Bør en dreng eje en dukkevogn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. juni 2013

Wimmie

khaleesi skriver:

Legetøj er ikke mennesker.

Ja det er forkert at give sin drenge piget legetøj, lade dem gå i kjole, og opføre sig som små piger.

Men det er ikke forkert at lade dem gå op og ned af sine forældre, da jeg ikke isolere ham. Min mand har sit eget firma, og er derfor hjemme 24/7, så han laver også utrolig mange ting med ham i løbet af en dag. Vi sørger for at aktivere ham blandt andre drenge, og sørger for at han får brændt det krudt af han har brug for.

Jeg er fuldstændig ligeglad hvad andre folk giver deres børn, jeg opdrager min søn i gammeldags tro, og han får lov til at lege med alle de fede ting han har lyst til, men jeg vil ALDRIG nogensinde give ham en lille pink dukkevogn som han kan lege husmor med. 

Mine grænser er nok en smule mere voldsomme end andres, men jeg kan love dig for at min søn bliver opdraget til at være en rigtig mand. 

End of diskussion.

Men hvad med omvendt? Hvis du havde en pige, måtte hun så lege "drengelege" eller skulle hun lege med dukker?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juni 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
khaleesi skriver:

Ja det er forkert at give sin drenge piget legetøj, lade dem gå i kjole, og opføre sig som små piger.

Men det er ikke forkert at lade dem gå op og ned af sine forældre, da jeg ikke isolere ham. Min mand har sit eget firma, og er derfor hjemme 24/7, så han laver også utrolig mange ting med ham i løbet af en dag. Vi sørger for at aktivere ham blandt andre drenge, og sørger for at han får brændt det krudt af han har brug for.

Jeg er fuldstændig ligeglad hvad andre folk giver deres børn, jeg opdrager min søn i gammeldags tro, og han får lov til at lege med alle de fede ting han har lyst til, men jeg vil ALDRIG nogensinde give ham en lille pink dukkevogn som han kan lege husmor med. 

Mine grænser er nok en smule mere voldsomme end andres, men jeg kan love dig for at min søn bliver opdraget til at være en rigtig mand. 

End of diskussion.

Netop min pointe - andre mennesker har langt større påvirkning på børn end legetøj har, og hvis man tror, en dukkevogn kan "spolere" et barns identitet, hvad kan en hjemmegående mor så ikke forvolde af skade?  

Jeg synes, det er en skam, at du på forhånd er så afvisende over for muligheden for at lade din søn være den, han måske også er. Han er jo lillebitte endnu, men det er hjerteskærende at tænke på, hvordan du potentielt vil være nødt til at afvise ham, hvis han som 3-årig ønsker sig en dukke eller bliver vild med prinsesser. Ved i den situation at sige nej til hans ønske, signalerer du, at han er forkert, og det er der altså ikke nogle børn, der er.

Lege og legetøj er skabt til at lade børn lære noget om livet, og ofte kopierer børnene de voksne. Derfor virker det så uforståeligt, at din mand godt må gå med barnevogn, men din søn ikke må kopiere sin far på det punkt. Hvorfor skal barnets univers være mere stereotypt end de voksnes? Og hvorfor må man gerne lege løve eller klovn, men ikke fin dame?? Det er jo netop bare leg!

I et lidt større perspektiv finder jeg det påfaldende, at mens den gængse opfattelse er, at vi er for mange kvinder i pædagog- og lærerverdenen - til skade ikke mindst for drengene - så fastholder nogle forældre deres sønner i stereotype kønsroller, så disse drenge netop ikke vover at blive fx pædagoger. De er jo blevet præget til at skulle være "rigtige mænd"...

Endelig er der ikke nogen form for evidens for, at drenge, der leger med dukker, bliver mere feminine. Tværtimod er det oftest ved at afsøge og afprøve modpoler, at man finder sin egen rolle og identitet. Også den kønsmæssige. 

Anmeld

11. juni 2013

Wimmie

khaleesi skriver:

End of diskussion.

Hvad er en rigtig mand?

Sjovt nok så er de voksne mænd jeg kender der er blevet opdraget til at være "rigtige mænd" -dvs. kun drengelegetøj, fodbold, biler, absolut intet lyserødt osv. -de er blevet nogle bøller eller nogle mandschauvinister der mener at kvindens plads er i køkkenet - flere af dem kan simpelthen ikke finde ud af at behandle kvinder ordentligt og de taler nedsættende om kvinder og hvordan de bør være. Havde en kollega der var sådan - han kunne aldrig drømme om at lave mad eller gøre rent for det var kvindens job - hans job var at tage ud med vennerne... nåja, og da de så måtte i behandling for at få børn gik han på arbejde og sagde at "rigtige kvinder burde kunne få børn" 

Anmeld

11. juni 2013

Mor og meget mere

Wimmie skriver:

Men hvad med omvendt? Hvis du havde en pige, måtte hun så lege "drengelege" eller skulle hun lege med dukker?

Sådan "fungerer" det sjældent. Piger og kvinder har langt videre rammer til at udfolde sig og udfordre kønsidentiteten end drenge og mænd. "Drengepiger" er seje piger - "pigede" drenge er sølle. Ufatteligt, at nogle stadig accepterer dette i 2013. Opfatter man virkelig maskulinitet som så skrøbelig, at enhver feminin påvirkning kan spolere den, mens piger tilsyneladende bare er helt rigtige uanset, om de er prinsesser eller Pippi Langstrømper? 

Anmeld

11. juni 2013

Mor og meget mere

Wimmie skriver:

Hvad er en rigtig mand?

Sjovt nok så er de voksne mænd jeg kender der er blevet opdraget til at være "rigtige mænd" -dvs. kun drengelegetøj, fodbold, biler, absolut intet lyserødt osv. -de er blevet nogle bøller eller nogle mandschauvinister der mener at kvindens plads er i køkkenet - flere af dem kan simpelthen ikke finde ud af at behandle kvinder ordentligt og de taler nedsættende om kvinder og hvordan de bør være. Havde en kollega der var sådan - han kunne aldrig drømme om at lave mad eller gøre rent for det var kvindens job - hans job var at tage ud med vennerne... nåja, og da de så måtte i behandling for at få børn gik han på arbejde og sagde at "rigtige kvinder burde kunne få børn" 

Og det er jo en naturlig konsekvens af den usikkerhed, det fører med sig altid at skulle passe ind i en snæver ramme. Vi søger jo kun yderlighederne og stereotyperne, når vi er usikre - hele mennesker, der hviler i sig selv, tør godt være både A og B - sej mand og kærlig far. 

Anmeld

11. juni 2013

Wimmie

Mor og meget mere skriver:

Og det er jo en naturlig konsekvens af den usikkerhed, det fører med sig altid at skulle passe ind i en snæver ramme. Vi søger jo kun yderlighederne og stereotyperne, når vi er usikre - hele mennesker, der hviler i sig selv, tør godt være både A og B - sej mand og kærlig far. 

Nemlig...hvor fedt er det at være sammen med en mand der bare ser ned på kvinder i stedet for én der hviler nok i sig selv til at  turde bryde kønsrollerne og f.eks. tage job som pædagog, sygeplejer(ske) osv.
De "rigtige mænd" er i virkeligheden dem der indeni er bange... bange for at blive betragtet som nogle skvat hvis de ikke hele tiden er overdrevet maskuline... Hvorfor mon flere og flere mænd får stress og depressioner? Hvorfor er selvmordsraten højst blandt mænd?

Mange mænd tør simpelthen ikke søge hjælp da de er bange for at de vil blive betragtet som svage og mindre maskuline... 

Anmeld

11. juni 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
khaleesi skriver:

Jeg ville godt nok aldrig købe en dukkevogn til min dreng. Hverken om den var blå eller pink.

Istedet ville jeg proppe en større mængde penge i, og give ham en rigtig fed elektrisk racerbil, så han droppede tankerne om dukkevognen. 

Jeg synes stadig, nok som en af de eneste, at drenge bør lege med drenge legetøj og piger med pige legetøj. Jeg synes det er dybt forkert at en dreng render rundt med en dukkevogn, eller med dukker med små kjoler på. 

Når børn leger så bearbejder de hverdagen. En dukke og en dukkevogn er da oplagt at lege med så. De bliver jo selv trillet rundt i den, puttet til middagslur i den osv.

Vil så også fortælle dig at jeg har været i en vuggestue i praktik og her var drengene MEGET glade for dukkevognene.

Anmeld

11. juni 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
khaleesi skriver:

End of diskussion.

Det er lidt ærgeligt du ikke svare på de andres fine spørgsmål. Dine argumenter falder til jorden.

Det virker mere som om det er noget du har besluttet. DU synes børn bliver kønsforvirrede, dU synes det er forkert osv. Hvor kommer de her tanker fra? Har du læst noget forskning der viser at det forholder sig som det gør?

Det er sindssygt ærgeligt at din dreng skal vokse op i en boks. Og jeg er ret sikkert på at der er sandsynlighed for at din dreng enten får lyst til at udforske senere, fordi han ikke havde muligheden som barn eller ender med at blive en usikker mand, der netop ikke hviler i den boks far og mor har skabt for ham.

Anmeld

11. juni 2013

LinLin

Om han BØR? Nej! Børn "bør" ikke have noget - andet end adgang til udvikling og stimulering hehe...

Men jeg synes da bestemt sagtens en dreng kan have sådan en rød dukkevogn!

Anmeld

11. juni 2013

L&V

Selvfølgelig ska drenge da ha en dukke vogn hvis det er det der interessere dem.. Der kan være masser af læring i det i form af empati osv. Lauras yndlings legetøj er hendes scooter og en traktor lige i tiden og det ska hun da ved gud ha lov til at lege med tror ikke det er det der gør hende til trucker lesbisk hvis det sku komme der til og hvis jamen så fred være med det

Der er da lige så mange vilde piger som der er stille drenge og det har saft suseme ikke noget at gøre med om de har leget med det ene eller det andet..

Jeg tror på at "skaden" kan være langt større hvis man på dutter sit barn et hvis kønsmønster/kønsrolle mht at drenge ska være sådan og sådan og lege med dit og dat, det vil resultere i at de i værstetilfælde undertrykker sig selv og deres egne lyster og impulser også syntes jeg man har fejlet som forældre

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.