Forarget over kontanthjælp vs. SU

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. april 2013

Lunae

pcoramt skriver:

jeg ved godt at der en gårzone med sygemeldte mm. men så mener jeg jo bare at man skal have den samme sats som SU. for hvis man kan leve på su som studerende kan man vel også som sygemeldt.. jeg ved godt at når man ikke er på barsel kan man arbejde ved siden af, men det kræver jo altså også en MEGET fleksibel arbejdsplads, og det er helt sikker at man ikke kan tjene 5 kr. udbetalt hver måned ved siden af sit studie og sine børn..

nu har jeg selv taget en HG (ren tidfordriv) og der er niveauet ihverfald ikke højere end at man kan være der som syg også fx

Dilemmaet ligger jo i at den sygemeldte kan komme fra en velbetalt job og så skal på kontanthjælp. Hvis satsen for den person er ligeså lav som su, så kan det jo betyde at hele familien skal gå fra hus og hjem. Hvis man er syg og går og venter på en udredning, så tror jeg man har bekymringer nok!

Man må kunne differentiere kontanthjælpen på en eller anden måde, for det skal selvfølgelig aldrig være mere favorabelt at være på kontanthjælp end at arbejde eller være på su.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. april 2013

Wik

isabellasmor skriver:

Jeg synes det er fint som det er, og er glad for at man har den mulighed hvis alt skulle gå galt. SU er jo også kun en hjælp, hvor man må arbejde ved siden af = tjene ligeså mange penge som eksempelvis KH. Man kan så måske være "fræk" at sige at så må man planlægge sin familieforøgelse så den først kommer når man er færdig med uddannelse... ikke for at lyde hård ts , men tænker da bare så må det være den eneste mulighed for at man ikke skal ende op og være forarget ? 

Der er så mange fordele ved at få børn under uddannelse, især for børnene, så det er da noget pjat at man skal planlægge efter endt uddannelse. Desuden lever vi i et land hvor man har mulighed for at dygtiggøre sig hele livet, så hvorfor ikke have et mere flexiblet SU system. Det er da bedre end folk skal snyde, eller melde sig fra deres uddannelser fordi de ikke kan klare sig for 5000 kroner om måneden.

Anmeld

10. april 2013

LilleLene

pcoramt skriver:

Hej de damer

Jeg er gravid og venter tvillinger til slutningen af september jeg på pt på HHX på finans linjen og skal derfor modtage SU under min barsel.

Jeg får 12 su klip og har valgt at få 6 måneder med dobbelt klip dvs. 6 mdr. Barsel.. Da min skole ikke har mulighed for at starte mig igen til januar for jeg forlængelses klip de sidste 6 mdr, hvilket jo er super.. Dog kan jeg ikke lade vær med at blive en smule bitter over hvor mange penge man kan trække ind på kontanthjælp.. Jeg ser det faktisk lidt som en straf at man skal have det dobbelte for at lave ingen ting, frem for at tage en uddannelse..

Kontanthjælp er på ingen måde attraktivt for mig (ud over økonomisk) men burde man ikke få det samme i SU på barsel som kontanthjælp?

Hvad er jeres holdning?

Jeg forstår din forargelse

Jeg er lige nu på barsel på kh og jeg lever livet

skulle gerne ind på pædagogsemineret til september, og nøøøøj det bliver strengt når min indtagt kun bliver 5000 kr i stedet for 10000

Anmeld

10. april 2013

isabellasmor

Wik skriver:

Der er så mange fordele ved at få børn under uddannelse, især for børnene, så det er da noget pjat at man skal planlægge efter endt uddannelse. Desuden lever vi i et land hvor man har mulighed for at dygtiggøre sig hele livet, så hvorfor ikke have et mere flexiblet SU system. Det er da bedre end folk skal snyde, eller melde sig fra deres uddannelser fordi de ikke kan klare sig for 5000 kroner om måneden.

Tror du misforstår mig. Jeg har ingen holdning om at få børn under uddannelse. 

Anmeld

10. april 2013

nielsen80

Lunae skriver:

Problemet ligger for mig i at det netop burde være en midlertidig ydelse, men langt fra er det! Jeg har set mange tilfælde at unge mennesker, som fravælger uddannelse fordi kontanthjælp er mere favorabel! Sådan burde det aldrig være! Det skulle aldrig være sådan, at det bedre kan betale sig at gå på kontanthjælp end su eller arbejde.

Jeg mener at vi skal være taknemmelige for en velfærdsstat som giver os gratis uddannelse og samtidig penge for at studere. Samtidig synes jeg at kriterierne omkring kontanthjælpen er for slap! Jeg ved godt at der er mennesker som virkelig knokler for deres kontanthjælp og hellere ville have et job, men jeg ved desværre også at flere mennesker har mulighed for at modtage kontanthjælp uden at møde op i aktivering, til møder osv - den går sgu ikke!

Måske man skulle lave sådan et system som på produktionsskolerne. Du får løn for de dage du er der!

Der er altid huller og nogle er placeret på kontanthjælp imens de bliver udredt for sygdomme, andre fordi de netop er blevet fyret, men så må vi differentiere kontanthjælpen, så den havner i de hænder der reelt har brug for den og selvfølgelig dem som gerne vil yde noget!

Faktisk ret enig - men synes det er en helt anden diskussion, end " bør kontanthjælp være mindre end SU", for det synes jeg ikke den bør. Som flere har skrevet, er der en del etableret med uddannelse, som ufrivilligt ender på kontanthjælp(specielt i disse tider), og de får så hjælp til at kunne opretholde en ok(ikke ekstravagant) levestandard. Det synes jeg er fair, og det betaler jeg gerne til!

At der så er nogle arbejdsdygtige mennesker, som vælger at udnytte systemet, og misbruge kontanthjælps systemet, det er da et kæmpe problen vi skal til livs. Tror bare ikke at hæve SUen vil gøre det....tror det vil skabe en del mennesker, der sidder umotiveret i et klasseværelse og ødelægger det for andre. Men din ide om at give penge til de dage man møder op, er faktisk god den er jeg med på...altså med mindre personen rent faktisk er syg.

Anmeld

10. april 2013

maryjane

pcoramt skriver:

jeg tror på at man bliver mere syg af at være der hjemme.. men bliver nød til at være social og få en sund hverdag op og køre igen, selv om det er hårdt.. man kan evt. starte med en deltids studie bare for at få noget selvtillid..

Det kommer godt nok an på hvad ens problemstilling/diagnose/osv er.  

Anmeld

10. april 2013

Mettefpigen

Nogengange synes jeg virkelig at folk burde prøve at være på kh (så kan de jo se hvilket LUKSUSLIV man har,ironi kan forekomme ;-)) for det er tydeligt at nogle ikk ved hvordan det er fysisk eller psykisk...

Anmeld

10. april 2013

pcoramt

nielsen80 skriver:

Puha det er et lidt farligt emne, men synes faktisk, at sammenligningen mellem SU og kontanthjælp er helt hen i vejret.

Kontanthjælp er(eller burde være) en midlertidig ydelse man giver folk som midlertidig er udenfor arbejdsmarked.
SU er en hjælp man giver udover gratis uddannelse til alle som ønsker at investere i sin fremtid gennem uddannelse. Således at uddannelse bliver fri tilgængelig for alle de ønsker det.

Jeg synes lidt den der "de får, så jeg vil også have mentalitet" er ved at tage overhånd. Jeg betaler med glæde mine hårdt tjente (top) skattepenge til både SU og kontanthjælp, men når folk begynder at spekulere i, hvordan de kan få mest uden at yde noget, så står jeg altså af! Vi er så heldige, vi kan få gratis uddannelse, SU og en rimelig kontanthjælp - skulle vi nu ikke for en gangs skyld tage ja-hatten på. Det er faktisk krisetider, og måske skulle vi bare være glade for at staten sørger for vi kan opretholde en rimelig levestandard på trods af man ingen arbejde har eller er under uddannelse.

Det er helt sikker fantastisk at vi kan få SU og jeg ved også godt at kontanthjælp er et sikkerhedsnet, men når det er sagt skal der jo også være balance i systemet.. Jeg mener at SU og kontanthjælp burde have den samme sats..

Anmeld

10. april 2013

pcoramt

isabellasmor skriver:

Jeg synes det er fint som det er, og er glad for at man har den mulighed hvis alt skulle gå galt. SU er jo også kun en hjælp, hvor man må arbejde ved siden af = tjene ligeså mange penge som eksempelvis KH. Man kan så måske være "fræk" at sige at så må man planlægge sin familieforøgelse så den først kommer når man er færdig med uddannelse... ikke for at lyde hård ts , men tænker da bare så må det være den eneste mulighed for at man ikke skal ende op og være forarget ? 

Nu hænger det sådan sammen at nogle uddannelse tager mere end 4 år fx.. Hele min uddannelse tager ikke mindre end 10 år.. Og tja så er sagen os den at jeg ikke kunne få børn uden hjælp, og så bliver man sjovt nok lidt desperat..

Hvis su og kontanthjælp nu havde den samme sats var der flere muligheder, i og med at dem der er uheldige og mister jobbet kan dygtiggøre sig ved videre uddannelse indtil de kan komme i job igen og at det samtidig er attraktivt at tage en uddannelse..

Anmeld

10. april 2013

isabellasmor

pcoramt skriver:

Nu hænger det sådan sammen at nogle uddannelse tager mere end 4 år fx.. Hele min uddannelse tager ikke mindre end 10 år.. Og tja så er sagen os den at jeg ikke kunne få børn uden hjælp, og så bliver man sjovt nok lidt desperat..

Hvis su og kontanthjælp nu havde den samme sats var der flere muligheder, i og med at dem der er uheldige og mister jobbet kan dygtiggøre sig ved videre uddannelse indtil de kan komme i job igen og at det samtidig er attraktivt at tage en uddannelse..

Jeg mener ikke man skal kaste flere penge efter folk på uddannelse. Det kunne være fedt hvis man bare kunne få 10000 i SU, men synes de penge kunne bruges bedre andre steder. Synes bare vi skal være glade for vi overhovedet kan få noget. Og ang. Kh, så tror jeg mange danner sig den mening, pga de "nassere" man hører om.. efter min mening så er det et forkert grundlag og danne holdning ud fra, da det er langt fra størstedelen som udnytter systemet, problemet er bare at det kun er dem vi hører om. Vi hører ikke om alle dem som sidder fast, eller bare dem som "bruger" KH'en som den "skal" bruges. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.