Så bliver nye regle for 2014 til alle på su og kontanthjælp.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. april 2013

raca

Silas&Mille skriver:

Jeg er imod at staten skal bestemme at vi skal forsørge hinanden bare fordi vi bor sammen.

Som jeg skriver synes jeg simpelthen det er SÅ gammeldags med gensidig forsørgerpligt. Efter min mening skal den bare afskaffes.

er det gammeldags at være forpligtiget overforhinannen? dem man bor sammen med..

og moderne og smart at lade ALLE andre der ARBEJDER eller har gidet melde sig i fagforening forsøge en?

KH er jo kun ALLER ALLER SIDSTE UDVEJ.

hvis man ikker har optjænt nok ancinitet i en A-KASSE, og ikke har nogle til at forsøge en,

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. april 2013

pcoramt

xoxotasha skriver:

Synes det er lidt grotesk at de også vil spare så meget på su'en som pt ligger på 4600 udbetalt. Os der faktisk kæmper for at få en uddannelse bliver jo også ramt så..

Nu er det jo meget individuelt hvad man får udbetalt personligt får jeg 5015 kr pr måned men det kommer ikke rent økonomisk til at gå ud over udeboende.. Fair nok at man skal have mindre som hjemmeboende

Anmeld

20. april 2013

pcoramt

tinasmor skriver:

Jeg synes det er helt fint. Jeg ville ikke have noget imod at skulle forsørge min kæreste hvis det kom der til, at han var på kh eller lign. Vi har valgt at bo sammen så selvfølgelig hjælper vi hinanden.Hvorfor skulle state aka dig og alle andre betale for min kæreste hvis han kom på dp. Folk tror nogle gange at statens penge vokser på træerne og klager hvis f.eks SUén bliver sat ned. I USA er de ved at få kaffen galt i halsen når man fortæller, at her FÅR man penge for at læse. I USA starter de med at spare op fra barnet er født for at de kan få en uddannelse. Men næ nej, i DK så skal man helst have 10.000 kr. om måneden i SU før at folk at tilfredse. Jeg synes, at folk skulle have lov tli at arbejde mere og samtidig kunne beholde deres SU. For helt ærlig, rigtig mange uddannelser har ikke særlig mange timer om ugen (selvfølgelig før lektier, selvstudie osv) men rene undervisningstimer er der ofte ikke mange af, hvis man f.eks læser på universitetet og så kunne unge altså godt have lidt mere fritidsjob hvis de synes, at de mangler penge.

Jeg kan godt forstå, at nogle som virkelig er syge kommer i klemme. Der burde tages hånd om de personer der virkelig ikke kan arbejde. de skal ikke presses psykisk og fysisk ud i ting de ikke kan klare. Jeg håber, at de kan få noget individult sagsbehandling. Problemet er måske, at der før i tiden var alt for mange der fik tildelt førtidspension. Folk som ikke var berettiget til det. Så blev der strammet op og det kan komme til at ramme en masse som bliver presset ud i fleksjob osv. uden reelt at have en mulighed for at klare det.

Jeg er for, at raske mennesker så vidt muligt klare sig selv. Jeg synes, at staten skulle gå ind og støtte der hvor der virkelig er behov for det, f.eks i ældreplejen, daginstitutioner osv og så lade raske, rørige mennenesker og unge så vidt muligt klare sig selv. Folk kan betale til en A-kasse mens de arbejder, komme på dagpenge hvis uheldet er ude og så må det da være muligt, at man indenfor to år får sig et job. Hvis ikke drømmejobbet så bare hvilke som helst job for at kunne forsørge sig selv og sin familie.

Så ja, jeg synes de nye regler ser fine nok ud.

Jeg er til dels enig med dig., men bliver lidt fornærmet når du siger at en uddannelse ikke er hård eller mange timer. For så er der noget du har misforstået. Med en uddannelse på gym. Er der vist nok at se til, ellers er det bare mig der er ufattelig dum og langsom. Jeg har 25 undervisningstimer a. 60 minutter om dagen, men tilgengæld så drukner jeg i lektier og en simpel ting som at forstå hvad jeg kan bruge min nye viden til.

Ud over at jeg studerer FULDTID så er jeg gravid med tvillinger og arbejder ved en slagter (10-15 pr uge) for at få økonomien til at glide. Jeg er klar over arbejde er mit valg, men det er jo de de siger vi skal. Overvej at for at komme ind på gym. Skal du igennem en optagelses prøve, for at se om du er klog nok, medmindre du kommer fra folkeskolen med gode karakterer.

Jeg vil derfor påstå at en uddannelse skal vægtes lige så højt som et alm job. For jeg kan ærligt lettere sidde vi kassen i netto 8 timer om dagen og bibbe varer ind end jeg kan tage end krævende uddannelse!

Anmeld

20. april 2013

Carina:-)

Jeg synes det er lort... Med forsøger ordning. Fordi så mig og kæresten nødsaget til at flytte fra hinanden.
Han er lige blevet fyret og har sin A-kasse
Jeg er i virksomhedspraktik fordi der ikke længere er nogle børne institutioner som vil have PGU (pædagog medhjælper)

Og jeg har søgt ind til august 2013 på pæd. Seminariet, men hvad hvis jeg ikke kommer ind.??? Skal min indkomst så hænge på min kæreste...

Det er først efter 2x kh at der trækkes i den enes indkomst.

Altså har I mere end 27000 (eller deromkring) hvis I er forsørgere -så trækkes der,ellers ikke.

Og hvorfor er I nødt til at flytte fra hinanden?

Det koster vel ikke 14.000 at have din kæreste på kost? Og det er jo det beløb der så forsvinder....

Husleje osv er jo det samme selv om han fosvinder ud af huset.-

For hvis det vitterligt kan betale sig at flytte fra hinanden pga en kh fordi man så får en masse tillæg-ja så er der sgu noget helt galt med systemmet....

Anmeld

20. april 2013

Silas&Mille

raca skriver:

er det gammeldags at være forpligtiget overforhinannen? dem man bor sammen med..

og moderne og smart at lade ALLE andre der ARBEJDER eller har gidet melde sig i fagforening forsøge en?

KH er jo kun ALLER ALLER SIDSTE UDVEJ.

hvis man ikker har optjænt nok ancinitet i en A-KASSE, og ikke har nogle til at forsøge en,

Jeg er ikke interesseret i at diskutere min holdning og mening.
Den er som den er.

Jeg er ikke tilhænger af samfundsnassere, men er heller ikke tilhænger af at staten skal bestemme over folk liv og økonomi på den måde. Vi har fx ikke fælles økonomi, så hvis jeg mister halvdelen af min KH, så har jeg INTET til mig selv.
Jeg er kun på KH fordi jeg var på barsel da vi flyttede hjem fra Sverige og derefter ikke har kunnet finde et job trods mere end 250 sendte ansøgninger.

Anmeld

20. april 2013

raca

Silas&Mille skriver:

Jeg er ikke interesseret i at diskutere min holdning og mening.
Den er som den er.

Jeg er ikke tilhænger af samfundsnassere, men er heller ikke tilhænger af at staten skal bestemme over folk liv og økonomi på den måde. Vi har fx ikke fælles økonomi, så hvis jeg mister halvdelen af min KH, så har jeg INTET til mig selv.
Jeg er kun på KH fordi jeg var på barsel da vi flyttede hjem fra Sverige og derefter ikke har kunnet finde et job trods mere end 250 sendte ansøgninger.

så du vil ikke tage ansvar for jeres familie som et samlet hele.

du vil ikke at i tager ansvar for at tilretteligge økonomien så i får lige meget..

jeg syntes faktisk det er en forkælet holdning at du vil havde pegne fra staten forde du i ikke vil tilrettelligge jeres økonomi sådan at i har fællesøkononi.. men gerne bo sammen..

Anmeld

20. april 2013

raca

Mitallerstørsteønske skriver:

Jeg synes det er lort... Med forsøger ordning. Fordi så mig og kæresten nødsaget til at flytte fra hinanden.
Han er lige blevet fyret og har sin A-kasse
Jeg er i virksomhedspraktik fordi der ikke længere er nogle børne institutioner som vil have PGU (pædagog medhjælper)

Og jeg har søgt ind til august 2013 på pæd. Seminariet, men hvad hvis jeg ikke kommer ind.??? Skal min indkomst så hænge på min kæreste...

det er jo noget pjat.. imo,, en uddannelse er en fremtidssikring og ja det koster penge eller asavn en tid.. og sådan er det..

vi har sat os efter at vi kan få det til at løbe rundt på su+lån+10timers arbejde pr uge og dagpenge.  og ja det er hårdt hvis man ender der. men det er jo FAKTA når man er gift.. i mister intet i får bare frataget en gode der var ved ikke at være gift..

Anmeld

20. april 2013

1990h

Lunae skriver:

Hvis folk vælger at "gå fra hinanden" på papiret, så siger det bare noget om dem som mennesker! Man må sgu løfte i samlet flok og folk der snylter på systemet har i min verden ingen moral!

Er fuldstændig enig. Det strider også mod alt jeg har lært.

Dette er et fælles samfund og syntes alle skal være med til at bygge det op igen og sande at det ikk er så let at få og få som hidtil alle må ofre rig for ellers bliver her heller ikk særligt rart at være den dag vores.børn bliver større og selv får børn.

Anmeld

20. april 2013

Anonym8827

Har ikke lyst til at flytte fra ham, og vil ikke gøre det, da vi har fundet ud af hvad vi så gør.

Tror også det er nemt at sige at det en fin beslutning, der nu starter i 2014, når man har job, har fin indkomst osv. Ville jeg selv syntes hvis jeg havde job.
Men det er ikke sjovt, når man knokler for at få job og intet sker, for så næsten at skulle leve på brød og vand hver måned pga. At der kun må være en forsøger... Hvis begge er på dagpenge.
Jeg håber bare at jeg er studerende til den tid. kysser fingre og håber på at der kommer et fint brev ind at døren til juni.

Anmeld

20. april 2013

Anonym8827

Carina:-) skriver:

Det er først efter 2x kh at der trækkes i den enes indkomst.

Altså har I mere end 27000 (eller deromkring) hvis I er forsørgere -så trækkes der,ellers ikke.

Og hvorfor er I nødt til at flytte fra hinanden?

Det koster vel ikke 14.000 at have din kæreste på kost? Og det er jo det beløb der så forsvinder....

Husleje osv er jo det samme selv om han fosvinder ud af huset.-

For hvis det vitterligt kan betale sig at flytte fra hinanden pga en kh fordi man så får en masse tillæg-ja så er der sgu noget helt galt med systemmet....

Vi har ca. 15000 m. Hans A-kasse og min kh.
Det er min kæreste der var bange for at det ikke ville hænge sammen.

Men vil ærligtalt ikke fortælle folk, hvad de må synes om den her ordning, men har stadig min holdning til hvad der er realistisk for familier med små penge beløb om måneden. Føler mig i forvejen mega ussel over at få KH.. Så ja. Jeg håber på det bedste med hensyn til job og udddannelse.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.