Forarget over kontanthjælp vs. SU

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. april 2013

modesty

nu er det jo meget normalt at man ikke får oplyst at man kan blive medlem af en akasse før sidst i studiet.. så så synes jeg måske du derved skulle afgøre hvem der så er den dumme. derudover skal du stadig optjene timer førend at du er berettiget til dagpenge. og du kan risikerer at være arbejdsløs i mere end 2 år, så du uanset hvad ender på kontanthjælp. det andet synes jeg er forfærdeligt sort hvidt.

Hvis du melder dig ind i en a-kasse umiddelbart efter dit studie stopper, er du dagpengeberettiget efter en måned. Du kan altså rent faktisk blive færdig på din uddannelse og stadig nå at komme i a-kasse og ryge på dagpenge med det samme. Og det er så vidt jeg ved de samme regler der gælder for fast arbejde - her kan du også nå at melde dig ind i en a-kasse når du stopper på arbejdet og få dine timer på det afsluttede arbejde talt med.

Men derudover synes jeg da ikke at det er videre intelligent ikke at sætte sig ind i dagpengesystemet mens man stadig er under uddannelse. Man er vel klar over at man skal ud på arbejdsmarkedet efter endt uddannelse.

Det er klart at man skal optjene og at man kan ryge på KH efter to år (selvfølgelig kan der være legitime årsager til at man ryger på KH, jeg har ikke påstået andet), men det er ikke det vi snakker om. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. april 2013

modesty

Mettefpigen skriver:

Det kan også være at de skulle oplyse det mere når man er under uddannelse.....

Læs mit svar til jydeinden.

Anmeld

10. april 2013

isabellasmor

pcoramt skriver:

jeg synes bestemt heller ikke at vi skal have 10.000 kr. i SU men kontanthjælpen er alt for høj.. selvfølgelig er der dem der ryger ud af dagpengesystemet, og det er noget rigtig møg.. de andre burde have meldt sig ind i en A-kasse.

Er sådan set bare uenig :-) jeg synes hverken det er for lidt eller for meget, både SU og Kh. I og med der er forskellige regler og goder, som andre fint nævner. 

Anmeld

10. april 2013

pcoramt

modesty skriver:

Hvis du melder dig ind i en a-kasse umiddelbart efter dit studie stopper, er du dagpengeberettiget efter en måned. Du kan altså rent faktisk blive færdig på din uddannelse og stadig nå at komme i a-kasse og ryge på dagpenge med det samme. Og det er så vidt jeg ved de samme regler der gælder for fast arbejde - her kan du også nå at melde dig ind i en a-kasse når du stopper på arbejdet og få dine timer på det afsluttede arbejde talt med.

Men derudover synes jeg da ikke at det er videre intelligent ikke at sætte sig ind i dagpengesystemet mens man stadig er under uddannelse. Man er vel klar over at man skal ud på arbejdsmarkedet efter endt uddannelse.

Det er klart at man skal optjene og at man kan ryge på KH efter to år (selvfølgelig kan der være legitime årsager til at man ryger på KH, jeg har ikke påstået andet), men det er ikke det vi snakker om. 

Man kan desværre ikke få A-kasse ved endt uddannelse mere.. Den fordel er fjernet på alle ungdomsuddannelser, dog ikke på erhversvuddannelser..

Anmeld

10. april 2013

modesty

pcoramt skriver:

Man kan desværre ikke få A-kasse ved endt uddannelse mere.. Den fordel er fjernet på alle ungdomsuddannelser, dog ikke på erhversvuddannelser..

Nej, jeg tænkte faktisk også på videregående uddannelser. Men det er så både videregående og erhvervsuddannelser, kan jeg forstå. Har man nogensinde kunnet det efter ungdomsuddannelser? Det var jeg slet ikke klar over...

Anmeld

10. april 2013

pcoramt

modesty skriver:

Nej, jeg tænkte faktisk også på videregående uddannelser. Men det er så både videregående og erhvervsuddannelser, kan jeg forstå. Har man nogensinde kunnet det efter ungdomsuddannelser? Det var jeg slet ikke klar over...

Ja for nogle år siden kunne man synes det er lidt snyd at man ikke kan på ungdomsuddannelser, da mange uddannelser jo starter der fx. Med gymnasiet..

Anmeld

10. april 2013

Roselil

Profilbillede for Roselil
pcoramt skriver:

Hej de damer

Jeg er gravid og venter tvillinger til slutningen af september jeg på pt på HHX på finans linjen og skal derfor modtage SU under min barsel.

Jeg får 12 su klip og har valgt at få 6 måneder med dobbelt klip dvs. 6 mdr. Barsel.. Da min skole ikke har mulighed for at starte mig igen til januar for jeg forlængelses klip de sidste 6 mdr, hvilket jo er super.. Dog kan jeg ikke lade vær med at blive en smule bitter over hvor mange penge man kan trække ind på kontanthjælp.. Jeg ser det faktisk lidt som en straf at man skal have det dobbelte for at lave ingen ting, frem for at tage en uddannelse..

Kontanthjælp er på ingen måde attraktivt for mig (ud over økonomisk) men burde man ikke få det samme i SU på barsel som kontanthjælp?

Hvad er jeres holdning?

Grunden til, at der er forskel er vel, at man på SU må arbejde ved siden af og kan tjene en del.

Anmeld

10. april 2013

Mettefpigen

modesty skriver:

N

Læs mit svar til jydeinden.

Når man er 16-17 år og lige startet på uddannelse er det nok ikk noget man lige tænker på..... Der gik rigtig lang tid før jeg anede at det var noget som skulle gøres...... Det er åbenbart ikk alle uddannelser hvor de er særlige gode til at oplyse om sådan nogle ting...

Anmeld

11. april 2013

pcoramt

Mettefpigen skriver:

Når man er 16-17 år og lige startet på uddannelse er det nok ikk noget man lige tænker på..... Der gik rigtig lang tid før jeg anede at det var noget som skulle gøres...... Det er åbenbart ikk alle uddannelser hvor de er særlige gode til at oplyse om sådan nogle ting...

På uddannelserne i dag får man det at vide hele tiden men jeg tror når man er 17 år og bor hjemme synes man måske 500-900 kr er rigtig mange penge

Anmeld

11. april 2013

pcoramt

Mettefpigen skriver:

På uddannelserne i dag får man det at vide hele tiden men jeg tror når man er 17 år og bor hjemme synes man måske 500-900 kr er rigtig mange penge

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.