Lunae skriver:
Problemet ligger for mig i at det netop burde være en midlertidig ydelse, men langt fra er det! Jeg har set mange tilfælde at unge mennesker, som fravælger uddannelse fordi kontanthjælp er mere favorabel! Sådan burde det aldrig være! Det skulle aldrig være sådan, at det bedre kan betale sig at gå på kontanthjælp end su eller arbejde.
Jeg mener at vi skal være taknemmelige for en velfærdsstat som giver os gratis uddannelse og samtidig penge for at studere. Samtidig synes jeg at kriterierne omkring kontanthjælpen er for slap! Jeg ved godt at der er mennesker som virkelig knokler for deres kontanthjælp og hellere ville have et job, men jeg ved desværre også at flere mennesker har mulighed for at modtage kontanthjælp uden at møde op i aktivering, til møder osv - den går sgu ikke!
Måske man skulle lave sådan et system som på produktionsskolerne. Du får løn for de dage du er der!
Der er altid huller og nogle er placeret på kontanthjælp imens de bliver udredt for sygdomme, andre fordi de netop er blevet fyret, men så må vi differentiere kontanthjælpen, så den havner i de hænder der reelt har brug for den og selvfølgelig dem som gerne vil yde noget!
Faktisk ret enig - men synes det er en helt anden diskussion, end " bør kontanthjælp være mindre end SU", for det synes jeg ikke den bør. Som flere har skrevet, er der en del etableret med uddannelse, som ufrivilligt ender på kontanthjælp(specielt i disse tider), og de får så hjælp til at kunne opretholde en ok(ikke ekstravagant) levestandard. Det synes jeg er fair, og det betaler jeg gerne til!
At der så er nogle arbejdsdygtige mennesker, som vælger at udnytte systemet, og misbruge kontanthjælps systemet, det er da et kæmpe problen vi skal til livs. Tror bare ikke at hæve SUen vil gøre det....tror det vil skabe en del mennesker, der sidder umotiveret i et klasseværelse og ødelægger det for andre. Men din ide om at give penge til de dage man møder op, er faktisk god

den er jeg med på...altså med mindre personen rent faktisk er syg.
Anmeld