Forarvet over dreng i LIDL

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. juni 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
emsaroto skriver:

Jeg har nævnt at jeg synes, det at bruge ord omkring mennesker, de er forkert. 

Det er klart en form for skælsord, når du bliver betegnet som en farve? Forstår ikke at man ikke synes det er forkert .. 

Perker er skælsord fordi det ikke findes sådan en betegnelse for et folkefærd, men neger synes jeg er korrekt at sige. For det er en folkefærd og er mere rigtigt end at sige sort. 

Der synes jeg så, du gør det svært at sige "det rigtige", for nu har vi i årevis fået at vide af bl.a. sprogeksperter og folk af afrikansk afstamning, at "neger" er nedsættende - det bruges slet ikke i medierne længere, og der har været flere sager, hvor politikere har fået høvl for at bruge ordet. 

Personligt bruger jeg aldrig "neger" af samme grund - og opfatter ikke "sorte" som lige så slemt, selvom jeg ikke selv ville bruge det. "Farvet" er også blevet ukorrekt at sige, og "afrodansker" er ikke særligt brugt, så når vi voksne mangler det rigtige ord at bruge, forstår jeg godt, at et barn på 7-8 år er i vildrede. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. juni 2013

Muffinmus

Den er skisma lidt svær, for HVEM er det lige der har bestemt at sort er et mega skælds ord???
Helt ærligt, de kalder os for hvide, for de aner ikke en dyt om vi er fra Europa, USA eller hvor dælen vi kommer fra. Men at kalde dem sorte når det nu nogle gange seriøst ER sorte er et eller andet sted kun normalt for børn. Tror da også min dreng på 5 ville kalde en alternativt MEGET mørkt pigmenteret for sort. I stedet for alle de fancy ord vi selv opfinder for at smører lidt honning på deres brød
Jeg siger ikke sort er det mest korrekte ord, jeg siger bare at fra et barn synspunkt, kan mennesket de tale om jo godt være sort farvemæssigt. At nogle så synes vi skal finde alle de andre smarte ord frem så verden ikke er delt op i sort/ hvid er noget andet synes jeg.
Skal jeg omtale en ukendt person der er meget mørk i huden ville jeg da knap nok ane hvad jeg skulle kalde ham for ikke at træde samtlige mørklødede mennesker over tæerne, men de ofte kan kalde os lyshudede hvad de ønsker. Man er ikke racist fordi man siger et menneske er sort i min verden når man er et barn. Men i mangel af andre bedre dækkede ord, så er det jo det der falder den mest naturligt, eller mørk.
Så måske synes jeg et eller andet sted det bare er træls at ordet sort straks forbindes med noget grimt, når det nu for dælen er den farve de har nogle af dem. Jeg har da set mennsker så sorte om aftenen man kun ser tænder og øjne, hvis det ikke er sort ved jeg skisme ikke hvad ermen så er det man skal prøve at tænke på de flotte ord og kalde dem for noget særligt, for det er åbenbart bedre end det simple ord sort jeg er så oven i hatten pænt lige glad med at blive kaldt hvid, eller bleg eller andre lign udtryk, for det er det jeg er

Anmeld

24. juni 2013

bøllen

mor:) skriver:

Hvis drengen havde sagt neger, feljfarve eller noget i den dur kan jeg godt give dig ret i at det må komme et eller andet sted fra.

Men at kalde en for sort behøver da ikke komme nogen steder fra. Hvis et barn siger hvid til et andet barn så er det da heller ikke nødvendigvis kommet nogen steder fra. De ser jo bare at man har en hudfarve og de forbinder med de farver de kender.

Jeg har et eksempel til dig:

Jeg har lavet gipshænder med 4 piger på et fritidshjem, 7årige. To piger fra Somalia, en pige fra tyrkiet og en fra danmark. De ville male deres hænder, hvor den danske pige siger at hun vil male sin hudfarvet og spørge pigen fra somalia om hun skal hente brun eller sort til hende. Hun svarer brunt, da hun synes hendes hudfarve er brunt. Dette var der ingen af pigerne der syntes var racistisk.  

Så spørge den danske pige hvad hun skal hente til pigen fra tyrkiet. Hun svarer hudfarve, men måske også brunt, så vil hun blande, for hun er ikke så hvis som den danske pige men heller ikke så brun som pigen fra somalia. Den sidste pige fra somalia beder om sort, da hun selv synes hun er lidt mørkere end den anden pige fra somalia.

Min drengs bedste ven er sort ( mørk ) you name it. 

han kalder ham for sorte ..... - i lang tid forstod jeg simpelthen ikke hvad han sagde. Så gik lyset op for mig

spurtge ham hvorfor han kalder ham sorte ..... Fordi hans arme er sorte. Han er 3 og for ham var det logisk. Vi kalder ikke folk med anden hudfarve for sorte. 

Så tror nu heller ikke nødvendigvis det behøver at komme et sted fra. Jeg ved ihvertilfald ikke hvor min dreng har Det fra, ud over det er logisk for ham

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.