khaleesi skriver:
Legetøj er ikke mennesker.
Ja det er forkert at give sin drenge piget legetøj, lade dem gå i kjole, og opføre sig som små piger.
Men det er ikke forkert at lade dem gå op og ned af sine forældre, da jeg ikke isolere ham. Min mand har sit eget firma, og er derfor hjemme 24/7, så han laver også utrolig mange ting med ham i løbet af en dag. Vi sørger for at aktivere ham blandt andre drenge, og sørger for at han får brændt det krudt af han har brug for.
Jeg er fuldstændig ligeglad hvad andre folk giver deres børn, jeg opdrager min søn i gammeldags tro, og han får lov til at lege med alle de fede ting han har lyst til, men jeg vil ALDRIG nogensinde give ham en lille pink dukkevogn som han kan lege husmor med.
Mine grænser er nok en smule mere voldsomme end andres, men jeg kan love dig for at min søn bliver opdraget til at være en rigtig mand.
End of diskussion.
Netop min pointe - andre mennesker har langt større påvirkning på børn end legetøj har, og hvis man tror, en dukkevogn kan "spolere" et barns identitet, hvad kan en hjemmegående mor så ikke forvolde af skade?
Jeg synes, det er en skam, at du på forhånd er så afvisende over for muligheden for at lade din søn være den, han måske også er. Han er jo lillebitte endnu, men det er hjerteskærende at tænke på, hvordan du potentielt vil være nødt til at afvise ham, hvis han som 3-årig ønsker sig en dukke eller bliver vild med prinsesser. Ved i den situation at sige nej til hans ønske, signalerer du, at han er forkert, og det er der altså ikke nogle børn, der er.
Lege og legetøj er skabt til at lade børn lære noget om livet, og ofte kopierer børnene de voksne. Derfor virker det så uforståeligt, at din mand godt må gå med barnevogn, men din søn ikke må kopiere sin far på det punkt. Hvorfor skal barnets univers være mere stereotypt end de voksnes? Og hvorfor må man gerne lege løve eller klovn, men ikke fin dame?? Det er jo netop bare leg!
I et lidt større perspektiv finder jeg det påfaldende, at mens den gængse opfattelse er, at vi er for mange kvinder i pædagog- og lærerverdenen - til skade ikke mindst for drengene - så fastholder nogle forældre deres sønner i stereotype kønsroller, så disse drenge netop ikke vover at blive fx pædagoger. De er jo blevet præget til at skulle være "rigtige mænd"...
Endelig er der ikke nogen form for evidens for, at drenge, der leger med dukker, bliver mere feminine. Tværtimod er det oftest ved at afsøge og afprøve modpoler, at man finder sin egen rolle og identitet. Også den kønsmæssige.