilket de jo ikke er)
hvad med tvillinger der er sort og hvid? Hvilket det så også være negeren og den blege? nej den ene er sort/mørk og den er anden er hvid/lys

Men det har da også altid været ment som dårligt når det er belvet brugt i gammel tid. 

Anmeld

23. juni 2013

TNBC

emsaroto skriver:

Men det har da også altid været ment som dårligt når det er belvet brugt i gammel tid. 

alle ord kan blive brugt som ondt ment.
Men de har altid sagt; Manden var hvid, sort, tyk, tynd, ...
jeg kan ikke farer op over det, men for ikke længe siden, blev sorte sku da sure, hvis du råbte neger efter dem, for det måtte de kunne kalde hinanden...
og hvad med at kalde folk for reserve-svensker, fordi man kommer fra bornholm?
Bonderøv, fordi man er fra jylland.
gøre grin med folk fordi de snakker anderledes?
Blegfis, fordi man bare ikke kan få farve?
Jordbærtop fordi man er rødhåret...
Vi siger mange ting som andre ikke bryder sig om, men jeg tror ikke den dreng sagde det for at være ond. og fordi far smiler, betyder det jo ikke at han synes hvad hans søn gjorde var rigtigt? og en anden ting, du kan ikke bedømme om han faktisk var 7-8, bare fordi han ligger der i højden. Jeg kender en dreng der kun lige er fyldt 3, og ligner en på måske 5år, og en der er 3gange så lille.
Børn siger ting, stirrer, griner på forkerte tidspunkter, gøre dumme ting. Jeg kan da også komme til at sige de forkerte ting, og fortryde dem når det er sket, men når ikke er sige undskyld.
Men at alle dømme drengen for at være uvidende, have en diagnose.. og faren for at være en forfærdelig far, fordi han ikke lige sagde noget på sekundet, er det heller ikke okay. så kan vi bare sidde og nedhakke dem, fordi de kan ikke forsvare sig. Hvad hvis han havde været herinde(ja, her er jo mænd) Og så læste hvordan I talte om ham og hans dreng.. jeg vil virkelig få det dårligt, og tror at jeg var en dårlig mor.
men sådan er det jo her(jeg kan også være grov, og jeg tager kritikken til mig)
men tænk på ting der bliver sagt hver eneste dag, og hvor meget af det, der kunne blive være grove ting eller ting der kunne såre folk.

Anmeld

23. juni 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
emsaroto skriver:

Jeg har nævnt at jeg synes, det at bruge ord omkring mennesker, de er forkert. 

Det er klart en form for skælsord, når du bliver betegnet som en farve? Forstår ikke at man ikke synes det er forkert .. 

Perker er skælsord fordi det ikke findes sådan en betegnelse for et folkefærd, men neger synes jeg er korrekt at sige. For det er en folkefærd og er mere rigtigt end at sige sort. 

nu tror jeg ikke alle "neger" deler din mening.

Jeg kunne aldrig finde på at bruge ordet.

Anmeld

23. juni 2013

Moar2011

stakkels Oscar !

hmm børnene lærer det jo et sted fra . her er det tydeligt at det var fra faderen

Anmeld

23. juni 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
emsaroto skriver:

Fordi nu har jeg selv passet børn der ikke har været normale, og de havde aldrig brugt sådan et ord, for en anden person, medmindre de havde hørt det fra nogen. 
også havde jeg, selvom mit barn havde en diagnose lært dem at det er forkert at sige. Jeg synes ikke det er en undskyldning at kunne bruge en diagnose for ikke at irettesætte sit barn. 

Hvis drengen havde sagt neger, feljfarve eller noget i den dur kan jeg godt give dig ret i at det må komme et eller andet sted fra.

Men at kalde en for sort behøver da ikke komme nogen steder fra. Hvis et barn siger hvid til et andet barn så er det da heller ikke nødvendigvis kommet nogen steder fra. De ser jo bare at man har en hudfarve og de forbinder med de farver de kender.

Jeg har et eksempel til dig:

Jeg har lavet gipshænder med 4 piger på et fritidshjem, 7årige. To piger fra Somalia, en pige fra tyrkiet og en fra danmark. De ville male deres hænder, hvor den danske pige siger at hun vil male sin hudfarvet og spørge pigen fra somalia om hun skal hente brun eller sort til hende. Hun svarer brunt, da hun synes hendes hudfarve er brunt. Dette var der ingen af pigerne der syntes var racistisk.  

Så spørge den danske pige hvad hun skal hente til pigen fra tyrkiet. Hun svarer hudfarve, men måske også brunt, så vil hun blande, for hun er ikke så hvis som den danske pige men heller ikke så brun som pigen fra somalia. Den sidste pige fra somalia beder om sort, da hun selv synes hun er lidt mørkere end den anden pige fra somalia.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.