Nu bliver jeg simpelthen nød til at få svar

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. maj 2013

pcoramt

grinny skriver:

Jeg ser gang på gang på gang .... Diskussioner om hvor vidt det er godt eller skidt at være på kontanthjælp, om vi er samfundsnassere osv osv.

Nu vil jeg simpelthen have svar på HVORFOR? Hvorfor er der så mange der har ondt i bagdelen? Hvorfor kan vi ikke bare glædes over at vi har et samfund der kan hjælpe folk i nød? 
- Hvad gør i hvis i selv en dag står i samme problem? Må vi så "se ned på" jer?
- Hvorfor skal folk brokke sig over at vi nu har ret til betalt ferie efter 12 måneder? Skal vi virkelig straffes så meget at vi ikke en gang kan holde ferie?

Jeg giver folk FULDSTÆNDIG ret i at det IKKE er en løsning for livet, men for nogen (mig) er det en NØDløsning, kan vi så ikke bare støtte dem der er havnet der, i stedet for at banke dem længere ned i hullet? 

Vær sød at holde en sober tone (selvom jeg ved det kan være svært), jeg vil virkelig bare gerne vide hvorfor at jeg (og mange andre) skal føle os som dem der trækker Danmark ned i sølet!

Jeg tror også det bunder i hvor ansvarlig man er.. Hvorfor vælger man ikke at melde sig ind i en A-kasse.. Tror os det har meget at sige hvorfor man er på kh og hvor længe.. Bliver simpelthen så rasende på dem der ikke synes det fair at man ikke må eje noget og at man får alt for lidt..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2013

Ciss

Nu er jeg ikke lige opdateret på, hvordan su-forholdene og renteniveauet er i dag osv, men da jeg begyndte at studere var der meget snak om studerende, som søgte fuld su med lån og det hele bare for at sætte det på højrentekonto og så betale lånet tilbage den dag, de var færdige, for så at sidde tilbage med et pænt overskud på kontoen. Livet for dem blev financieret af rige forældrer og lidt arbejde ved siden af.

Den slags får jeg langt mere ondt over end over, at nogle mennesker faktisk vover at bruge redningsnettet, vi har i samfundet, når livet ikke går som planlagt. Jeg er stolt af at komme fra en velfærdsstat. Jeg er stolt af, at vi alle får den hjælp, vi har brug for, det være sig skolegang, sygehusbehandling eller f eks kontanthjælp. Der er en grund til, at systemet findes. Det er fordi, der reelt er folk, som har brug for det.

Ingen af os ved, hvad vi kan få brug for i fremtiden. Når man sidder trygt i fuldt arbejde, der er balance i økonomien, børnene er friske osv, så kan det virke uforståeligt, at ikke alle andre også bare tager sig sammen og gør ting rigtigt. - Men sandheden er jo, at uforudsete ting sker, og nogle gange tager man et valg, som viser sig at slå dårligt ud i sidste ende, og nogle gange havner man ret og slet imellem to stole i systemet. Mange har mistet sit arbejde de sidste år, og mange slider for at komme sig ind på arbejdsmarkedet. Forklaringen er jo ikke så simpel som, at de bare er dovne og nassere osv.

Jeg betaler min skat med glæde. Meget af den går til systemer og tiltag, som jeg forhåbentligvis aldrig selv får brug for. F eks er jeg pt 39 år og har aldrig været alvorligt syg i mit liv. Eller til ting, jeg personlig ingen glæde har af - f eks vedligeholdelse af offentlige bygninger, statuer osv i byer, hvor jeg aldrig kommer til at sætte min fod. Men til gengæld går andre folks skattepenge også til ting, som betyder noget for mig, hjælper mine børn, hvis de har brug for det osv. I et samfund som det danske er noget af det grundlæggende, at vi hjælper hinanden. 

For en ordens skyld: Jeg har haft fast arbejde i 11 år og har aldrig været på KH. Men det giver mig ikke ret til at se ned på folk, som er det. Vi har et redningsnet i samfundet. Det er der for at blive brugt, når det er nødvendigt. Både de vellykkede og de intelligente kan havne i en vanskelig situation. Det faktum, at en person er på kh, er ikke et godt nok grundlag til at fordømme vedkommene som nasser eller doven i mine øjne.

Anmeld

24. maj 2013

morethanperfect

ESV skriver:

For mig personligt er problemet ikke dem som midlertidigt bruger det som nødløsning. Dog undres jeg over at man ikke er medlem af en a kasse og kan få dagpenge istedet men det er en helt anden diskussion. Mit problem er at ret mange forlanger at kunne leve et liv i luksus, bil, hus ferier mm som vi andre så skal knokle for at financiere. Og samtidig er der en del der piver over at hjælpen bliver skåret nu har de ikke råd til dit og dat.
For at være ærlig er jeg træt af at høre på klynk piv suk åh hvor er det synd for mig etc etc
Træt af at høre mennesker tude over at blive sendt i aktivering for "småpenge" ej men come on hvad med at være glade for at der faktisk er hjælp at hente. Jeg syntes det er fint vi har et sikkerhedsnet til de svageste jeg mener bare at der er mange af dem som kræver og kræver der sagtens kunne finde et job hvis de fik fingeren ud og gad bestille noget for deres penge.

Jeg var 18 da jeg blev sygmeldt på kontanthjælp .. Så jeg har ikke haft muligheden for at melde mig ind i en a-kasse .. 

Ts. Er helt enig med dig ! Men er også taknemmelig for at vi har den løsning i DK som vi har .. Vi er heldige i forhold til andre lande .. 

Anmeld

24. maj 2013

Sabsy

Er det en årgang/periode har jeg intet problem, der mit problem opstår er når jeg hører sætningen; "Jeg skal bare lige ned hver 6mdr og sige jeg forsat sygemeldt, så har jeg scoret 6mdr til" det kan sætte pis fuldstændig i kog..

Anmeld

24. maj 2013

morethanperfect

Sabsy skriver:

Er det en årgang/periode har jeg intet problem, der mit problem opstår er når jeg hører sætningen; "Jeg skal bare lige ned hver 6mdr og sige jeg forsat sygemeldt, så har jeg scoret 6mdr til" det kan sætte pis fuldstændig i kog..

Sådan noget har jeg heldigvis aldrig hørt .. ! Håber heller ikke jeg kommer til det , så kan det godt være jeg siger et par ord til personen ! 

Anmeld

24. maj 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jamen, det ER da skidt at være på KH - men godt, at KH eksisterer. Trist, at det er nødvendigt for nogle at modtage det i en periode - jeg kan ikke forestille mig, at det er en situation, man er glad og tilfreds for at være i - men at man i disse år risikerer arbejdsløshed burde ikke undre nogen, og det er sørgeligt, at vi "sparker nedad" i krisetider i stedet for at føle med dem, der ryger uden for jobmarkedet. 

Det er os med job, der er heldige og privilegerede - jeg misunder ikke dem, der må sætte fremtidsplaner og -ønsker på standby og føle sig til overs. 

Om nogle snyder eller ikke gør nok for at ændre på deres situation, er da muligt - men jeg tror altså ikke på, at det store flertal på KH føler sig tilfredse med deres livssituation. 

Anmeld

24. maj 2013

Carina:-)

Der er 3 grupper på kh.

Dem der ikke kan finde arbejde 

Dem der ikke kan arbejde(de burde slet ikke være på kh ,men derimod på førtids)

Og dem der ikke vil arbejde.

Og jeg som selvstændig ser desværre en del der ikke vil.

Har flere eksempler på at jeg har tilbudt arbejde til folk på kh netop fordi jeg regnede med de rigtig gerne ville ud af det.

Men enten så mødte de ikke op første dag,eller også fik man en sms 1 time før jobstart om at de var syge....

En gik hjem på 2 dagen fordi det var kedeligt...osv osv

Og det gør desværre at jeg simpelthen ikke gider bruge tid/penge på folk på kh længere-og det går ud over dem som reelt godt gider arbejde.

Men jeg er  alt for mange gange blevet brændt af-

Og ja jeg synes det er underligt at "folk" godt kan have råd til at tage på ferie,når de samtidig fortæller at ydelsen de får er alt for lav??

Kh er godt som kort tids forsørgelse og burde kun være på str ,med su så der kunne ses en mening med at taqe en udd.

Og så skulle der bruges flere penge på at få de sygehurtigt  videre i systemmet.

Anmeld

24. maj 2013

Mettefpigen

Carina:-) skriver:

HHvHvaDer er 3 grupper på kh.

Dem der ikke kan finde arbejde 

Dem der ikke kan arbejde(de burde slet ikke være på kh ,men derimod på førtids)

Og dem der ikke vil arbejde.

Og jeg som selvstændig ser desværre en del der ikke vil.

Har flere eksempler på at jeg har tilbudt arbejde til folk på kh netop fordi jeg regnede med de rigtig gerne ville ud af det.

Men enten så mødte de ikke op første dag,eller også fik man en sms 1 time før jobstart om at de var syge....

En gik hjem på 2 dagen fordi det var kedeligt...osv osv

Og det gør desværre at jeg simpelthen ikke gider bruge tid/penge på folk på kh længere-og det går ud over dem som reelt godt gider arbejde.

Men jeg er  alt for mange gange blevet brændt af-

Og ja jeg synes det er underligt at "folk" godt kan have råd til at tage på ferie,når de samtidig fortæller at ydelsen de får er alt for lav??

Kh er godt som kort tids forsørgelse og burde kun være på str ,med su så der kunne ses en mening med at taqe en udd.

Og så skulle der bruges flere penge på at få de sygehurtigt  videre i systemmet.

Hvad så med dem som har en uddannelse og som ikk ønsker en ny men vil finde et arbejde?.... De kan da ikk leve af en SU....

Anmeld

24. maj 2013

Dorthe1986

Mettefpigen skriver:

Hvad så med dem som har en uddannelse og som ikk ønsker en ny men vil finde et arbejde?.... De kan da ikk leve af en SU....

Hvis man kan leve af en SU under uddannelse, kan man vel også leve på en sats svarende til SU'en på kontanthjælp?

Anmeld

24. maj 2013

Carina:-)

Problemet er at der er ikke penge nok længere.

Så er en ydelse som su vel bedre end ingenting.

Og vi bliver snart nødt til at se i øjnene at hele vores velfærdsamfund smuldre,.og at det her ikke bliver bedre.

De firmaer der er smuttet ud af landet,kommer ikke tilbage.

Der kommer ikke flere job.

Der kommer ikke flere penge i kassen.

Så hvis vi ikke skal skære i kh sådan at de 5000 rengøringjobs der er ledige i DK kan blive attraktive nok til at nogen gider tage dem (fordi det giver lige så meget at være på kh)

Er det så ikke bedre at de tager de jobs? Eller at de er på su størrelse ydelse sådan at der er penge nok også til næste generation?

Vores børns velfærd er voldsomt i fare pga vores fokus på ret frem for pligt.

Og et eller andet sted er det bare for forkælet at sige man ikke vil tage en ny udd .

Hvis man ikke kan finde arbejde ,har man altså pligt til at gøre alt hvad man kan for at forbedre ens situartion også hvis det indebærer ny udd.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.