Så bliver nye regle for 2014 til alle på su og kontanthjælp.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. april 2013

RGN

Profilbillede for RGN
tinasmor skriver:

Folk tror nogle gange at statens penge vokser på træerne og klager hvis f.eks SUén bliver sat ned. I USA er de ved at få kaffen galt i halsen når man fortæller, at her FÅR man penge for at læse. I USA starter de med at spare op fra barnet er født for at de kan få en uddannelse. Men næ nej, i DK så skal man helst have 10.000 kr. om måneden i SU før at folk at tilfredse.

Det er jo så også derfor, at der er så mange fattige i USA.

De bliver født af fattige forældre, der ikke har råd til at betale deres uddannelse. Ergo får de ingen uddannelse.
De fattiges børn vokser op og bliver selv forældre, men dersom de ingen uddannelse fik, tjener de ikke mange penge og har derfor ikke råd til at den nye generation i familien får en uddannelse.

Her har vi så en af årsagerne på fattigdom og kriminalitet i USA. Så det er ikke et land, som jeg personligt synes vi skal sammenligne os med i den kontekst.

Vi er heldige i Danmark, ja. Men det skal sørme heller ikke være anderledes. Det vil få store konsekvenser for vores land, hvis vi skulle følge i USAs fodspor.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. april 2013

Silas&Mille

raca skriver:

så du vil ikke tage ansvar for jeres familie som et samlet hele.

du vil ikke at i tager ansvar for at tilretteligge økonomien så i får lige meget..

jeg syntes faktisk det er en forkælet holdning at du vil havde pegne fra staten forde du i ikke vil tilrettelligge jeres økonomi sådan at i har fællesøkononi.. men gerne bo sammen..

Jeg synes faktisk du er ret dømmende i dine udtalelser.
Er det ikke tilladt at have en anden mening og holdning end dig?

Som skrevet har jeg min holdning og mening og den er som den er.
Kan også se der er en del der er enige i mit første indlæg.

Jeg siger ikke at jeg bare vil ha og ha og ha fra staten.
Det er ikke noget jeg ønsker mere end at komme i arbejde og komme ud af systemet. Men nu er det ikke bare sådan lige til at få sig et arbejde.

Hvorfor må man ikke bo sammen uden at have fælles økonomi? Det er der også rigtig mange gifte par der gør. At leve sammen er ikke automatisk = fælles økonomi.

Anmeld

20. april 2013

tinasmor

RGN skriver:

Det er jo så også derfor, at der er så mange fattige i USA.

De bliver født af fattige forældre, der ikke har råd til at betale deres uddannelse. Ergo får de ingen uddannelse.
De fattiges børn vokser op og bliver selv forældre, men dersom de ingen uddannelse fik, tjener de ikke mange penge og har derfor ikke råd til at den nye generation i familien får en uddannelse.

Her har vi så en af årsagerne på fattigdom og kriminalitet i USA. Så det er ikke et land, som jeg personligt synes vi skal sammenligne os med i den kontekst.

Vi er heldige i Danmark, ja. Men det skal sørme heller ikke være anderledes. Det vil få store konsekvenser for vores land, hvis vi skulle følge i USAs fodspor.

Jeg siger ikke, at vi skal følge USAs fodspor men siger bare, at de bliver MEGET overrasket over at høre, at vi her brokker os over ikke at få NOK penge for at læse. I forhold til det med at fattige ikke får en uddannelse i USA er der helt sikkert noget om det, men selv i DK hvor det er gratis, så betyder den sociale arv jo også rigtig meget. Man ser tit unge mødre som ikke får sig en uddannelses, deres børn ender så også med at få børn i en tidlig alder uden at få en uddanelse (og ja nu kommer der nok en masse unge mødre og siger at DE er undtagelser og ja selvfølgelig er der undtagelser, men social arv betyder bare rigtig meget når man ser på hvem der tager en uddannelse- både i USA og DK om man så skal betale for det eller får 5000 kr for det.

Anmeld

20. april 2013

tinasmor

pcoramt skriver:

Jeg er til dels enig med dig., men bliver lidt fornærmet når du siger at en uddannelse ikke er hård eller mange timer. For så er der noget du har misforstået. Med en uddannelse på gym. Er der vist nok at se til, ellers er det bare mig der er ufattelig dum og langsom. Jeg har 25 undervisningstimer a. 60 minutter om dagen, men tilgengæld så drukner jeg i lektier og en simpel ting som at forstå hvad jeg kan bruge min nye viden til.

Ud over at jeg studerer FULDTID så er jeg gravid med tvillinger og arbejder ved en slagter (10-15 pr uge) for at få økonomien til at glide. Jeg er klar over arbejde er mit valg, men det er jo de de siger vi skal. Overvej at for at komme ind på gym. Skal du igennem en optagelses prøve, for at se om du er klog nok, medmindre du kommer fra folkeskolen med gode karakterer.

Jeg vil derfor påstå at en uddannelse skal vægtes lige så højt som et alm job. For jeg kan ærligt lettere sidde vi kassen i netto 8 timer om dagen og bibbe varer ind end jeg kan tage end krævende uddannelse!

Enig i, at rigtig mange uddannelser er lige så hårdt som et fuldtidsjob også en gymnasieuddannelse. Men nu tog jeg bare udgangspunkt i en f.eks universitetsuddannelse som nogle gange kun har 6-8 lektioner om ugen (selvfølgelig så kommer der lektier osv oveni) Og måske vil jeg være rigtig fræk ved at sige, at det jo også er et valg at du vælger at blive mor inden du har en ungdomsuddannelse færdig og derfor bliver nød til at tjene mere, end hvis man var single og på SU hvor man jo kan sætte sit egen privatforbrug. Fred være med at du vælger at blive mor meget tidligt men går også ud fra, at der så er forskellige tilskud man kan søge (altså ikke blot som ung mor men generelt- forhøjet SU eller fri institution hvis indkomsten ikke er høj nok osv) ting som staten jo også går ind og betaler. Min eneste pointe er bare, at der jo er NOGLE steder vi bliver nød til at spare og jeg er blot af den mening, at jeg ikke synes det gør noget af SU´en bliver lidt formindsket fordi jeg synes, at det er et privilegium at man overhoved får penge for at læse.

Anmeld

20. april 2013

LilleChelle

livhemdrup skriver:

Jeg betaler halv husleje halvt af det der hører til hus el vand osv. Og jeg betaler alt selv hvad der hører til mine børn så fælles vil jeg ik sige

Det er da fælles, når i deles om boligudgifter. 

Anmeld

20. april 2013

Wik

esioul skriver:

Der må godt nok være mange der kommer i klemme under det punkt med at er man over 25 skal man som samboende forsørge hinanden.

Tænker at de kun skal, hvis de kan. Man kan jo ikke tvinge ens mand af sit studie fordi man er blevet syg, eller skal på barsel mv.

Anmeld

26. april 2013

H+S Skjolgborg.

Jeg kan blive noget såååååå grrrrrrr

man glemmer bare li at der måske sidder nogen på kontanthjælp fordi at de er for syge til at arbejde men ik kan få pension endnu grundet man ik helt er færdig udredt og der bliver man så straffet. 

1 fordi kæresten skal forsørger mig ( vi har IKKE føllesøkonomi)

2 fordi alle skal jobbe for at få kontanthjælp det kan jeg ikke ergo ingen penge her. 

Men ihhhh hvor er det dog godt med den nye lov så kan alle dem på kontanthjælp bare lette røven og komme igang. Ja undskyld men nu er det altså ik alle som er på kontanthjælp bare fordi det er nemt. Nogen er der fordi det er der de blev parkeret af systemet indtil systemet finder ud af om man skal ha invalid pension. 

Undskyld mit tvære indlæg men kan faktisk godt blive en smule vred og ked af det når man omtaler kontanthjælpsmodtagere på den måde. ik alle er ens og nogen er der af sygdoms mæssige årsager. 

.

Lige min ord jeg er nemlig også en af dem der er syg og kan kun klar under 16 timer. har 6 sygdomme+ gigt og meget tit migræne og slemme smerte i rygge den er meget skæv efter en ulykke og selv lægen,røgne/fysikst..., afd,pysisk afd,pykolog og kontaktperson  siger jeg aldrig bliver selvforsøgerne og kan ikke klar ret meget og arbejde ret meget.Har det sort på hvid fra 4/4-2011.

Nu skal jeg igen den 17 maj have lave en heldbredundersøgelse tros slagelse kommune fik en i april 2011 mener jobventer i faxe jeg skal have lave en ny men min læge som jeg har haft i nu 1½ år syntes det er dårlig ligeså vel som mig jeg har siden 2001 ville i flexjob men syntes bare kommunen trækker og trækker det ud så skal jeg i pratik der og der og der og der også 18 så 22 timer flot tros faxe kommune har fået en masse papir.

Jeg har været i alt 57 steden siden 1997 til nu + født 3 børn så har også holdt barsel sagde selv nej tak til en pension i juli 2010 i det jeg godt ville ud bare 10-16 timer på flexjob så forstå ikke jeg ikke kan komme det snart og jeg er bange for selvom jobcenter / sagsbehandleren siger jeg får penge efter 2014 af jeg ikke høre under en af de ramt af jeg måske så ende ud med af høre under jeg giver 2300 kr i medicin om mdr og jeg får 9064 kr efter skat.

Så hvis nogle tro det er sjovt så tro om jeg ville heller ind gerne brug min udd som ssh udd og arbejde 37 timer om ugen men jeg kan bare ikke og det har taget min mange år af nu kunne tilstå jeg er syg jeg får en del medicin mine børn er mit liv men jeg kan ikke klar mange ting og arbejde ret meget min børn er nr et ville heller arbejde på flexjob 16 timer f.eks og være der 180 % for mine børn og have det godt pysisk og fysisk og være glad.

Er så ked af vi er mange der stå og måske ikke får penge til jan 2014 vi er nogle der er syg sandt og ikke kan få pension nu pga man nu efter den anden nye lov skal være 40 år.

til alle.

Henriette

Anmeld

26. april 2013

H+S Skjolgborg.

Nu er jeg hverken på kontanthjælp eller for syg til arbejde, men har lige lyst til at svare.....

Fordi du synes det er hårdere at være hjemme med to børn end på arbejde, så er det jo ikke sikkert at andre føler det på samme måde.

Og der kan jo være flere grunde til at man er endt på kontanthjælp... i princippet kan du jo godt få 4 børn, have det vidunderligt og jan så komme ud for noget der ændrer det hele.

Jeg er af den opfattelse forældre som ikke kan arbejde og som går hjemme gør alt hvad de kan for at være der for deres børn. Og ja det kan da godt være det er hårdt for dem, men det er deres børn...

godt skrev.

nemlig det pysisk afd har skrev om mig jeg er en god mor for mine 3 børn jeg bruger alle mine kræfter på dem og når det er gjort er de så også opbrugt forstået på den måde af de er mit liv og ja det kan jeg klar osv men af arbejde 37 timer + tag mig af mine børn og mig selv på en gang kan jeg ikke det er alt for meget i mit hovede og krop.

men igen lidt timer har jeg efter min meningen også godt af at komme til ud mellem andre ind det hele bare er hus mand og børne.

Anmeld

26. april 2013

Mum33

Silas&Mille skriver:

Jeg synes faktisk du er ret dømmende i dine udtalelser.
Er det ikke tilladt at have en anden mening og holdning end dig?

Som skrevet har jeg min holdning og mening og den er som den er.
Kan også se der er en del der er enige i mit første indlæg.

Jeg siger ikke at jeg bare vil ha og ha og ha fra staten.
Det er ikke noget jeg ønsker mere end at komme i arbejde og komme ud af systemet. Men nu er det ikke bare sådan lige til at få sig et arbejde.

Hvorfor må man ikke bo sammen uden at have fælles økonomi? Det er der også rigtig mange gifte par der gør. At leve sammen er ikke automatisk = fælles økonomi.

Når man er fælles om bolig, vand, varme, el og formodentlig også mad, så har man da fællesøkonomi. En hustand - en økonomi. 

Anmeld

26. april 2013

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

og nu ryster jeg ved tanken om at jeg måske får et job...

vi kan altså ikke overleve på kun en indkomst... hvis vi kunne det så havde vi gjort så kæresten blev hjemmegående og jeg brugte hans fradrag fremfor som det er nu med ham på KH og mig på Dimittendsats af dagpenge som udløber d. 23 juni i år...

jeg har knoklet og slæbt og skrevet og ringet for at prøve at få et job.. intet held... og nu hvis jeg finder et risikerer vi at miste den ene indkomst så vi igen kommer til at stå med absolut ingenting at leve for men igen blot prøve at finde en overlevelsesstrategi...

ARGGGHHHHH..... jeg ved godt at de gør det for at komme dem til livs der udnytter systemet til at få flest penge for mindst muligt arbejde.. MEN kunne det ikke være noget med at man kiggede på hvem der måske skulle have sådanne sanktioner og hvem der måske mere fortjente noget ekstra hjælp???

Så lige nu hvis jeg finder et job så ender vi med færre penge og hvis jeg ikke finder job ender vi også med færre penge end vi har nu.. hvor vi næsten ingenting har...

suk... aner ikke mine levende råd.. håber der sættes tal på hvornår forsørgerpligten træder ind ligesom det var før med en minimumsindkomstsgrænse for hvornår man skulle leve på en indtægt...

Min kæreste er i behandling så derfor er han på KH og det eneste det fører hen imod lige pt. er en førtidspension... han kommer ikke igang med job igen... 2 timer 2 gange om ugen var ALT for meget for ham til trods for der blev taget utrolig godt hensyn til ham og han var superglad for stedet, opgaverne og dem han var sammen med...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.